Datorn kräver att jag använder huvudbrytare på nätagg 2 gånger för att starta

Permalänk
Medlem

Datorn kräver att jag använder huvudbrytare på nätagg 2 gånger för att starta

Mina specs finns i signatur.

Jag har problem med att datorn inte går på när jag trycker på on-knappen (bara ibland). Jag måste då släcka av via strömbrytarn på nätagget. Sen när jag slår på strömbrytarn så går datorn på utan att jag behöver trycka på on-knappen. Ibland krävs att jag trycker av/på/av/på för att strömmen ska släckas av helt (hör att strömmen går).

Är det strömregleringen i moderkortet som är paj? I övrigt fungerar datorn hyffsat bra förutom att en usbport knasat nyligen(enligt windows men inga komponenter som slutat fungera). Även BIOSskärmen är på ovanligt länge vid uppstart.

Jag tänker att just nätagget nog fungerar felfritt för att om nätagget knasar så borde jag nog upptäckt mer fel än detta (som random omstart osv).

Visa signatur

Define mini | Seasonic X-460FL 460W | ASUS maximus Gene V | Intel Core i5-2500K & Noctua NH-U12P| Corsair vengance LP 2x4GB DDR3 | Asus GTX660Ti DCII | Samsung SSD 128GB | Western Digital Caviar Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AckeDman:

133 visningar och inte en enda kommentar?

Jag vet inte varför det är såhär för dig

Visa signatur

How do you know if a person playing Diablo on Hardcore? They will tell you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AckeDman:

Mina specs finns i signatur.

Jag har problem med att datorn inte går på när jag trycker på on-knappen (bara ibland). Jag måste då släcka av via strömbrytarn på nätagget. Sen när jag slår på strömbrytarn så går datorn på utan att jag behöver trycka på on-knappen. Ibland krävs att jag trycker av/på/av/på för att strömmen ska släckas av helt (hör att strömmen går).

Är det strömregleringen i moderkortet som är paj? I övrigt fungerar datorn hyffsat bra förutom att en usbport knasat nyligen(enligt windows men inga komponenter som slutat fungera). Även BIOSskärmen är på ovanligt länge vid uppstart.

Jag tänker att just nätagget nog fungerar felfritt för att om nätagget knasar så borde jag nog upptäckt mer fel än detta (som random omstart osv).

Bös i strömbrytaren?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem

Random thought, kontrollera att det inte glappar i kontakten på strömbrytaren. Funkar det att sätta igång datorn utan problem när du startar den genom knappen på din mb bräda varenda gång?

Permalänk

Chansningar:

Kabeln sitter inte i ordentligt och därför funkar det bara ibland? Kanske? :s

Att datorn startar när du slår på genom strömbrytaren är väl en inställning i bios, nånting med "power failure" tror jag väl att det är.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AckeDman:

Mina specs finns i signatur.

Jag har problem med att datorn inte går på när jag trycker på on-knappen (bara ibland). Jag måste då släcka av via strömbrytarn på nätagget. Sen när jag slår på strömbrytarn så går datorn på utan att jag behöver trycka på on-knappen. Ibland krävs att jag trycker av/på/av/på för att strömmen ska släckas av helt (hör att strömmen går).

Är det strömregleringen i moderkortet som är paj? I övrigt fungerar datorn hyffsat bra förutom att en usbport knasat nyligen(enligt windows men inga komponenter som slutat fungera). Även BIOSskärmen är på ovanligt länge vid uppstart.

Jag tänker att just nätagget nog fungerar felfritt för att om nätagget knasar så borde jag nog upptäckt mer fel än detta (som random omstart osv).

Kolla med ett annat nätagg och om det fugerar så är det garantiärende på ditt gamla om det har detta vill säga?!

#Inlägg borttagen#
Sedan är bumpning inte tillåtet i detta forum hur många som än tittat och inte svarat i tråden.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theposjo:

Bös i strömbrytaren?

Vet inte vad det betyder, vad är Bös?

Skrivet av Khaiine:

Random thought, kontrollera att det inte glappar i kontakten på strömbrytaren. Funkar det att sätta igång datorn utan problem när du startar den genom knappen på din mb bräda varenda gång?

Det glappar inte i kontakten. Jag testade att trycka på on-knappen på själva moderkortet för länge sen och hade fortfarande samma problem.

Skrivet av Darkboot:

Chansningar:

Kabeln sitter inte i ordentligt och därför funkar det bara ibland? Kanske? :s

Att datorn startar när du slår på genom strömbrytaren är väl en inställning i bios, nånting med "power failure" tror jag väl att det är.

Tack, det förklarar i alla fall varför den ändå går på när jag släcker av och på via nätagget. Kabeln sitter i ordentligt.

Skrivet av Jalle64:

Kolla med ett annat nätagg och om det fugerar så är det garantiärende på ditt gamla om det har detta vill säga?!

#Inlägg borttagen#
Sedan är bumpning inte tillåtet i detta forum hur många som än tittat och inte svarat i tråden.

Har inte ett extra nätagg liggandes. Eftersom jag har ett bra nätagg och äldre modell på moderkort+processor så testar jag nog först med att köpa nyare modell av moderkort+processor. Har jag fortfarande problem så vet jag i alla fall att det är nätaggregatet som pajat. Då slipper jag nämligen köpa ett billigt nätagg för att testa och sen ett bra nätagg för att använda långsiktigt.

Tack för alla tips.

P.S. Ska inte bumpa mer.

Visa signatur

Define mini | Seasonic X-460FL 460W | ASUS maximus Gene V | Intel Core i5-2500K & Noctua NH-U12P| Corsair vengance LP 2x4GB DDR3 | Asus GTX660Ti DCII | Samsung SSD 128GB | Western Digital Caviar Green 2TB