Borde jag uppgradera datorn eller köpa en ny?

Permalänk

Borde jag uppgradera datorn eller köpa en ny?

Hej!
Sitter nu på denna datorn:
GPU: GeForce GTX 650 Ti
CPU: AMD FX(tm)-4300 Quad-core
Ram :8GB
Nätagg: 650W

Jag spelar för det mesta CS:GO och ligger på runt 150 FPS och det droppar ganska ordentligt på vissa platser på vissa kartor .
Jag har tänk börjat streama när vi får fiber indraget i huset och det lär väl inte funka på denna burk, eller har jag fel?
Jag har kollat runt lite och jag har fått intrycket att det är Intel man ska ha om man ska streama, eller?
Så...
Om jag nu ska köpa en Intel processor vad bör jag då köpa för moderkort? Räcker GPUn för det jag tänkt mig? Eller bör jag bara helt enkelt köpa en ny dator?
Jag har noll koll på datorkomponenter så jag uppskattar trevliga svar
Min budget ligger runt 3500-4000 beroende på vad som behövs köpas.

Permalänk
Medlem

Jag skulle påstå att du överlever med nuvarande GPU och PSU. Dock känns det som att CPU, MB och minne behöver sig ett lyft. 8GB minne räcker för det mesta, men om du byter MB är det oftast lika bra att kasta med nytt minne i köpet då det oftast inte handlar om några avskräckande summor.

Men i och för sig, med tanke på prestanda per krona man får ut från AMD's kort i nuläget (priskrig är det enda de kan göra för att överleva Nvidia's förträffliga 970 samt 980) så känns det som att du borde ta dig råd med ett nytt grafikkort med.

Beror ju helt på din budget. Ska du streama så skulle jag säga att det mesta behöver en kick uppåt om du vill leverera en stabil stream medans du spelar med stabil FPS. Självklart går det att sänka grafikinställningarna i spelen istället men det är ju såklart tråkigt.

Edit: Fredagströttma. Såg nu att du skrivit budget i botten av posten. Skulle säga att den är lite dåligt tilltagen för att hamna i starten av "högprestanda-klassen" av datorer för spel och streamingbruk tyvärr. Beror dock självklart på vad du streamar från gång till gång. CS:GO är för övrigt ett spel slom lägger mer vikt på GPU än CPU. Sedan är ju dock kruxet att streaming lägger mer vikt på CPU än GPU. För en bra upplevelse krävs alltså båda delarna.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk

Okej, som sagt... jag har ingen vidare koll på datorer så så det var någ därför jag snålade på budgeten. Så ifall jag vill börja strema borde jag köpa en ny egentligen, om nu allt behövde lite mer kräm enligt dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av lundgrenarn:

Okej, som sagt... jag har ingen vidare koll på datorer så så det var någ därför jag snålade på budgeten. Så ifall jag vill börja strema borde jag köpa en ny egentligen, om nu allt behövde lite mer kräm enligt dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Lyssna på Nanae...

Fan God Jul För Bövelen!

//Hundskitsjointen

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundgrenarn:

Okej, som sagt... jag har ingen vidare koll på datorer så så det var någ därför jag snålade på budgeten. Så ifall jag vill börja strema borde jag köpa en ny egentligen, om nu allt behövde lite mer kräm enligt dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har du för mobo? 8gig minne klarar du dig lugnt på och 650w psu med. Klarar ditt mobo det hade jag kört på en 8core FX prolle, klockren om du skall streama och köra flera processer etc. och som föregående skrev hottat upp ditt grafikkort lite. 650 korten börjar kännas lite trötta i dagsläget.
3089kr för en fx-8350 och ett r9 280 kort. Med det priset kan du uppgradera till en 120gb ssd disk med om du inte redan kör ssd och stanna inom budget. Riktigt fin uppdatering och inom din budget.

https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/39831 FX-8350, R9 280 utan ssd 3089kr
https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/39834 FX-8350, R9 280 med ssd 3688kr

Under och inom din budget och du får en riktigt grym dator. Men förutsätter ditt mobo stödjer 8350 prollen annars får vi titta vidare.

https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/39840 FX-8350, R9 280 och 970 mobo 3838kr, inom din budget och det blir en grym dator som du lugnt kan stream på om nu inte ditt nuvarande mobo stödjer FX-8350 prollen.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av lundgrenarn:

Hej!
Sitter nu på denna datorn:
GPU: GeForce GTX 650 Ti
CPU: AMD FX(tm)-4300 Quad-core
Ram :8GB
Nätagg: 650W

Jag spelar för det mesta CS:GO och ligger på runt 150 FPS och det droppar ganska ordentligt på vissa platser på vissa kartor .
Jag har tänk börjat streama när vi får fiber indraget i huset och det lär väl inte funka på denna burk, eller har jag fel?
Jag har kollat runt lite och jag har fått intrycket att det är Intel man ska ha om man ska streama, eller?
Så...
Om jag nu ska köpa en Intel processor vad bör jag då köpa för moderkort? Räcker GPUn för det jag tänkt mig? Eller bör jag bara helt enkelt köpa en ny dator?
Jag har noll koll på datorkomponenter så jag uppskattar trevliga svar
Min budget ligger runt 3500-4000 beroende på vad som behövs köpas.

Vad är det för nätagg mer än 650 watt?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Vad är det för nätagg mer än 650 watt?

http://www.inet.se/produkt/6909591/corsair-tx-650w-v2-80-bron... Ett sådant tror jag

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Vad är det för nätagg mer än 650 watt?

Skrivet av stimpen:

Vad har du för mobo? 8gig minne klarar du dig lugnt på och 650w psu med. Klarar ditt mobo det hade jag kört på en 8core FX prolle, klockren om du skall streama och köra flera processer etc. och som föregående skrev hottat upp ditt grafikkort lite. 650 korten börjar kännas lite trötta i dagsläget.
3089kr för en fx-8350 och ett r9 280 kort. Med det priset kan du uppgradera till en 120gb ssd disk med om du inte redan kör ssd och stanna inom budget. Riktigt fin uppdatering och inom din budget.

https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/39831 FX-8350, R9 280 utan ssd 3089kr
https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/39834 FX-8350, R9 280 med ssd 3688kr

Under och inom din budget och du får en riktigt grym dator. Men förutsätter ditt mobo stödjer 8350 prollen annars får vi titta vidare.

https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/39840 FX-8350, R9 280 och 970 mobo 3838kr, inom din budget och det blir en grym dator som du lugnt kan stream på om nu inte ditt nuvarande mobo stödjer FX-8350 prollen.

Grejen är den att det inte finns att beställa längre.
Men jag har kvittot kvar och där står det såhär: Moderkort Asus Crosshair V Formula, AMD Socket AM3+, AMD 990X, ATX, DDR3, 4xPCI Express, SLI/CrossFire, SATA3 RAID, 7.1 Ljud, USB 3,0, eSAT3, GIGAlan.

Permalänk
Medlem

bättre CPU och grafikkort så äre biff för 1080p.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Som tidigare skrivit så kör på en FX processor med 4 moduler/8 kärnor.
Visst en i5 är bättre MEN då åker du på nytt moderkort och generellt sett är det väl inte fel att byta efter 4-5 år då dom trots allt har begränsad livslängd men ditt är ändå ett väl påkostat kort och säkerligen inte mer än 2-3 år så varför inte dra till på en FX-8350 då moderkortet officiellt klarar 140W så du kan ju säkert klocka den lite med och ha dator i 2-3 år till.

Grafikkort får du ju in i budgeten med som sagt och det lär du behöva med för att matcha.
Valfritt nvidia eller AMD kort som passar budgeten.

Så håller med tidigare talare om att i dit fall är det best bang for the buck.
Rent spontant är det synd att du inte valde en 8 kärnig FX från början med det kortet men alltid lätt att vara efterklok då det hade varit billigare i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundgrenarn:

Grejen är den att det inte finns att beställa längre.
Men jag har kvittot kvar och där står det såhär: Moderkort Asus Crosshair V Formula, AMD Socket AM3+, AMD 990X, ATX, DDR3, 4xPCI Express, SLI/CrossFire, SATA3 RAID, 7.1 Ljud, USB 3,0, eSAT3, GIGAlan.

Jaja för frassiken det är ju fina saker, byt inte ut det mobot!
Som de andra sagt: Köp en FX-8350 och ett r9 280 kort.
Ditt nätagg är klockrent med. Du kan köpa en ssd med och hålla dig inom din budget. Du kommer få en riktigt fin dator med de delarna.

https://m.netonnet.se/Customer/SharedList/39834

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Som tidigare skrivit så kör på en FX processor med 4 moduler/8 kärnor.
Visst en i5 är bättre MEN då åker du på nytt moderkort och generellt sett är det väl inte fel att byta efter 4-5 år då dom trots allt har begränsad livslängd men ditt är ändå ett väl påkostat kort och säkerligen inte mer än 2-3 år så varför inte dra till på en FX-8350 då moderkortet officiellt klarar 140W så du kan ju säkert klocka den lite med och ha dator i 2-3 år till.

Grafikkort får du ju in i budgeten med som sagt och det lär du behöva med för att matcha.
Valfritt nvidia eller AMD kort som passar budgeten.

Så håller med tidigare talare om att i dit fall är det best bang for the buck.
Rent spontant är det synd att du inte valde en 8 kärnig FX från början med det kortet men alltid lätt att vara efterklok då det hade varit billigare i längden.

Okej, Jag köpte datorn för snart två år sedan så och just då hade jag inte så mycket pengar så jag bad en kompis sätta ihop den och den har funkat bra tills nu typ.
Så om jag köper GPUn och CPUn som Stimpen länkade så passar det i mitt Mobo?
Glömde bort att säga att jag har en http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev... CPU-kylare också men det borde väl inte spela någon roll?

Permalänk
Skrivet av lundgrenarn:

Grejen är den att det inte finns att beställa längre.
Men jag har kvittot kvar och där står det såhär: Moderkort Asus Crosshair V Formula, AMD Socket AM3+, AMD 990X, ATX, DDR3, 4xPCI Express, SLI/CrossFire, SATA3 RAID, 7.1 Ljud, USB 3,0, eSAT3, GIGAlan.

Skrivet av stimpen:

Jaja för frassiken det är ju fina saker, byt inte ut det mobot!
Som de andra sagt: Köp en FX-8350 och ett r9 280 kort.
Ditt nätagg är klockrent med. Du kan köpa en ssd med och hålla dig inom din budget. Du kommer få en riktigt fin dator med de delarna.

https://m.netonnet.se/Customer/SharedList/39834

Skrivet av pa1983:

Som tidigare skrivit så kör på en FX processor med 4 moduler/8 kärnor.
Visst en i5 är bättre MEN då åker du på nytt moderkort och generellt sett är det väl inte fel att byta efter 4-5 år då dom trots allt har begränsad livslängd men ditt är ändå ett väl påkostat kort och säkerligen inte mer än 2-3 år så varför inte dra till på en FX-8350 då moderkortet officiellt klarar 140W så du kan ju säkert klocka den lite med och ha dator i 2-3 år till.

Grafikkort får du ju in i budgeten med som sagt och det lär du behöva med för att matcha.
Valfritt nvidia eller AMD kort som passar budgeten.

Så håller med tidigare talare om att i dit fall är det best bang for the buck.
Rent spontant är det synd att du inte valde en 8 kärnig FX från början med det kortet men alltid lätt att vara efterklok då det hade varit billigare i längden.

Skrivet av Nanae:

Jag skulle påstå att du överlever med nuvarande GPU och PSU. Dock känns det som att CPU, MB och minne behöver sig ett lyft. 8GB minne räcker för det mesta, men om du byter MB är det oftast lika bra att kasta med nytt minne i köpet då det oftast inte handlar om några avskräckande summor.

Men i och för sig, med tanke på prestanda per krona man får ut från AMD's kort i nuläget (priskrig är det enda de kan göra för att överleva Nvidia's förträffliga 970 samt 980) så känns det som att du borde ta dig råd med ett nytt grafikkort med.

Beror ju helt på din budget. Ska du streama så skulle jag säga att det mesta behöver en kick uppåt om du vill leverera en stabil stream medans du spelar med stabil FPS. Självklart går det att sänka grafikinställningarna i spelen istället men det är ju såklart tråkigt.

Edit: Fredagströttma. Såg nu att du skrivit budget i botten av posten. Skulle säga att den är lite dåligt tilltagen för att hamna i starten av "högprestanda-klassen" av datorer för spel och streamingbruk tyvärr. Beror dock självklart på vad du streamar från gång till gång. CS:GO är för övrigt ett spel slom lägger mer vikt på GPU än CPU. Sedan är ju dock kruxet att streaming lägger mer vikt på CPU än GPU. För en bra upplevelse krävs alltså båda delarna.

Tack som fan för alla svar och tack för att ni orkar med en som mig som inte har någon vidare koll bara en sista sak, när jag ska montera grejerna, är det något speciellt ja ska tänka på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundgrenarn:

Okej, Jag köpte datorn för snart två år sedan så och just då hade jag inte så mycket pengar så jag bad en kompis sätta ihop den och den har funkat bra tills nu typ.
Så om jag köper GPUn och CPUn som Stimpen länkade så passar det i mitt Mobo?
Glömde bort att säga att jag har en http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev... CPU-kylare också men det borde väl inte spela någon roll?

Du har fin CPU kylare med. Du har allt din kompis har plockat ut riktigt fina delar till dig, lite overkill saker för prollen du kör idag men kommer till sin fulla rätt om du uppdaterar.
Den kylaren kommer funka klockrent på en FX-8350.
De nya delarna kommer fungera perfekt. Jag tror vi alla här är rörande överens om det och att det är de delarna som gäller och är mest prisvärda för ditt system idag.
Men vänta in lite fler kommentarer. Ju mer input ju bättre (oftast )

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Administrativ avgift

Alternativ n2 köp begagnat 290 och streama via vce. Finns en obs version med support för detta ! Dvs du streamar med grafikkortet, ev klocka upp proccessorn också för maximal prestanda.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7477388/2014-12-15 Kör med detta, 290 och 8320. Tro mig du kan få en 8320 att prestera lika bra som 8350 eller till och med bättre med din 212 kylare. Bara släng in den och dra upp den till 4.2GHZ så har du en perfekt dator för att streama.
Kör r9 290 eller r9 280x det är upp till dig xD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundgrenarn:

Tack som fan för alla svar och tack för att ni orkar med en som mig som inte har någon vidare koll bara en sista sak, när jag ska montera grejerna, är det något speciellt ja ska tänka på?

Köp en tub kylpasta till monteringen av processorkylaren.
Eller skrapa av den förapplicerade pastan som sitter på originalkylaren som kommer med processorn och applicera den på nya processorn och ta bort gammal kylpasta från din CPU kylare innan du monterar den på nya processorn.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Kan bara hålla med, visst det finns vassare intel system, men då får du lov att byta moderkort också. Nej, kör på en FX 8350 och ett nytt grafikkort så blir det livat ska du se . Prisvärt och snabbt

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Köp en tub kylpasta till monteringen av processorkylaren.
Eller skrapa av den förapplicerade pastan som sitter på originalkylaren som kommer med processorn och applicera den på nya processorn och ta bort gammal kylpasta från din CPU kylare innan du monterar den på nya processorn.

Iget bra råd. Anlednigen att man byter pasta är för att man vill undvika luft bubblor. Så nej återanvänd INTE pasta.
Köp en tub eller låna en skvätt av en polare. Även billig pasta är bättre än igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Iget bra råd. Anlednigen att man byter pasta är för att man vill undvika luft bubblor. Så nej återanvänd INTE pasta.
Köp en tub eller låna en skvätt av en polare. Även billig pasta är bättre än igen.

Jag menade inte att han skulle använda den gamla pastan.
Jag menade att han kunde ta den nya pastan som sitter på den nya originalkylaren till den nya processorn då det inte är ngt som helst fel på den.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Men den har fel viskositet. Som sagt risk för luftbubblor jag har fått fixa det åt andra för dom haft liknande snålvarianter för sig där systemet sedan överhettade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Men den har fel viskositet. Som sagt risk för luftbubblor jag har fått fixa det åt andra för dom haft liknande snålvarianter för sig där systemet sedan överhettade.

Va? Så den förapplicerade kylpastan som kommer med tusentals och åter tusentals kylare och används av tusentals och åter tusentals personer utan nån problem är det fel på?
Aldrig hört förr att ngn skulle ha problem med den förapplicerade kylpastan, alla som inte kör eftermarknadskylare använder ju den.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Ja för den är FÖRAPPLICERAD som du säger. Det är ju en stor skillnad på den pastan och den du köper i tub. Förapplicerad har högre viskositet så den stannar kvar på kylaren under leverans och kräver ofta värme från processorn för att sedan sprida ut sig med tiden.

Du vill ALDRIG ha luft bubblor i pastan det förstör hela poängen med den. Om du nu börjar skrapa av pasta förapplicerad från fabrik från en stock kylare och försöker smeta ut den på en CPU eller annan kylare så riskerar du garanterat att få luftbubblor i den.

Kommer fungera men inte lika bra. Köp en tub dom kostar inte många tior och slipp idiotiska problem. Gösses snacka om snålhet.

Är man så snål så köp en tub på bästa elektronikaffär. Får 30ml för nästan inget och det räcker i ett par decennier.

Det är inget fel på stock pasta men det är fel på din metod.

Pasta bytes alltid vid ommontering just pga luftbubblor annars uppstår. Pasta är förbrukningsvara och gammal pasta syftar antigen på uttorkad pasta eller pasta som är använd om så enbart en timma. Tiden är irrelevant.

Permalänk
Avstängd

83xx + grafik är inte nått dåligt val men skule du bara vara ute efter cs och stream borde du nästan klara dig med en oc på prylarna du har för din cpu har mycket att hämta gpu är ganska ok ändå även om jag med skulle föredra dom vassare sakerna så är det ganska bra oc potensial på det du har

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w