Permalänk
Avstängd

ska skaffa 970 efter jul

Tjenare!
Jag ska skaffa ett 970 efter jul. Har dock inte bestämt mig och jag ska köpa Msi 970 eller Asus version av 970. Som jag har föstått är de båda nästintill identiska men enligt mig så är asus snyggare och jag hade nog i dagsläget valt asus också då jag gillar de mer än msi. Så vad är den stora skillnaden mellan korten?
Jag spelar spel som CS:GO, Battlefield 4 och arma 3 på 27" 144hz.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det är ingen stor skillnad mellan korten. Båda är semipassiva och är ungefär lika tysta under load.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Antar att det är GTX 970 STRIX du syftar på vad gäller Asus, det är det enda kortet jag såg. MSI har dock sju olika GTX970.

Vilket MSI-kort jämförde du med?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Permalänk

MSI Gaming 4G är aningen tystare medan Asus version verkar lida av mindre coil whine, om man ska gå efter vad som skrivs. Antagligen skriver de som fått coil whine fler inlägg.

Jag är mycket nöjd med mitt MSI-kort.

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Permalänk
Medlem

Tror inte det är någon större skillnad, de är väldigt lika. Jag har ett från ASUS och är nöjd med det

Visa signatur

Intel Core i7 8700K @ 5GHz / ASUS ROG Strix RTX 2080 / ASUS ROG Maximus X Hero / 16GB 3200MHz G.Skill Trident Z RGB / HyperX 3K 240 GB / Seagate Barracuda 4TB / WD Caviar Blue 1 TB / Corsair RM850x / Windows 10 Pro / ASUS VG278HR 1080p 144Hz & 2x Acer K272HL 1080p 60Hz / Oculus Rift

Permalänk
Avstängd

Jag har "bara" 500 watt på mitt nätagg, vilket tror ni blir bäst då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karambit:

Jag har "bara" 500 watt på mitt nätagg, vilket tror ni blir bäst då?

Ska du bara köra ett kort så spelar det nog ingen roll vilket du väljer av 970 korten när det gäller nätagget iaf. Du driver ett 980 på ett 500W agg också.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

Jag är supernöjd med mitt msi kort. Kör på Msi!

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Avstängd

Asus kortet har dock bättre kylning då de fläktarna inte går igång förrän de behövs. Så det får bli Asus.
Tack för svaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karambit:

Asus kortet har dock bättre kylning då de fläktarna inte går igång förrän de behövs. Så det får bli Asus.
Tack för svaren!

Det är samma med msi 😊 semipassiv kylning. Fläktarna kickar inte igång förrens kortet når en viss temp.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karambit:

Asus kortet har dock bättre kylning då de fläktarna inte går igång förrän de behövs. Så det får bli Asus.
Tack för svaren!

Jag skrev redan i första svaret att både Asus och MSI är semipassiva och ungefär lika tysta. Så ur den synvinkeln är Asus och MSI lika bra.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karambit:

Asus kortet har dock bättre kylning då de fläktarna inte går igång förrän de behövs. Så det får bli Asus.
Tack för svaren!

haha, va? Så det har inte msi? Du ställer en fråga så har du bestämt dig redan, dessutom på felaktiga grunder..lol

Hugget som stucket, jag valde MSI. Är mycket nöjd. Tystaste och svalaste kortet jag ägt någonsin. Med mest prestanda dessutom förstås..;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoVeryIndie:

MSI Gaming 4G är aningen tystare medan Asus version verkar lida av mindre coil whine, om man ska gå efter vad som skrivs. Antagligen skriver de som fått coil whine fler inlägg.

Jag är mycket nöjd med mitt MSI-kort.

Fast det där undrar jag om det verkligen stämmer. Oavsett tillverkare så verkar det vara ett lotteri hur mycket coil whine man får. Jag hade först ett MSI hemma som hade tillräckligt mycket coil whine för att jag skulle skicka tillbaka det. Därefter har jag haft hemma två olika Asus-kort med extremt mycket coil whine. Med facit i hand skulle jag behållit MSI-kortet. Nu väntar jag på ett nytt MSI, får se om det blir fjärde gången gillt.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Avstängd

Mitt kort har lite coilwhine i menyer där det går upp i tusentals fps, tror det är svårt att undvika med något 970. Slog på "Adaptive VSync" (vilket betyder att v-sync används när fps överskrider skärmens uppdateringsförmåga, sjunker fps under det så slås v-sync av och du får max fps som kortet klarar att leverera) i nvidias kontrollpanel och helt befriad från det nu. I normala fps så har jag ingen coilwhine alls.

Permalänk
Avstängd

va och frågade på inet idag och de sa att dem föredrog asus pga den bättre kylningen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karambit:

va och frågade på inet idag och de sa att dem föredrog asus pga den bättre kylningen

Ok, jaja, stämmer ju inte men kör på det du, blir nog bra vilket du än väljer.
ljudnivåer
läs även sista sidan..

Permalänk

Du tar självklart det kort som är billigare under mellandagsrean. Enkelt.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Avstängd

aa det är fan sant @heffaklumpmamma

Permalänk
Medlem

Hur de på Inet kommit fram till att Asus har bättre kylning är en gåta. Snarare tror jag att det är risken för reklamation på grund av coil whine som är mindre med Asus vilket gör att de föredrar Asus.

MSI
http://www.sweclockers.com/recension/19516-msi-geforce-gtx-970-gaming/10#pagehead

Asus
http://www.sweclockers.com/recension/19332-nvidia-geforce-gtx-980-och-gtx-970/23#pagehead

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

prövade även att mejla inet:

Hej.

Det är ingen märkbar prestandaskillnad. Asus kortet har dock bättre kylning då de fläktarna inte går igång förrän de behövs.

Så jag skulle välja STRIX kortet ifrån Asus.

Med vänliga hälsningar

Mikael *****
Vice Kundtjänstchef

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karambit:

prövade även att mejla inet:

Hej.

Det är ingen märkbar prestandaskillnad. Asus kortet har dock bättre kylning då de fläktarna inte går igång förrän de behövs.

Så jag skulle välja STRIX kortet ifrån Asus.

Med vänliga hälsningar

Mikael *****
Vice Kundtjänstchef

ok, trodde inet var kompetenta och gav råd som var sanna men tydligen icke. "Vice Kundtjänstchef" eller ej..;) Han talar inte osanning när han sägar att strix fungerar på det viset men när han säger att msi 970 gaming 4g inte fungerar på samma sätt så vet han uppenbarligen inte vad han talar om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karambit:

Tjenare!
Jag ska skaffa ett 970 efter jul. Har dock inte bestämt mig och jag ska köpa Msi 970 eller Asus version av 970. Som jag har föstått är de båda nästintill identiska men enligt mig så är asus snyggare och jag hade nog i dagsläget valt asus också då jag gillar de mer än msi. Så vad är den stora skillnaden mellan korten?
Jag spelar spel som CS:GO, Battlefield 4 och arma 3 på 27" 144hz.
Tack på förhand!

Varför inte Gigabyte?

Högre klockfrekvens än båda. Lika tyst under load dessutom. Sen är den snygg att se på

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karambit:

prövade även att mejla inet:

Hej.

Det är ingen märkbar prestandaskillnad. Asus kortet har dock bättre kylning då de fläktarna inte går igång förrän de behövs.

Så jag skulle välja STRIX kortet ifrån Asus.

Med vänliga hälsningar

Mikael *****
Vice Kundtjänstchef

Asus har inte alls bättre kylning? vad snackar han om.
Gigabyte har betydligt bättre kylning (fast det kanske inte var med i frågan?)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Hur de på Inet kommit fram till att Asus har bättre kylning är en gåta.

Bättre marginal på Asus 970 kanske?

Gigabyte har bäst kylning om man jämför med msi och asus
Den går svalast vid samma fläkthastighet till ganska precis samma ljudnivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karambit:

prövade även att mejla inet:

Hej.

Det är ingen märkbar prestandaskillnad. Asus kortet har dock bättre kylning då de fläktarna inte går igång förrän de behövs.

Så jag skulle välja STRIX kortet ifrån Asus.

Med vänliga hälsningar

Mikael *****
Vice Kundtjänstchef

Förmodligen ny på jobbet

Är det bara kyleffekten du är ute efter så är Gigabyte G1 bättre, dock är det inte lika tyst som MSI och ASUS.
G1 har även något högre klock från fabrik (om du inte själv skall klocka) men är också ett par cm längre.

Permalänk
Avstängd

gigabyte är tyvärr för stort för mitt chassi Zalman Z11 plus. Annars hade jag nog kört på det, har nämligen ett kort av gigabyte just nu

Permalänk
Medlem

Fast Gigabytes är väl inte semipassivt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellis:

Fast Gigabytes är väl inte semipassivt?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är sant, men med ett normalt ljuddämpat chassi hör du inte G1 fläkten i idle ändå och sen under load låter den inte mer än ASUS eller MSI men kyler något bättre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Karambit:

gigabyte är tyvärr för stort för mitt chassi Zalman Z11 plus. Annars hade jag nog kört på det, har nämligen ett kort av gigabyte just nu

Jag har ett GB GTX970 G1 och det går in i min FD Define R3 som har 290mm maxlängd på grafikkort, det är inte många mm det slår på men men....

Tänk på att dessa kort mäts med fastsättningsfliken som ju är någon cm. Dock kan jag inte säga hur mycket du de facto har i ditt, det får du mäta med måttband/stock.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)