Permalänk
Medlem

X99 Moderkort

Vilket moderkort är bäst för 5930k. Vill kunna använda alla mina PCI-E lines för mina GPU system. Funderar på ett ASRock WS-E så jag får full möjlig PCI-E lanes men vet att det är jävligt overkill för ett 5930k. Finns det något annat ni rekommenderar? Vill hade ett E-ATX eller XL-ATX. Undrar även om jag ens kommer kunna använda mina PCI-E lanes jag får utav WS-E. Vad rekommenderar ni? Jag vill verkligen hade maximalt med PCI-E lanes till mina PCI-E slots. Är egentligen det först med XEON proccessorer jag kan få använda alla mina PCI-E på en WS-E?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Vilket moderkort är bäst för 5930k. Vill kunna använda alla mina PCI-E lines för mina GPU system. Funderar på ett ASRock WS-E så jag får full möjlig PCI-E lanes men vet att det är jävligt overkill för ett 5930k. Finns det något annat ni rekommenderar? Vill hade ett E-ATX eller XL-ATX. Undrar även om jag ens kommer kunna använda mina PCI-E lanes jag får utav WS-E. Vad rekommenderar ni? Jag vill verkligen hade maximalt med PCI-E lanes till mina PCI-E slots. Är egentligen det först med XEON proccessorer jag kan få använda alla mina PCI-E på en WS-E?

du vet väl att du inte vinner många fps i spel på att köra grafikkort i x16 istället för x8?

Rekommenderar ASUS brädor, i ditt fall skulle jag titta på X99 Deluxe eller Rampage V Extreme! (ska man köra all out så ska man väl göra det ordäntligt? ^^)

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av philipborg:

Vilket moderkort är bäst för 5930k. Vill kunna använda alla mina PCI-E lines för mina GPU system. Funderar på ett ASRock WS-E så jag får full möjlig PCI-E lanes men vet att det är jävligt overkill för ett 5930k. Finns det något annat ni rekommenderar? Vill hade ett E-ATX eller XL-ATX. Undrar även om jag ens kommer kunna använda mina PCI-E lanes jag får utav WS-E. Vad rekommenderar ni? Jag vill verkligen hade maximalt med PCI-E lanes till mina PCI-E slots. Är egentligen det först med XEON proccessorer jag kan få använda alla mina PCI-E på en WS-E?

Hade tagit Asrock, jag väntar dock på vattenblock till det

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Asus x99 Deluxe har fått "bäst i test" av flera..

PCI-e lanes har ingenting med moderkortet att göra, är cpu som styr.
5820k har 28 lanes, medans 5930k har 40

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

du vet väl att du inte vinner många fps i spel på att köra grafikkort i x16 istället för x8?

Rekommenderar ASUS brädor, i ditt fall skulle jag titta på X99 Deluxe eller Rampage V Extreme! (ska man köra all out så ska man väl göra det ordäntligt? ^^)

Letar ej FPS Vill hade maximal bandbredd mellan CPU & GPU.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
99:e percentilen

Har just en 5930K och ett Asus X99-Pro som ligger och väntar på världens långsammaste leverans av RAM. (Postens hemleverans görs tydligen bara på onsdagar där jag bor ...) Jag valde det i första hand för att det passar perfekt till det vita tema jag tänkt mig. Det har stöd för x16/x16/x8 och borde således räcka om man inte tänker köra fyra grafikkort.

Varför vill du ha XL-ATX eller E-ATX? Är ATX för litet?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Asus x99 Deluxe har fått "bäst i test" av flera..

PCI-e lanes har ingenting med moderkortet att göra, är cpu som styr.
5820k har 28 lanes, medans 5930k har 40

Jo det har det. Dem flesta moderkorten stryper PCI-E slots när flera används. ASRock WS-E har PLX PEX 8747 vilket gör att du kan köra 4* 16X PCI-E 3.0. Min fråga är däremot om 5930k kan ens använda alla dessa lanes.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Har just en 5930K och ett Asus X99-Pro som ligger och väntar på världens långsammaste leverans av RAM. (Postens hemleverans görs tydligen bara på onsdagar där jag bor ...) Jag valde det i första hand för att det passar perfekt till det vita tema jag tänkt mig. Det har stöd för x16/x16/x8 och borde således räcka om man inte tänker köra fyra grafikkort.

Varför vill du ha XL-ATX eller E-ATX? Är ATX för litet?

Jag har ett XL-ATX/E-ATX chassi liggandes så hade varit trevligt med ett passande moderkort men även det att jag kommer troligen använda saker som kräver maximal storlek. Kommer även troligast köra 4 grafikkort i framtiden eller 5 till och med. notera att alla dessa ska EJ ligga i SLI/CROSSFIRE, även om vissa ska.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

Vilket moderkort är bäst för 5930k. Vill kunna använda alla mina PCI-E lines för mina GPU system. Funderar på ett ASRock WS-E så jag får full möjlig PCI-E lanes men vet att det är jävligt overkill för ett 5930k. Finns det något annat ni rekommenderar? Vill hade ett E-ATX eller XL-ATX. Undrar även om jag ens kommer kunna använda mina PCI-E lanes jag får utav WS-E. Vad rekommenderar ni? Jag vill verkligen hade maximalt med PCI-E lanes till mina PCI-E slots. Är egentligen det först med XEON proccessorer jag kan få använda alla mina PCI-E på en WS-E?

Jag är nyfiken på vad ditt rationella behov av pci-banorna är, eller är det bara en fix idé?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Jag är nyfiken på vad ditt rationella behov av pci-banorna är, eller är det bara en fix idé?

Ska börja med rätt tung GPU programmering som kommer kräva rätt hög bit/s mellan CPU'n & GPU'n. Skulle såklart kunna klara mig på 8x på vissa platser men 16x hade verkligen varit optimalt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.