Permalänk

ta bort "capen" från en router/modem

Hej, jag undrar om det finns något sätt att "uncapa" et 3g modem/router. Telenor låter en bara köpa 16mbps ner och 4 mbps upp, för att de säger att man kan göra olagliga saker med bra internet. För någon dag sedan så testade jag min hastighet och jag kom upp i ca 20 mbps ner och 10 mbps upp. Då undrar jag om man på något sätt uncapa det så att man får den hastigheten hela tiden. Jag vet inte om det kan påverka men när jag fick den hastigheten så provade jag ovpn.
Den är från Huawei och är modellen: B683

Om ni tänker svara "så får man inte göra" så låt gärna bli att svara.

Permalänk
Avstängd

Det är ungefär max vad du kan få ut på 3G så det är ingen begränsning i modemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Begränsningen sitter inte i router/modem.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av teddypeddy:

Hej, jag undrar om det finns något sätt att "uncapa" et 3g modem/router. Telenor låter en bara köpa 16mbps ner och 4 mbps upp, för att de säger att man kan göra olagliga saker med bra internet. För någon dag sedan så testade jag min hastighet och jag kom upp i ca 20 mbps ner och 10 mbps upp. Då undrar jag om man på något sätt uncapa det så att man får den hastigheten hela tiden. Jag vet inte om det kan påverka men när jag fick den hastigheten så provade jag ovpn.
Den är från Huawei och är modellen: B683

Om ni tänker svara "så får man inte göra" så låt gärna bli att svara.

Om det går så är det olagligt och får i så fall inte diskuteras på Sweclockers. Så du kommer inte få något svar här.

Permalänk
Medlem

Telenor låter en bara köpa 16mbps ner och 4 mbps upp, för att de säger att man kan göra olagliga saker med bra internet.
?????????
bara för att man *KAN* så skall det inte betyda/betyder att man gör. det är en riktigt dåligt ursäkt för att sänka hastigheten.!!
att ta förgivet att nån er kriminell för att få bra speed.!! är inte det kriminellt isig??

Permalänk
Medlem

Folk köper ju inte en ferrari för att köra lagligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av teddypeddy:

Hej, jag undrar om det finns något sätt att "uncapa" et 3g modem/router. Telenor låter en bara köpa 16mbps ner och 4 mbps upp, för att de säger att man kan göra olagliga saker med bra internet. För någon dag sedan så testade jag min hastighet och jag kom upp i ca 20 mbps ner och 10 mbps upp. Då undrar jag om man på något sätt uncapa det så att man får den hastigheten hela tiden. Jag vet inte om det kan påverka men när jag fick den hastigheten så provade jag ovpn.
Den är från Huawei och är modellen: B683

Om ni tänker svara "så får man inte göra" så låt gärna bli att svara.

har du fått dom 2 olika hastigheterna på samma plats eller är det vid olika platser? kan vara som så att du helt enkelt inte har mottagning för att få ut max?

samt vad står det att tjänsten ska ge för max hastighet i avtalet?

Skrivet av teejee:

Om det går så är det olagligt och får i så fall inte diskuteras på Sweclockers. Så du kommer inte få något svar här.

varför skulle det vara olagligt? så länge det inte står i hans avtal med telenor att han max kan få ut 16 respektive 4 mps upp eller ner så kan det omöjligt vara olagligt.. så länge han inte hyr modemet och det fortfarande är telenors egendom så får han göra vad han vill med modemet om det nu är en begränsning i mjukvaran i själva modemet.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helge200:

Telenor låter en bara köpa 16mbps ner och 4 mbps upp, för att de säger att man kan göra olagliga saker med bra internet.
?????????
bara för att man *KAN* så skall det inte betyda/betyder att man gör. det är en riktigt dåligt ursäkt för att sänka hastigheten.!!
att ta förgivet att nån er kriminell för att få bra speed.!! är inte det kriminellt isig??

ehh va?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av teddypeddy:

Hej, jag undrar om det finns något sätt att "uncapa" et 3g modem/router. Telenor låter en bara köpa 16mbps ner och 4 mbps upp, för att de säger att man kan göra olagliga saker med bra internet. För någon dag sedan så testade jag min hastighet och jag kom upp i ca 20 mbps ner och 10 mbps upp. Då undrar jag om man på något sätt uncapa det så att man får den hastigheten hela tiden. Jag vet inte om det kan påverka men när jag fick den hastigheten så provade jag ovpn.
Den är från Huawei och är modellen: B683

Om ni tänker svara "så får man inte göra" så låt gärna bli att svara.

Om du ska hitta på egna fakta så kan du väl hålla dem för dig själv. Annars kan du gärna komma med en källa på det.

Det som förmodligen begränsar dig är ditt modem och mottagningen där du är.
Vill du getto-haxxa din mottagning så bygg/skaffa en parabol bakom modemet och sikta mot närmsta Telenorantenn. Annars köp ett bättre modem eller skaffa ett bättre abonnemang. Förmodligen spelar det ändå ingen vidare roll om du kommer upp i 10 eller 40mbit/s.. du lär ju ändå ha ett max antal GB per månad att surfa för som snarare blir ditt problem.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Ska du ta bort begränsningen från Telenors nät så är det olagligt eftersom det skulle handla om intrång. Du är såklart låst till den abonnemangsform du har. Det har inget med utrustningen att göra. Det är sånt som deras nät begränsar. Anledningen att begränsningar på trafik och data finns är främst en kostnads och kapacitetsfråga. Det begränsas av utrustningen på andra ändan. Dataintrång är det t.o.m. fängelsestraff på. Du får såklart inte ändra i deras nät även om du så har åtkomst.

Telenor säljer större paket om du vill ha det. På vissa ställen finns det däremot bara basstationer som stödjer "16Mbit/s" 3G. Du har också 4G-nätet som är gemensamt med Tele2.

3G-routern TS har stödjer däremot inte mer än 21Mbit/s HSPA+. Du kan inte få 10Mbit/s upp med den. Den har inte hårdvaran för det. Köp en annan och ett abonnemang som stödjer LTE (om ditt paket inte gör det redan) så kan du få mer än 10Mbit/s upp.

Permalänk
Medlem

Lite svårt att tyda vad exakt ditt problem är. Rör det som om att du får din hastighet strypt lite då och då beroende på vad du gör så kan en VPN-tjänst hjälpa. Om du menar att "problemet" är att det sker slumpmässigt skiftande hastighet så säger jag bara: Du har just upptäckt ännu en nackdel med trådlös kommunkation. Det är fullkommpligt normalt att hastigheten varierar, ibland kraftigt. Det beror på allt från hur många som är uppkopplad till samma telemast som du är, till hur vädret är för stunden.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Lite svårt att tyda vad exakt ditt problem är. Rör det som om att du får din hastighet strypt lite då och då beroende på vad du gör så kan en VPN-tjänst hjälpa. Om du menar att "problemet" är att det sker slumpmässigt skiftande hastighet så säger jag bara: Du har just upptäckt ännu en nackdel med trådlös kommunkation. Det är fullkommpligt normalt att hastigheten varierar, ibland kraftigt. Det beror på allt från hur många som är uppkopplad till samma telemast som du är, till hur vädret är för stunden.

Teoretisk maxhastighet för Huawei B683 är 21.1Mbit/s ner och 5.76Mbit/s upp. Självklart ska ingen förvänta sig maxhastigheten och han kan inte få mer som han tror sig fått. Radiokommunikationen den stödjer kan inte överstiga detta med en endaste bit.

Vill han ha mer får han be om en annan "hemmarouter", t.ex. D-links (för 4G) eller stå för utrustningen själv och köpa den kontant. T.ex. en Huawei B593s för 4G/LTE, eller D-link DWR-923 alternativ 921 för 4G/LTE, eller Huawei E5372 för 4G/LTE, eller en ZTE MF910, MF93D, MF83D för 4G/LTE, eller Dovado-router plus 4G-sticka (modem), eller något annat. Går att få tag i både från operatören och från annat håll.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Teoretisk maxhastighet för Huawei B683 är 21.1Mbit/s ner och 5.76Mbit/s upp. Självklart ska ingen förvänta sig maxhastigheten och han kan inte få mer som han tror sig fått. Radiokommunikationen den stödjer kan inte överstiga detta med en endaste bit.

Vill han ha mer får han be om en annan "hemmarouter", t.ex. D-links (för 4G) eller stå för utrustningen själv och köpa den kontant. T.ex. en Huawei B593s för 4G/LTE, eller D-link DWR-923 alternativ 921 för 4G/LTE, eller Huawei E5372 för 4G/LTE, eller en ZTE MF910, MF93D, MF83D för 4G/LTE, eller Dovado-router plus 4G-sticka (modem), eller något annat. Går att få tag i både från operatören och från annat håll.

går även använda din mobiltelefon som modem med högre max hastighet än vad modemet troligen är teoretiskt maxat till om du har en 4g telefon om du sätter i simkortet i mobilen och ansluter antingen via wifi/BT som hotspot eller med usb kabeln.

dock så får din dator agera router och dela ut internet till resten av datorerna om det är fler som ska ha :/

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Hej igen, det hjälper inte att ha en antenn eftersom den är på det bästa stället den kan vara på, och jag bor nära en mast, så jag capar ut hastigheten hela tiden. Den är också stabil för att jag andvänder en cat 6 ethernet cabel och hastigheten varierar max 1 mbps. I avtalet står det upp till 16 mbps men ingenting om uppladdningshastigheten. Han som satt i support och sa att man inte får ha högre hastighet, jag hoppas att han inte viste vad han pratade om.

Jag antar att jag är fast med den här hastigheten att tag, lol. 4g kostar 500kr/12gb och jag andvänder 200-400gb så det är inget alt.

Jag har skrivit det här på en en surfplatta så det kan vara ett och annat fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"Hemmaroutern" stödjer inte mer än 21Mbit/s ner och 5.76Mbit/s upp. För tredje gången. Skaffa en annan router/låda för 4G så kan du ha 4G-hastighet, alla abonnemang som säljs idag tillåter i vilket fall LTE. Har du ett 3G-abonnemang med obegränsad data så får du väl nöja dig med det! Du kan inte få högre hastighet än vad radiodelen i lådan kan prata! Tillåter inte abonnemanget HSPA+ med MIMO eller begränsar hastigheten i senare del av nätet så får du heller inte 32Mbit/s 3G. Även om du byter utrustning. Byter du abonnemang så kan du surfa i högre hastighet till snåla trafikgränser, med annan utrustning.

Permalänk
Medlem

Vad denna tråd utmynnar i

Permalänk

Jag vet, jag svarade på de andra

Permalänk
Medlem

Du är fast med hastigheten för evigt om du vill ha ett obegränsat abonnemang. Sådana finns inte idag och lär inte finnas i morgon heller.