Koppla in dator med sladd till ASUS RT-N66U i repeater mode. Får IP, kan inte surfa

Permalänk
Medlem

Koppla in dator med sladd till ASUS RT-N66U i repeater mode. Får IP, kan inte surfa

Hej,

Jag har en konfiguration som ser ut som följer:

1st Comhemrouter jag tvingas dra med p.g.a. coaxialingång för internet
1st stationär dator utan wifikort
1st ASUS RT-N66U

Situationen: Datorn står långt ifrån Comhem-routern och jag kan inte dra en sladd mellan Comhemroutern och datorn.
Min idé: Sätt ASUSen i repeaterläge. Anslut den till Comhemroutern. Ställ ASUSen bredvid datorn och koppla in en sladd mellan dem.
Problemet: Jag får en IP från ASUS-routern och nätverket uppger rätt SSID. Jag kommer åt routerns (Comhem) webinterface från datorn. Jag kan däremot inte surfa ö.h.t. och en traceroute stannar på ASUSens IP-adress direkt.

Hur felsöker jag detta? Går det inte att göra som jag tänkt? Det verkar ju märkligt eftersom jag kan komma åt Comhem-routerns webinterface via den bryggade ASUSen. Varför kommer jag inte vidare ut på internet?

Tips på felsökning?

Avståndet är sådant att kabeldragning mellan datorn och rummet internetjacket är i är omöjligt. Den enda tänkbara lösningen är alltså att ta en trådlös koppling in till datorrummet, men jag slipper helst att köpa ett wifikort och stoppa in, och vill dessutom gärna dra nytta av att förbättra täckningen på nätverket i huset.

Tacksam för förslag.

Permalänk
Medlem

Ehm, repeater-mode är väl inte rätt inställning? (Det borde heta "Extender Mode")

Kan det vara så att du får ett fel för att den helt enkelt väljer fel maskin när du ansluter till 192.168.1.1 (eller vad du har för router-ip) och när du försöker surfa så går den till asus-routern och försöker gå ut där, vilket inte går... för ... där finns inget ut?

Du kanske kan enkelt felsöka detta genom att stänga av comhemroutern och se vart du tar vägen när du försöker surfa till 192.168.1.1 (kommer du till asus:en är det struligt).

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska använda den som "media bridge" om du vill använda den i stället för ett wifikort.
http://support.asus.com/FAQ/Detail.aspx?SLanguage=en&no=42392...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ska använda den som "media bridge" om du vill använda den i stället för ett wifikort.
http://support.asus.com/FAQ/Detail.aspx?SLanguage=en&no=42392...

Noterade det. Stöds dock bara om den andra routern är av samma modell. Trist.

Skrivet av Gurk:

Ehm, repeater-mode är väl inte rätt inställning? (Det borde heta "Extender Mode")

Kan det vara så att du får ett fel för att den helt enkelt väljer fel maskin när du ansluter till 192.168.1.1 (eller vad du har för router-ip) och när du försöker surfa så går den till asus-routern och försöker gå ut där, vilket inte går... för ... där finns inget ut?

Du kanske kan enkelt felsöka detta genom att stänga av comhemroutern och se vart du tar vägen när du försöker surfa till 192.168.1.1 (kommer du till asus:en är det struligt).

Nja, jag kan komma åt båda routrarna om jag vill. Comhemroutern får 1 och Asusen får 22 eller något sådant. Men felet är helt enkelt att firmwaren inte stödjer det jag vill göra.

Jag ska flasha om den till något som klarar av det, men har lyckats "sådär" hittils. Får försöka mer en annan gång.

Tack för svaren.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Icetec:

Noterade det. Stöds dock bara om den andra routern är av samma modell. Trist.

Har du provat eller bara läst Asus manual ? Det är tekniskt sett helt befängt och i så fall en konstruerad spärr om bryggan inte fungerar mot en AP oavsett fabrikat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du provat eller bara läst Asus manual ? Det är tekniskt sett helt befängt och i så fall en konstruerad spärr om bryggan inte fungerar mot en AP oavsett fabrikat.

Jag har provat. Blir samma resultat; får IP, rätt SSID och kommer åt båda routrarna utan problem men kommer inte vidare ut på internet. Blir lite irriterad att de inte låter det fungera med andra routrar för som du säger; det är ju en konstruerad spärr. Uppenbarligen kan trafiken gå via sladden till den andra routern så varför den inte kan släppa igenom mig vidare på internet är irriterande.

Är det någon som kanske kan rekommendera en firmware som pallar med detta? Jag har läst runt lite och det verkar finnas en del olika som man kan flasha på en sån router så att den fixar att dela vidare internet via sladden sedan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Icetec:

Jag har provat. Blir samma resultat; får IP, rätt SSID och kommer åt båda routrarna utan problem men kommer inte vidare ut på internet. Blir lite irriterad att de inte låter det fungera med andra routrar för som du säger; det är ju en konstruerad spärr. Uppenbarligen kan trafiken gå via sladden till den andra routern så varför den inte kan släppa igenom mig vidare på internet är irriterande.

Är det någon som kanske kan rekommendera en firmware som pallar med detta? Jag har läst runt lite och det verkar finnas en del olika som man kan flasha på en sån router så att den fixar att dela vidare internet via sladden sedan.

Alla versioner av DD WRT och Tomato ger dig kontroll över hårdvaran, lägger du in en sån som passar din modell går det nog att konfa upp det så det fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Alla versioner av DD WRT och Tomato ger dig kontroll över hårdvaran, lägger du in en sån som passar din modell går det nog att konfa upp det så det fungerar.

Lade in dd-wrt men får det inte att fungera. Samma problematik som tidigare. Jag börjar ge upp på detta nu. Försöker jag välja samma SSID som comhemroutern går det inte att spara. Sätter jag dd-wrt som SSID på comhemroutern så kommer jag ändå inte ut på internet. Testat med både client och client bridge. Suck.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Icetec:

Lade in dd-wrt men får det inte att fungera. Samma problematik som tidigare. Jag börjar ge upp på detta nu. Försöker jag välja samma SSID som comhemroutern går det inte att spara. Sätter jag dd-wrt som SSID på comhemroutern så kommer jag ändå inte ut på internet. Testat med både client och client bridge. Suck.

Det låter snarare som du konfigurerar fel i så fall, prova först att göra en länk utan kryptering och se till att du har ett korrekt ssid, inga åäö eller mellanslag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter snarare som du konfigurerar fel i så fall, prova först att göra en länk utan kryptering och se till att du har ett korrekt ssid, inga åäö eller mellanslag.

Japp, samma SSID (dd-wrt) på båda, ingen kryptering. Asusroutern satt i client bridge, som router, på samma SSID, given en fast IP-adress på samma subnät som comhem-boxen. Funkar inte. Kan komma åt båda routrarna via sladden men inte ut på internet. Ska dock köra en hård omstart på den snart när jag orkar. Jag menar, det faktum att jag inte ens kan sätta samma SSID på den talar för att det är något som bråkar i mjukvaran. För att sätta båda routrarna på samma SSID så måste jag ändra på Comhem-lådan. Asusen sparar helt enkelt inte namnet om jag försöker byta till samma som comhem-lådan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Icetec:

Japp, samma SSID (dd-wrt) på båda, ingen kryptering. Asusroutern satt i client bridge, som router, på samma SSID, given en fast IP-adress på samma subnät som comhem-boxen. Funkar inte. Kan komma åt båda routrarna via sladden men inte ut på internet. Ska dock köra en hård omstart på den snart när jag orkar. Jag menar, det faktum att jag inte ens kan sätta samma SSID på den talar för att det är något som bråkar i mjukvaran. För att sätta båda routrarna på samma SSID så måste jag ändra på Comhem-lådan. Asusen sparar helt enkelt inte namnet om jag försöker byta till samma som comhem-lådan.

Vad menar du med sätta samma ssid, du ska välja ett ssid att ansluta emot.
http://www.wi-fiplanet.com/tutorials/article.php/3810281

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad menar du med sätta samma ssid, du ska välja ett ssid att ansluta emot.
http://www.wi-fiplanet.com/tutorials/article.php/3810281

Inte i dd-wrt. Det finns ingen sån där funktion som i Tomato (som ju verkar bra mycket smidigare att använda). Du väljer helt enkelt samma information som på det nätverket du vill ansluta till.

Jag beslöt mig iaf att tid är pengar och det billigaste sättet att lösa detta på är att köpa ett externt nätverkskort då jag inte fick ordning på det ens efter hjälp på dd-wrts egna forum. Tack för att du tog dig tid!