Permalänk
Medlem

Haswell eller vänta på Skylake?

Har planer på att byta dator nästa år till en liten kompakt låda med lågenergiprocessor med mycket krut. Frågan är om jag skall köra på en Haswell eller om det är lönt att vänta på Skylake. Det normala senaste generationerna har väl varit drygt 10-15% prestanda förbättring sen inte så mycket mer förbättringar än så. Men Skylake sägs enligt vissa bli en stor förbättring. Har idag ett onödigt stort och strömslukande system på Ivy Bridge 3770K.

Saker jag skulle kunna tänka mig som eventuellt skulle kunna göra skillnad för mig är..

Inbyggda grafiken - Dels snabbare (tror jag inte i sig att jag kommer ha så stor nytta av. Men framför allt om man skulle kunna köra 4K i samma upplösning som skärmar normalt kör i (50 Hz?). Haswell klarar väl bara 4 K i 24 Hz.

DDR4 - Skall komma i Skylake, det vet vi. Men risken är väl att det bara kommer gälla vissa moderkortsmodeller och då i premium. I så fall går den bort.

Snabbheten - Det sedvanliga 10-15% är det vad man kan förvänta sig? I så fall så känns det inte som en dealbreaker för att vänta.

M.2 finns på det moderkort med Haswell som kan bli aktuellt idag och jag antar att det kommer bli samma med Skylake så ingen skillnad.

USB 3.1 är nog något annat som man skulle kunna hoppas på med Skylake kom jag på nu.

Så vad säger ni av det som vi vet av Skylake idag? Antar att vi vet mer efter hand om på det nya året, men men....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Känns ju lite surt om man inte kan köra med normal skärmfrekvens i 4K med Haswell. Tänker inte byta skärm nu, men planerar att ha denna dator ett bra tag sen så 4K lär komma förr eller senare. Å andra sidan vet man väl inte om Skylake kommer klara av 4K i normal bildskärmsupplösning heller?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Avstängd

Jag är mer eller mindre övertygad av att DDR4 kommer va den enda större nyheten. Prestandan kommer nog ligga på 5-15% jämfört med Haswell. Kanske lite mindre strömsnål också. Annars lär väl bara grafiken va förbättrad.
Jag är iaf inte övertygad att nyheterna i Skylake kommer göra nå undervärk jämfört med Hasswell.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av shogun-r:

Inbyggda grafiken - Dels snabbare (tror jag inte i sig att jag kommer ha så stor nytta av. Men framför allt om man skulle kunna köra 4K i samma upplösning som skärmar normalt kör i (50 Hz?). Haswell klarar väl bara 4 K i 24 Hz.

60 Hz är standard. Ska du köra enbart iGPU?

Citat:

DDR4 - Skall komma i Skylake, det vet vi. Men risken är väl att det bara kommer gälla vissa moderkortsmodeller och då i premium. I så fall går den bort.

Har svårt att tänka mig att någon modell av Skylake inte skulle stödja DDR4. Tror snarare att Skylake bara kommer ha stöd för DDR4.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evronius:

Jag är mer eller mindre övertygad av att DDR4 kommer va den enda större nyheten. Prestandan kommer nog ligga på 5-15% jämfört med Haswell. Kanske lite mindre strömsnål också. Annars lär väl bara grafiken va förbättrad.
Jag är iaf inte övertygad att nyheterna i Skylake kommer göra nå undervärk jämfört med Hasswell.

Delvis beredd att hålla med dig. Men så här står det på det moderkort som blir aktuellt om jag skulle bygga med Haswell "- Supports DisplayPort with max. resolution 4096 x 2160 @ 24 Hz / 3840 x 2160 @ 60 Hz" Låter ju surt om man inte kan köra full 4K. Det som stör mig allra mest med Haswell.

Skrivet av Alling:

60 Hz är standard. Ska du köra enbart iGPU?

Har svårt att tänka mig att någon modell av Skylake inte skulle stödja DDR4. Tror snarare att Skylake bara kommer ha stöd för DDR4.

Ja tänkt att bygga med en riktigt liten låda och en i5 eller i7a på 35 watt (vilket är max vad som är rekommenderat för lådan). Dock spelar jag ju inget, utan nöjes/kontors/arbetsdator med lite filmredigering på hobbynivå ibland.

Det var sagt att Skylake skall klara både DDR3 och DDR4? Men det är inte säkert att alla moderkort kommer klara av DDR4?

Svårt val att välja tycker jag. Kliar lite i fingrarna att byta nu, å andra sidan är Haswell 1.5 år gammal och det är ½ år eller troligen lite lite längre till moderkorten som jag kan köpa kommer ut.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Vet att det är en svår fråga att svara på, men tror ni att Skylake kommer klara av full 4K i 60 Hz?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shogun-r:

Vet att det är en svår fråga att svara på, men tror ni att Skylake kommer klara av full 4K i 60 Hz?

Efter att ha funderat lite så kanske. Men de är inget jag skulle tro blir av med Skylake. Dwn upplösningen är ännu så pass hög så jag har svårt å se motiveringen att ge hårdvarustöd till dess upplösning ännu. Om Skylake klarar 4K i 60Hz så tror jag att de endast kommer fungera bra i Windows miljö. Film/video i 4K kommer troligtvis prestera dålligt. Baserar de på min erfarenhet av tidigare generationer med stöd för högre och gögre upplösningar. Ur 4K perspektiv så tror jag att imbyggda grafikkort kan köra 4K i Windowsmiljö felfritt tidigast 2016.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Känns ju lite surt om man inte kan köra med normal skärmfrekvens i 4K med Haswell. Tänker inte byta skärm nu, men planerar att ha denna dator ett bra tag sen så 4K lär komma förr eller senare. Å andra sidan vet man väl inte om Skylake kommer klara av 4K i normal bildskärmsupplösning heller?

Jag skulle köpt haswell, sen om du bestämmer dig för att investera i en 4k-skärm så kan du köpa ett billigt mini-itx grafikkort och sätta i lådan för att driva 4k utan någon större investering

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional