Permalänk
Medlem

Vilken x99 plattform för gaming

Hejsan jag är helt ny på detta område att bygga datorer. Detta blir min första egna dator som jag kommer att bygga själv.
Behöver lite råd vilket moderkort ska jag välja . Hade tänkt mig dessa men andra förslag är välkommna

Asus x99-S för 2490 kr
Gigabyte x99 Ud4 för 1949kr
Gigabyte x99 gaming 5 för 2219kr
Msi X99s gaming 7 för 2769kr

Resterande sakerna som jag tänkt att beställt är :
cpu: i7-5820K
Ram: G.Skill Ripjaws 4 DDR4 PC19200/2400MHz CL15 4x4GB
HDD: Samsung ssd 840 evo / seagate 1 TB

Tänkte använda riggen mest till att spela och streama . Ev använda den som en som studio dator (Musik)

Permalänk

https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=822913

Det är vad jag ska köra på :). För mig är det endast Asus ROG som gäller.

Annars hade jag valt

https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=822670

och sist

https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=828171

Men sen kan man ju fråga sig att varför välja X99 om du endast ska spela? Asus har ett sjukt underbart ROG kort för Z78 chipset och ett helt okej för Z79.

Jag själv i skrivande stund spelar endast och har i7 4770K, 32GB ram samt Maximus VI Extreme. Jag ska uppgradera för saken skull och inte för att jag behöver.

Om pengar är ett problem så ska du givetvis välja Z78/Z79 annars är det väl lika bra att köra på X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyphix:

Hejsan jag är helt ny på detta område att bygga datorer. Detta blir min första egna dator som jag kommer att bygga själv.
Behöver lite råd vilket moderkort ska jag välja . Hade tänkt mig dessa men andra förslag är välkommna

Asus x99-S för 2490 kr
Gigabyte x99 Ud4 för 1949kr
Gigabyte x99 gaming 5 för 2219kr
Msi X99s gaming 7 för 2769kr

Resterande sakerna som jag tänkt att beställt är :
cpu: i7-5820K
Ram: G.Skill Ripjaws 4 DDR4 PC19200/2400MHz CL15 4x4GB
HDD: Samsung ssd 840 evo / seagate 1 TB

Tänkte använda riggen mest till att spela och streama . Ev använda den som en som studio dator (Musik)

av moderkorten du valt gigabytes gaming 5 eller Asus x99-S

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av MestBaraLiteRåd:

https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=822913

Det är vad jag ska köra på :). För mig är det endast Asus ROG som gäller.

Annars hade jag valt

https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=822670

och sist

https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=828171

Men sen kan man ju fråga sig att varför välja X99 om du endast ska spela? Asus har ett sjukt underbart ROG kort för Z78 chipset och ett helt okej för Z79.

Jag själv i skrivande stund spelar endast och har i7 4770K, 32GB ram samt Maximus VI Extreme. Jag ska uppgradera för saken skull och inte för att jag behöver.

Om pengar är ett problem så ska du givetvis välja Z78/Z79 annars är det väl lika bra att köra på X99

Z87 och Z97 heter det väl om jag inte minns fel.:)

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av MestBaraLiteRåd:

https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=822913

Det är vad jag ska köra på :). För mig är det endast Asus ROG som gäller.

Annars hade jag valt

https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=822670

och sist

https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=828171

Men sen kan man ju fråga sig att varför välja X99 om du endast ska spela? Asus har ett sjukt underbart ROG kort för Z78 chipset och ett helt okej för Z79.

Jag själv i skrivande stund spelar endast och har i7 4770K, 32GB ram samt Maximus VI Extreme. Jag ska uppgradera för saken skull och inte för att jag behöver.

Om pengar är ett problem så ska du givetvis välja Z78/Z79 annars är det väl lika bra att köra på X99

Tjejen gillar att rendera film och håller på med grafik. så därför vill hon ha en x99 för ram sen spelar det ingen roll för henne vilket mobo

Permalänk
Skrivet av Zyphix:

Tjejen gillar att rendera film och håller på med grafik. så därför vill hon ha en x99 för ram sen spelar det ingen roll för henne vilket mobo

Låter smart, photoshop och After Effects ÄLSKAR ju mycket ram. Photoshop vid stor upplösning och After Effects vid real-tid sökning och effekter.

Att kunna arbeta i dessa program med mycket ram är en dröm. När man var en grottman och hade 8GB så sög det, nu med 32GB är det verkligen underbart.

Synd bara att DDR4 är så dyrt... Hur mycket ram hade du planerat att skaffa?

En annan rekommendation är att skaffa en SSD ENDAST för Adobes program.

Sen bör du skippa 840 när 850 är ute. Kanske en 512/1TB disk. Tänk också på att EVO inte har lika tåliga minnen som hos PRO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MestBaraLiteRåd:

Låter smart, photoshop och After Effects ÄLSKAR ju mycket ram. Photoshop vid stor upplösning och After Effects vid real-tid sökning och effekter.

Att kunna arbeta i dessa program med mycket ram är en dröm. När man var en grottman och hade 8GB så sög det, nu med 32GB är det verkligen underbart.

Synd bara att DDR4 är så dyrt... Hur mycket ram hade du planerat att skaffa?

En annan rekommendation är att skaffa en SSD ENDAST för Adobes program.

Sen bör du skippa 840 när 850 är ute. Kanske en 512/1TB disk. Tänk också på att EVO inte har lika tåliga minnen som hos PRO.

G.Skill Ripjaws 4 DDR4 PC19200/2400MHz CL15 4x4GB =16gb sen så får hon ett likadant i julklapp så totalt 32gb

Men det e moderkortet som vi inte har ännu . Ska kolla på det där med SSD tack för tipset

Permalänk
Skrivet av Zyphix:

G.Skill Ripjaws 4 DDR4 PC19200/2400MHz CL15 4x4GB =16gb sen så får hon ett likadant i julklapp så totalt 32gb

Men det e moderkortet som vi inte har ännu . Ska kolla på det där med SSD tack för tipset

Åh gött! Sen är det ju klart att X99 är att föredra om det nu ska användas vid rendering osv också så där försvinner ju poängen med att ens välja 1150, även om i7 4770K är underbar till rendering, spel, streaming också. Men har du pengar till X99 så eh.

Det med att ha en billig SSD endast för Photoshop/After Effects kommer att göra att det flyter på sinnessjukt mycket bättre förutom mycket ram.
Så det bör du absolut fundera på, det räcker med en liten som du har som cache vid sidan av vid ramet då.

Angående moderkort. Jag kan endast rekommendera Asus ROG för du får så otroligt mycket för pengarna. Extreme moderkortet har sinnessjukt mycket features. Har du inget externt ljudkort så kommer du älska ROG. Jag själv har ett Asus Phoebus så kommer dessvärre inte få så stor nytta av det som sitter på ROG. Förutom det är det riktigt smidigt med deras killernetwork. Det är gött att kunna filtrera nätverket. Såg att det fanns hos MSIs moderkort också.

En annan funktion som finns på kortet är så kallad "Keybot" där du sätter valfritt tangentbord i ett speciellt usb uttag. Detta gör att moderkortet får hårdvarutillgång till tangentbordet och kan bokstavligen ändra varenda tangent till vad du vill. Detta är smidigt så slipper man använda mjukvara för göra simpla makron.

Sen får vi inte hur du kan ha två bios, ifall dina bios failar så kan du starta moderkort utan gpu, cpu, ram etc och flasha om med endast moderkort. Om bios chipsen går sönder kan du beställa nya från Asus då dom inte är fastlödda. Hur du kan starta om moderkortet ifall det låser sig, t.ex om du vart med om någon gång ifall datorn vägrar starta och du är tvungen att dra ur strömsladden? Då finns det en knapp som bootar om moderkortet i sig så du slipper dra ur sladdar.

Med mera...ROG är kärlek, ROG är livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MestBaraLiteRåd:

Låter smart, photoshop och After Effects ÄLSKAR ju mycket ram. Photoshop vid stor upplösning och After Effects vid real-tid sökning och effekter.

Att kunna arbeta i dessa program med mycket ram är en dröm. När man var en grottman och hade 8GB så sög det, nu med 32GB är det verkligen underbart.

Synd bara att DDR4 är så dyrt... Hur mycket ram hade du planerat att skaffa?

En annan rekommendation är att skaffa en SSD ENDAST för Adobes program.

Sen bör du skippa 840 när 850 är ute. Kanske en 512/1TB disk. Tänk också på att EVO inte har lika tåliga minnen som hos PRO.

Lånar tråden för lite förtydligande
Behöver man göra någon inställning i PS för att dra nytta av den dedikerade ssdn? Frun pular mycket med det och vad jag har kunnat se hoggar PS mycket av C:. Räcker det att PS är installerat på den extra ssdn?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Skrivet av kribol01:

Lånar tråden för lite förtydligande
Behöver man göra någon inställning i PS för att dra nytta av den dedikerade ssdn? Frun pular mycket med det och vad jag har kunnat se hoggar PS mycket av C:. Räcker det att PS är installerat på den extra ssdn?

Skickades från m.sweclockers.com

Där kan du ändra hur mycket ram du vill ge till PS, ändra vilken disk PS ska använda osv.

Det är smart att ha en dedikerad disk för Adobes program även om det bara är en mekanisk, givetvis är SSD att föredra. Självklart får man tänka på att genom att sätta en SSD som cachedisk så kommer det att skrivas EN HEL DEL. Så sätt INTE din OS disk som cachedisk. Då är det bättre du sätter det på en mekanisk om du inte har flera SSDer.

Permalänk

Du ska välja asus om du ska ha x99. Dom har ju extra pinnar i sockeln för bättre strömförsörjning...

Permalänk
Medlem

Här har ni en video som går in lite på det där om RAM vid redigering för intresserade.

https://www.youtube.com/watch?v=ajyzZ-zaq0o&list=UUXuqSBlHAE6...

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Så alla rekomenderar Asus x99-S ( tror att det är ner bantade deluxe versionen utan wifi och bluetoth)

Permalänk
Medlem

Ja räcker det som finns på det kortet så tycker jag det låter som ett bra val. Jag personligen skulle nog köra på X99-DELUXE eller Rampage V Extreme. Mest för att det finns mer saker på dom, såsom Wifi och Bluetooth.

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av MestBaraLiteRåd:

http://i.imgur.com/irypQEg.png

Där kan du ändra hur mycket ram du vill ge till PS, ändra vilken disk PS ska använda osv.

Det är smart att ha en dedikerad disk för Adobes program även om det bara är en mekanisk, givetvis är SSD att föredra. Självklart får man tänka på att genom att sätta en SSD som cachedisk så kommer det att skrivas EN HEL DEL. Så sätt INTE din OS disk som cachedisk. Då är det bättre du sätter det på en mekanisk om du inte har flera SSDer.

Utmärkt, tack så hemskt mycket!

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Zyphix:

Hejsan jag är helt ny på detta område att bygga datorer. Detta blir min första egna dator som jag kommer att bygga själv.
Behöver lite råd vilket moderkort ska jag välja . Hade tänkt mig dessa men andra förslag är välkommna

Asus x99-S för 2490 kr
Gigabyte x99 Ud4 för 1949kr
Gigabyte x99 gaming 5 för 2219kr
Msi X99s gaming 7 för 2769kr

Resterande sakerna som jag tänkt att beställt är :
cpu: i7-5820K
Ram: G.Skill Ripjaws 4 DDR4 PC19200/2400MHz CL15 4x4GB
HDD: Samsung ssd 840 evo / seagate 1 TB

Tänkte använda riggen mest till att spela och streama . Ev använda den som en som studio dator (Musik)

Skit i allt lulul ta det billigaste moderkortet med stöd för x ram. Allt du får är ev 100mhz extra eller lite bättre inbyggt ljudkort vilket endå är skit. http://www.inet.se/produkt/1902746/asrock-x99-extreme-3-atx-g... om du endå vill ha lulul asrock har alltid haft bästa drivrutinerna och bios. Asus har alltid haft buggiga ljuddrivrutiner , nätverksdrivrutiner och raid för mig. Glöm inte att köpa en m2 disk

Dold text
Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av StuntmanMike:

Du ska välja asus om du ska ha x99. Dom har ju extra pinnar i sockeln för bättre strömförsörjning...

Du menar fler än 2011? Källa på detta?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Köp Z97 mobo och CPU istället. Du verkar inte som en person som kommer dra nytta av kraften (Särskilt inom redigering och workstation arbete) som X99 och CPU lineupen ger.

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Du menar fler än 2011? Källa på detta?

http://www.asus.com/se/Motherboards/X99PRO/ du får scrolla ner lite så.. Swec har även nämt detta i deras tester/artiklar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

http://www.asus.com/se/Motherboards/X99PRO/ du får scrolla ner lite så.. Swec har även nämt detta i deras tester/artiklar...

Var finns dom extra pinnarna? Eller du menar befintliga oanvända pinnar används för spänningsförsörjning?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Var finns dom extra pinnarna? Eller du menar befintliga oanvända pinnar används för spänningsförsörjning?

Tittade du på bilderna i länken jag skicka? Man ser ju ganska tydligt att det finns extra pinnar där.
Vet inte hur jag ska uttrycka det tillräckligt korrekt för att tillfredsställa en besserwisser..

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Tittade du på bilderna i länken jag skicka? Man ser ju ganska tydligt att det finns extra pinnar där.
Vet inte hur jag ska uttrycka det tillräckligt korrekt för att tillfredsställa en besserwisser..

Jo jag såg pinnarna för stabilare spänningsförsörjning, dock så har jag läst att det inte tillför så mycket om man inte klockar extremt.

Edit: Missade det ursprungsfrågan från Jalle64 var, fler pinnar än 2011?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Jo jag såg pinnarna för stabilare spänningsförsörjning, dock så har jag läst att det inte tillför så mycket om man inte klockar extremt.

Edit: Missade det ursprungsfrågan från Jalle64 var, fler pinnar än 2011?

Ja du får ursäkta min ton, jag blandade ihop er båda.. ^^

Permalänk
Medlem

Fan fick ett bra prispå msi x99s gaming 9 AC. Är det värt att köpa? Får den för 2200kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyphix:

Fan fick ett bra prispå msi x99s gaming 9 AC. Är det värt att köpa? Får den för 2200kr

Hur och vart får du den för 2200? : )

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Skit i allt lulul ta det billigaste moderkortet med stöd för x ram. Allt du får är ev 100mhz extra eller lite bättre inbyggt ljudkort vilket endå är skit. http://www.inet.se/produkt/1902746/asrock-x99-extreme-3-atx-g... om du endå vill ha lulul asrock har alltid haft bästa drivrutinerna och bios. Asus har alltid haft buggiga ljuddrivrutiner , nätverksdrivrutiner och raid för mig. Glöm inte att köpa en m2 disk

Dold text

Tips för att slippa problem med drivers är att aldrig hämta från MK tillverkaren.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Hur och vart får du den för 2200? : )

Igenom min kompis han fick 2. Han beställde ett och det var trasigt så han fick ett nytt från både msi och netonnet. Han frågade msi om han skulle skicka tillbaka det men dem på service sa att det behövdes ej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Hur och vart får du den för 2200? : )

naturligtvis så är det sjukt bra pris! KÖP!

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av StuntmanMike:

http://www.asus.com/se/Motherboards/X99PRO/ du får scrolla ner lite så.. Swec har även nämt detta i deras tester/artiklar...

Skrivet av skruvis:

Var finns dom extra pinnarna? Eller du menar befintliga oanvända pinnar används för spänningsförsörjning?

Skrivet av skruvis:

Jo jag såg pinnarna för stabilare spänningsförsörjning, dock så har jag läst att det inte tillför så mycket om man inte klockar extremt.

Edit: Missade det ursprungsfrågan från Jalle64 var, fler pinnar än 2011?

Skrivet av StuntmanMike:

Ja du får ursäkta min ton, jag blandade ihop er båda.. ^^

Det ser så ut, men din första länk vart inte speciellt tydlig.

http://www.legitreviews.com/asus-shows-special-intel-lga2011-...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ja du får ursäkta min ton, jag blandade ihop er båda.. ^^

Be inte om ursäkt, lätt att blanda ihop. Snart JUL nu!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless