Permalänk
Medlem

Hastighet på router

Har idag en 300mb router, och en 1gb lina och undrar om jag skulle gynnas av att uppgradera routern till en 1gb router?

Högsta hastigheterna jag kommer upp i är ca 8mb/s och undrar om jag skulle gynnas av routern, eller är det uppladdaren som är flaskhalsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Har idag en 300mb router, och en 1gb lina och undrar om jag skulle gynnas av att uppgradera routern till en 1gb router?

Högsta hastigheterna jag kommer upp i är ca 8mb/s och undrar om jag skulle gynnas av routern, eller är det uppladdaren som är flaskhalsen?

Vad har för du för router?
Vad får du för hastighet på bredbandskollen med och utan router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Vad har för du för router?
Vad får du för hastighet på bredbandskollen med och utan router?

Linksys e2000. Utan router kommmer jag upp i ca 970mb. Med router ca 65mb.

Permalänk
Rekordmedlem

Menar du wifi eller vad är en 300Mbit router ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Menar du wifi eller vad är en 300Mbit router ?

Ja, wifi.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Ja, wifi.

Vill du ha nått som klarar Gbit wifi ? Det kräver i så fall perfekta förutsättningar och värstingprylar, däremot en router som klarar Gbit går att ordna tex Ubiquiti Edgemax liteär den billigaste.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Svårt att veta utan att ha en aning om vad du kör för klient till den. Min gissning är att den där routern maxar och att en ny router som stödjer .ac-standarden gör det snabbare.

Permalänk
Medlem

Inte säker på vad du menar med klienten? Har ingen rutiner installerade, för det stödjer inte IOS av någon anledning.

Linksys EA6300- 802.11ac / 1167Mbps / 1Gbits / Dualband är vad jag har kollat på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vill du ha nått som klarar Gbit wifi ? Det kräver i så fall perfekta förutsättningar och värstingprylar, däremot en router som klarar Gbit går att ordna tex Ubiquiti Edgemax liteär den billigaste.

Är främst ute efter snabbare internet via Wifi. Har ca 1-2m till routern och endast en enhet om det spelar roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Är främst ute efter snabbare internet via Wifi. Har ca 1-2m till routern och endast en enhet om det spelar roll.

Med så korta avstånd och krav på hastighet borde väl det inte vara problem med en kabel?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Inte säker på vad du menar med klienten? Har ingen rutiner installerade, för det stödjer inte IOS av någon anledning.

Linksys EA6300- 802.11ac / 1167Mbps / 1Gbits / Dualband är vad jag har kollat på.

Skrivet av aaaaaaaaaa:

Är främst ute efter snabbare internet via Wifi. Har ca 1-2m till routern och endast en enhet om det spelar roll.

Klient= Wifi mottagare, vad är det du vill köra trådlöst?
Hur mycket vill du lägga? runt 500-800kr? kör på Archer C5. Mer än så? Kör på Asus AC-66U. Det finns en massa andra alternativ med det är två routrar som jag tycker gör ett bra jobb.

(OBS: detta är utifrån kjell & co sortiment + egna prylar, har inte provat mycket annat.)

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Är främst ute efter snabbare internet via Wifi. Har ca 1-2m till routern och endast en enhet om det spelar roll.

Det kommer att kräva 802.11ac delar av bra kvalitet, har du 802.11 ac i datorn ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.