Permalänk
Medlem

Stadsnät+Bahnhof

Hej Swec,
Jag har nyss flyttat och, likt de flesta här inne (?), så är det viktigaste när allt är innanför dörrarna att fixa tillgång till internet!
Jag har redan innan beställt internet från Bahnhof via stadsnätet i Västerås. Jag har redan försökt nå kundtjänst (telefon), men det är långa väntetider, har även lämnat ett mail, men tänkte att det kanske går snabbare här.

Min fråga är:
Det uttaget som jag har hittat är ett vanligt "Com-Hem-uttag", det är dock inte Com-Hem utan ska vara stadsnätet, jag undrar då ifall att Bahnhof kommer skicka ett modem till mig, eller är det något jag ska stå för själv? Bild på uttag

Om jag ska skaffa mig ett modem på egen hand, har ni något tips?

//Mvh Nesvop

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du inte har något nätverksuttag i väggen någonstans? Kan sitta vid entrén t.ex.
Har aldrig sett stadsnät-uttag som ser ut på det sättet du visar.

//L

Permalänk
Medlem

Det där är inte uttaget för stadsnätet i Västerås.
Om du nu har stadsnätet så ska du bara ha ett vanligt RJ45 uttag någonstans i lägenheten. Min sitter innanför dörren i hallen, polaren har sitt över dörren till trapphuset.

Som sagt du skickade kort på comhem uttaget alltså det har inget med stadsnätet att göra!
Och du kmmer inte att få något modem av Bahnhof bara jacka i en tp-kabel och köra på...

Snabbaste sättet att starta upp via stadsnätet iaf i Västerås är att stoppa i datorn i jacket, starta webläsaren så kommer du till Mälarenergis hemsida och du kan välja hastighet och leverantör direkt och då hoppar det igång direkt.

Beställer du fram Bahnhof så tar det några dagar extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lizbet:

Är du säker på att du inte har något nätverksuttag i väggen någonstans? Kan sitta vid entrén t.ex.
Har aldrig sett stadsnät-uttag som ser ut på det sättet du visar.

//L

Skrivet av slusk:

Det där är inte uttaget för stadsnätet i Västerås.
Om du nu har stadsnätet så ska du bara ha ett vanligt RJ45 uttag någonstans i lägenheten. Min sitter innanför dörren i hallen, polaren har sitt över dörren till trapphuset.

Som sagt du skickade kort på comhem uttaget alltså det har inget med stadsnätet att göra!
Och du kmmer inte att få något modem av Bahnhof bara jacka i en tp-kabel och köra på...

Snabbaste sättet att starta upp via stadsnätet iaf i Västerås är att stoppa i datorn i jacket, starta webläsaren så kommer du till Mälarenergis hemsida och du kan välja hastighet och leverantör direkt och då hoppar det igång direkt.

Beställer du fram Bahnhof så tar det några dagar extra.

Okej, jag ska kolla lite noggrannare när jag kommer hem. Kanske sitter något uttag som jag inte riktigt har hittat.
Fast jag tyckte att jag undersökte det hela ganska väl.
Jag har redan beställt från mälarenergi, så allt är nog grönt på det planet :-).

Permalänk
Medlem

Ja men har du inget uttag så är det kört iaf...
Med andra ord, det finns ett uttag i lägenheten, oftast i närheten där första jacket till Telefonen satt då dom oftast drog kablarna i samma rör.

Jag bor på skjutbanegatan i Västerås och har mitt comhem i vardagsrummet och sen stadsnätet innanför dörren i hallen.

Permalänk
Medlem

hej

om du nu skulle ha stadsnät hemma så skall du antingen ha en DRG eller ett tp uttag i hallen nånstans
det kan sitta uppe mot taket eller nere vid knä höjd nånstans.
om du nu förmodligen skulle hitta ett uttag så kan du bara plugga i en tp kabel och automatiskt
så ska du komma till mälarenergi hemsida där du registrerar dig och väljer hastighet du vill ha..och
där inne kan man antingen välja ett start datum för internet eller välja o starta anslutningen direkt och då tar d ca 1 min så är den igång.

Visa signatur

[Moderkort: Asus Z370-H Gaming ] [Cpu: i5 8700K ] [Grafikkort: Msi Gtx 1070 ] [Minne: 16Gb 3000Mhz ] [Ljudkort: asus xonar essence stx ll ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Ja men har du inget uttag så är det kört iaf...
Med andra ord, det finns ett uttag i lägenheten, oftast i närheten där första jacket till Telefonen satt då dom oftast drog kablarna i samma rör.

Jag bor på skjutbanegatan i Västerås och har mitt comhem i vardagsrummet och sen stadsnätet innanför dörren i hallen.

Enligt Är Du ansluten? så är jag ansluten till stadsnätet. Så jag har säkert varit slarvig när jag tittade :-). Blir till att kika en extra gång.

Tack så hemskt mycket för hjälpen alla inblandade!

Permalänk
Medlem

Det visade sig att jag bara hade missat att undersöka det hela aningen. Det fanns ett uttag i "walk-in garderoben", hade jag helt missat :-).

Permalänk
Medlem

Perfekt, då kanske det kan användas som en walk-in serverhall

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Perfekt, då kanske det kan användas som en walk-in serverhall

Onekligen! Min bättre hälft har paxat ena väggen för skor, så jag får den andra väggen!
2 par skor, en NAS, nätverk. Något mer som jag behöver kanske?!

Har redan ett kontor/datorrum så det behövs inte :-).