Permalänk
Medlem

Ok, har dessa http://www.ekwb.com/shop/blocks/ram-blocks/ek-ram-monarch-x4-acetal-nickel-csq.html . Helt oanvända, om det är intressant.

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Skrivet av Cigge88:

Synd att jag inte har gått för den looken. Har beställt plexiblock till CPU:n
Men tack annars

Permalänk
Medlem

Jag kan BYGGA en likadan dator i Paint.;)

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffeleguan:

Synd att jag inte har gått för den looken. Har beställt plexiblock till CPU:n
Men tack annars

Aha ok, ska du polera upp dem så de blir helt transparenta?

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Medlem

hmm, varför bara ett atx mobo i ett sånt stort chassi?

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Skrivet av Cigge88:

Aha ok, ska du polera upp dem så de blir helt transparenta?

Det är det redan, så jag slipper

Skrivet av JonatanR:

hmm, varför bara ett atx mobo i ett sånt stort chassi?

Det är för jag helt enkelt inte behöver mer än ett vanligt atx Skämt åsido, jag har gjort det lite större än vad det egentligen behöver vara. Dels för att det ska vara lätt att jobba i och allt ska få plats utan ansträngning men största delen är att det ska vara luftigt så det inte blir för mycket varm packad luft från radiatorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffeleguan:

Det är det redan, så jag slipper

Det är för jag helt enkelt inte behöver mer än ett vanligt atx Skämt åsido, jag har gjort det lite större än vad det egentligen behöver vara. Dels för att det ska vara lätt att jobba i och allt ska få plats utan ansträngning men största delen är att det ska vara luftigt så det inte blir för mycket varm packad luft från radiatorerna.

Har de gjort om akryl-blocken? De brukade ju vara lite matta.

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Skrivet av Cigge88:

Har de gjort om akryl-blocken? De brukade ju vara lite matta.

Det finns både klart och frostigt.

Permalänk
Medlem

Hmm.. där ser man

En till sak jag kom på. Om du inte skaffat alla fläktar än så har jag en hel del Noctua fläktar över, om du är intresserad.

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Skrivet av Cigge88:

Hmm.. där ser man

En till sak jag kom på. Om du inte skaffat alla fläktar än så har jag en hel del Noctua fläktar över, om du är intresserad.

Fick mina fläktar idag, men tack annars!

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffeleguan:

Fick mina fläktar idag, men tack annars!

Skulle inte kunna sälja dig en flaska vatten i öknen, hehe

OnT: Tror inte det är så svårt att Lacka Fläktar. Gäller nog bara att vara noga så det inte kommer in färg i motordelen, samt ha tålamod och undvika att spraya på för mycket och för nära så det inte blir rinningar.

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att OP ska färga om fläktarna, noctuas fläktar är galet snygga.
(Unpopular opinion)

Permalänk
Skrivet av Cigge88:

Skulle inte kunna sälja dig en flaska vatten i öknen, hehe

OnT: Tror inte det är så svårt att Lacka Fläktar. Gäller nog bara att vara noga så det inte kommer in färg i motordelen, samt ha tålamod och undvika att spraya på för mycket och för nära så det inte blir rinningar.

Hahaha jodå men jag fick faktisk mina 120 fläktar igår.

Skrivet av Haellgren:

Jag tycker inte att OP ska färga om fläktarna, noctuas fläktar är galet snygga.
(Unpopular opinion)

Enda anledningen till att jag vill måla fläktarna är för att de ska matcha det tänkta temat. Funderar på att bara måla ramen.
Det är det som är det stora felet med deras fläktar, dom matchar ju ingenting. Ser man bara till själva fläkten tycker jag faktiskt dom är ganska snygga.

Permalänk

Fick hem lite vattenkylning idag
Ska ta fler bilder, men blir nog först på fredag. Ska även beställa lite andra småsaker.

Permalänk

Här kommer lite bilder på grejerna jag fick hem.
Ska beställa ventil för avtappning och köpa en varmluftpistol innan jag börjar bygga. Under tiden hade jag tänkt planera ut hur jag ska ha allt. Det är första gången jag använder akrylrör så det ska bli intressant.

Permalänk
Frida 🥐

Ska bli kul att få se när vattenkylningen kommer in Hur många radiatorer kommer du ha?

Edit: Såg nu på förra sidan av byggloggen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av loffeleguan:

Här kommer lite bilder på grejerna jag fick hem.
Ska beställa ventil för avtappning och köpa en varmluftpistol innan jag börjar bygga. Under tiden hade jag tänkt planera ut hur jag ska ha allt. Det är första gången jag använder akrylrör så det ska bli intressant.

http://i.imgur.com/xfv8id9.jpg?1

http://i.imgur.com/fqfdEW6.jpg?1

http://i.imgur.com/9ZvIBdN.jpg?1

http://i.imgur.com/K8EGgNq.jpg?1

http://i.imgur.com/9CtcCSw.jpg?1

http://i.imgur.com/WGlqWa9.jpg?1

http://i.imgur.com/LpAIHQ8.jpg?1

http://i.imgur.com/ipQPZbK.jpg?1

http://i.imgur.com/FfMITjC.jpg?2

Riktigt snyggt chassi som du har byggt, ska bli nice att se det up & running med alla komponenter!

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk

Planering av kylning.
Alla tips är välkomna!

Grafikkortet känner sig lite hängigt

Permalänk
Skrivet av loffeleguan:

Planering av kylning.
Alla tips är välkomna!

http://i.imgur.com/zZeLy64.jpg?1

Grafikkortet känner sig lite hängigt

Front sladdarna hänger ju på trekvart

Siken monster radiator du har högst upp.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Äntligen fick jag det lilla paketet från usa med bl.a. en ful silikonkabel till rören, luftventil, avtappningsventil och lite M3 skruvar till SSD:n.

Passade på att flusha radden när jag ändå höll på. Jag rekommenderar verkligen alla att göra det innan ni använder en radiator första gången.
Jag gjorde det ganska enkelt med ett Phobya-filter kopplat vid inlet på reservoaren. Körde loopen i ca 15-20 minuter och tappade sen ut vattnet ur radiatorns bakplugg. På bilderna kan ni se hur mycket skit som kom ut.

Just det! Glömde ta bilder när jag fick mina Demcifilter.

Efter ytterligare 3-4 sköljningar för hand så kom det ut lite till.

Permalänk
Permalänk

Rörbockning och läckagetest.
Tyvärr så glömmer jag att ta bilder i processen, plus att jag grejar ganska ofta sent på kvällarna så bildresultatet blir därefter

Ett stort problem som jag stötte på är att efter knappt två timmar av läcktest så blev färgen väldigt mörk. Visserligen har jag använt pumpen från mitt gamla bygge med blå färg men den var ordentligt rengjord. Jag har även ca 10cm masterkleer slang med två "gamla" kopplingar, även de rengjorda. Resten av delarna är helt nya.
Någon som vet om det lilla räcker för att missfärga eller kanske jag har missat nåt annat i processen?

Permalänk

Hade lite mailkontakt med EK support innan idag och det enda dom kunde tänka sig är att det måste ha varit radiatorerna. Jag har förmodligen inte flushat dom ordentligt. Eller så blir det någon konstig kemisk reaktion mellan vätskan och kopparn vid första användning, för efter jag spätt ut vätskan rejält med destillerat vatten och kört i 10 timmar håller färgen sig. Har beställt ny vätska som jag ska prova med.

Permalänk
Discokungen

Skumt... Kört riktigt brutalt med ättika och sånt i radsen?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Skumt... Kört riktigt brutalt med ättika och sånt i radsen?

Muhahaha Det blir till att köpa Mayhems Blitz Pro så jag får ordning på det. Så här kan man ju inte ha det.

Permalänk

Blitz Pro har kommit. Det kommer bli en ordentlig rengöring av hela systemet.
Får göra det i mellandagarna för jag har det lite stressigt nu innan jul men denna gången ska jag ta fler bilder än jag brukar.

Permalänk

Ber om ursäkt till er som följer mitt bygge för att det har tagit sån tid.
Har haft lite strul irl (som man säger) och har nyligen även åkt på en dyr reparation på bilen så där har helt enkelt inte blivit några pengar över till att uppdatera bygget. Jag hade planerat att vattenkyla GPUn och dra om alla rören med nya fittings men pga bilen blev det aldrig av. Så tyvärr blir det dåligt med inköp den närmaste tiden, men jag kommer tillbaka med ny kraft när det lugnat ner sig lite.

Tog lite bilder på rengöringsprocessen för kylarna.
Det första jag gjorde var att köra rent systemet. Tömma ut, fylla på, tömma ut, fylla på.. Sen fyllde jag radsen med Mayhems Blitz Part 1 som fick ligga i 12 timmar. Sköljde sen ur 3 ggr och därefter körde jag Part 2. Passade även på att rengöra rören.
Så blev det någon skillnad på vätskan? Nja, inte mycket. Funderar fortfarande på vad som gör det.

Förberedning för Mayhems Blitz Part 1

Mayhems Blitz Part 2 igång

Så här ser den ut just nu. Fick ett läckage när jag skulle sätta ihop rören igen så jag fick kapa röret och sätta dit några 45 graders istället. Det är därför det fattas en fläkt upptill. Fläkten tog emot kopplingarna.

Permalänk
Medlem

Nu börjar man ju undra vad som händer? Är du färdig? Man hade i så fall velat se resultatet

Hoppas du inte gett upp på det, du har kommit långt och det är ett fett bygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av dukati8:

Nu börjar man ju undra vad som händer? Är du färdig? Man hade i så fall velat se resultatet

Hoppas du inte gett upp på det, du har kommit långt och det är ett fett bygge

Han sitter väl och tänker på hur han ska fylla ut allt utrymme Nej men jag undrar helt klart också, det är roligt att fler och fler börjar bygga eget

Permalänk
Skrivet av dukati8:

Nu börjar man ju undra vad som händer? Är du färdig? Man hade i så fall velat se resultatet

Hoppas du inte gett upp på det, du har kommit långt och det är ett fett bygge

Skrivet av Hiraeth:

Han sitter väl och tänker på hur han ska fylla ut allt utrymme Nej men jag undrar helt klart också, det är roligt att fler och fler börjar bygga eget

Ber så hemsk mycket om ursäkt att det tar så lång tid!
Jag har inte gett upp än, har bara haft väldigt kasst med ekonomin den sista tiden.
Har faktiskt lagt en beställning på några nya plåtar. Kommer att flytta ner 480 radiatorn till botten och byta ut frontraden till en XTX 360 istället för den XTC 420 jag har nu. Kommer även att flytta upp nätagget till toppen i en kammare och med ett utblås där bak istället för tre insug som jag har nu.
Funderar även på vilka fittings jag ska ha. Om jag ska gå vidare med de Monsoon Free Center Hardline som jag använder för tillfället (EK på bilderna) eller om jag ska köra på något helt nytt. Monsoons 90 och 45 adaptrar är ju inte de snyggaste.
Kom gärna med förslag!