Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Bara jag som tycker windows 8 är skitfult?

Tycker inte bilden liknar Windows 8 alls.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Entusiast
Skrivet av IMPANI:

När du nämner att mycket tomutrymme på skärmens yta slösas bort. Vill du ha en design som är bredare? så det inte lika tomt på sidorna. Eller vill du ha design där det är mindre utrymme mellan dom olika delarna. I det här fallet så mindre luft mellan inläggen till exempel?

En design som har lite mindre luft mellan elementen.
Att ha det luftigt kan vara estetiskt snyggt, men det tummar som sagt lite för mycket på informationsdensiteten enligt min mening.
Jag tog mig friheten och svängde runt lite med bildprogrammet GIMP, och fick fram en kompaktare variant av er design:

Nu kanske jag tog i lite väl mycket, men ville bara leverera lite hur jag skulle vilja se det.

...och ja... gärna en sida som nyttjar hela bredden... dynamiskt.
Sidor med fast bredd så man får över hälften av webbläsaren som toimt utrymme har jag svårt för.
Fast jag förstår det från en designers sida, att det är svårare att skapa en sida med dynamisk bredd.
Har varit där själv. Men så svårt är det inte, även om det är lite mer jobb.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

En design som har lite mindre luft mellan elementen.
Att ha det luftigt kan vara estetiskt snyggt, men det tummar som sagt lite för mycket på informationsdensiteten enligt min mening.
Jag tog mig friheten och svängde runt lite med bildprogrammet GIMP, och fick fram en kompaktare variant av er design:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/14775223/Various/Datorrel...

Nu kanske jag tog i lite väl mycket, men ville bara leverera lite hur jag skulle vilja se det.

...och ja... gärna en sida som nyttjar hela bredden... dynamiskt.
Sidor med fast bredd så man får över hälften av webbläsaren som toimt utrymme har jag svårt för.
Fast jag förstår det från en designers sida, att det är svårare att skapa en sida med dynamisk bredd.
Har varit där själv. Men så svårt är det inte, även om det är lite mer jobb.

Okej, förstår helt vad du menar. Det är en balansgång mellan för mycket och för lite mellanrum. Jag tycker oftast att det är bättre med för mycket än för lite men ska testa med lite mindre luft mellan boxarna osv. Hmm nu blev jag lite sugen på att göra en ny layout med helt dynamisk bredd. Lägger upp det här igen om det är värdigt att visas upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Snyggt jobb, men jag tänkte komma med lite ris, och tanken bako mdet hela också:
Många av oss skaffar större och högupplösta bildskärmar för att vi vill få plats med mer information på en given yta. Vi vill också se se att program och webbsidor nyttjar högupplösta stora ytor på ett effektivt sätt.

Tyvärr så verkar marknadskrafterna gå åt helt motsatt håll, där man skapar så mycket luft och tomutrymme att skärmens yta slösas bort. Nästan till en löjlig nivå.
Windows Metro interface, och aandra som följer i spåret är exempel på detta. Ännu värre exempel finns det.

Mitt tips: Designen är intressant, men kolla om det går att nyttja skärmytan lite effektivare. Man vill ju ändå få med så mycket information man kan, men samtidigt utan att det blir för plottrigt.
Balansgången mellan hög informationsdensitet och utrymmesslöseri är svår... mycket svår.

Tycker detta säger emot sig själv lite.
Om man skaffar högre upplösning så finns det ju mer utrymme för luft som gör läsning enklare, samtidigt som du INTE behöver scrolla lika mycket eftersom du har en stor upplösning. Problemet med att scrolla brukar finnas på mobila enheter, har aldrig haft det på datorn i 1080px.
Om vi klämmer ihop allt som du gjorde så utnyttjar vi helt plötsligt inte dom högupplösta skärmarna du precis pratade om. När informationen flyter ihop blir blir det fasen kaos i huvudet på mig, vet knappt vart man ska lägga fokusen, ögonen har ingen tydlig linje att följa längre.

Information ska separeras tydligt enligt mig. Finns väl även en gyllene regel som man forskat fram på vilka avstånd som fungerar.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Update 1.2 Mobilvy

Gjorde den på väldigt kort tid men tycker resultatet blev helt OK!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

En design som har lite mindre luft mellan elementen.
Att ha det luftigt kan vara estetiskt snyggt, men det tummar som sagt lite för mycket på informationsdensiteten enligt min mening.
Jag tog mig friheten och svängde runt lite med bildprogrammet GIMP, och fick fram en kompaktare variant av er design:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/14775223/Various/Datorrel...

Nu kanske jag tog i lite väl mycket, men ville bara leverera lite hur jag skulle vilja se det.

...och ja... gärna en sida som nyttjar hela bredden... dynamiskt.
Sidor med fast bredd så man får över hälften av webbläsaren som toimt utrymme har jag svårt för.
Fast jag förstår det från en designers sida, att det är svårare att skapa en sida med dynamisk bredd.
Har varit där själv. Men så svårt är det inte, även om det är lite mer jobb.

Tack nu förstår jag hur du menar. Ja det är en svår balansgång även om jag själv har vissa riktlinjer jag utgår efter då det kommer till responsiv design.

Skrivet av nanberg8:

http://i.imgur.com/hEPsFpS.png

Gjorde den på väldigt kort tid men tycker resultatet blev helt OK!

Mitt första intryck är att det är en helt ny design jämfört med webben. Det beror på att menyn är helt orange nu, på webben är den helt vit. Sen så har loggan bytt färg till helvit. Hur skulle det se ut som nu då Sweclockers har pimpat sin logga?

När det kommer till nyheterna så har datum, kategori och kommentarer hoppat från vänsterspalten till under nyheten. Samt fått även där en ny design, ikon för kommentarer består numera av text och finns ingen bakgrund längre.

Men fortsätt jobba på! Det jag tycker du ska ha i åtanke är att mobilversionen och webben ska flyta samman bättre och hålla den röda tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Tycker inte bilden liknar Windows 8 alls.

Skojar du? Det är ju precis så windows 8 ser ut och tyvärr så börjar fler och fler härma designen

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Skojar du? Det är ju precis så windows 8 ser ut och tyvärr så börjar fler och fler härma designen

Nej jag skojar inte. Jag använder ju 8.1. Jag tycker designen är rent och tydligt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Mitt första intryck är att det är en helt ny design jämfört med webben. Det beror på att menyn är helt orange nu, på webben är den helt vit. Sen så har loggan bytt färg till helvit. Hur skulle det se ut som nu då Sweclockers har pimpat sin logga?

När det kommer till nyheterna så har datum, kategori och kommentarer hoppat från vänsterspalten till under nyheten. Samt fått även där en ny design, ikon för kommentarer består numera av text och finns ingen bakgrund längre.

Men fortsätt jobba på! Det jag tycker du ska ha i åtanke är att mobilversionen och webben ska flyta samman bättre och hålla den röda tråden.

Jo det blev lite så, fastnade för mycket i app-tänk inte mobil webb. Designen var egentligen inte tänkt att vara desktop varianten i mobil utan bara en helt ny. Därför blev det en del saker som blev helt annorlunda. Jag håller absolut med dig att en responsiv hemsida ska ha samma röda tråd i alla storlekar.

Tar gärna emot förslag på andra hemsidor som kan vara kul att göra en ny design på!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Florrpan:

Tycker detta säger emot sig själv lite.
Om man skaffar högre upplösning så finns det ju mer utrymme för luft som gör läsning enklare, samtidigt som du INTE behöver scrolla lika mycket eftersom du har en stor upplösning. Problemet med att scrolla brukar finnas på mobila enheter, har aldrig haft det på datorn i 1080px.
Om vi klämmer ihop allt som du gjorde så utnyttjar vi helt plötsligt inte dom högupplösta skärmarna du precis pratade om. När informationen flyter ihop blir blir det fasen kaos i huvudet på mig, vet knappt vart man ska lägga fokusen, ögonen har ingen tydlig linje att följa längre.

Information ska separeras tydligt enligt mig. Finns väl även en gyllene regel som man forskat fram på vilka avstånd som fungerar.

Det är som nämnt en balansgång.
Det är ingen svartvit värld där vi skall antigen ha en vägg-av-text, eller ett frimärke i flyghangaren.

Väggen av text:

Dold text

Frimärken i flyghangarer:

Dold text

Och så har vi de där hemska fast-bredd-sajterna som är skrivna för EGA-upplösning:

Dold text

Ett bra exempel på dynamsikt anpassande webbsajt. Något jag brukar sträva efter. (Animerad GIF)

Dold text

Sist, men inte minst ett exempel på en webbsajter som jag anser har en bra informationsdensitet, dynamiskt flöde och bra nyttjade av bildytan:
https://www.archlinux.org/
Inte det bästa exemplet dock.

http://distrowatch.com/
Bra informationdensitet.... kanske nästan lite för hög densitet.
Dock så är sidan otroligt ful grafiskt sett, tyvärr.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Det känns som att Microsofts Metro-gränssnitt har smittat av sig i IT-värden!

Med raka linjer och funktionalitet i centrum så påminner det om den svenska "funkis"-stilen / funktionalismen som var populär på 20-30 talet!
Än en gång visar det att mode går i cirklar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Jag kan tycka att det börjar bli för "rent" överallt så identiteten och karaktären hos sidorna blandas ut.

+1 på det där.

Om man ser enbart till minimalistisk design har du, OP, gjort ett väldigt bra jobb. Ser snyggt ut. Dock är jag personligen lite trött på helt rena designer. Det ser i min mening ut som vilken minimalistisk blogg som helst, tyvärr. Det är inte direkt något som skriker SweC, dock mkt som helt enkelt säger "Win8/AndroidL/flat design". My2cents. Återigen, snyggt! men stilen är uttjatad och opersonlig.

Edit: Kom på att jag förbehåller mig för att ändra min uppfattning ifall det framkommer fler sidexempel såklart.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Jag gillar den vita bannern längst upp. Det gör att sidan ser mindre grådassig ut. Dock så tycker kag den orange:a randen längst upp inte passar där eller så är den bara för hög.

Jag förstår att det nog inte går att göra den mindre pga informationen i den, så ett alternativ kan vara att göra den vita randen större

Kul initiativ!

Visa signatur

i5 2500k, GTX770SLI, 8GB RAM

Permalänk

Riktigt läcker design, hoppas redaktionen nappar på detta

Visa signatur

Core i7 6700k, Msi Z170m mortar, 16gb Hyperx DDR4, Evga GTX 970 4gb ACX 2.0+ SSC, Corsair hydro H100i , Corsair Carbide Air 240 , Fractal Design Integra M 750w

Permalänk
Medlem

Hade absolut velat se sweclockers uppdatera med något sånt här! Tror verkligen det kan bli bra!
Men måste nog hålla med om att det hade varit skönt om innehållet hade sträckt sig bredare så att det varit mindre tomrum som vissa nämnt tidigare. Sen kan ju en bra sak att lägga till i layouten placering av reklam på sidan för att få en bättre syn på hur den slutgiltiga sidan hade sett ut!

Men väldigt snyggt i alla fall!

Permalänk
Medlem

Nästa steg är, Tillägg till Stylish eller liknande!
Så att alla kan få denna design!

Väldigt snygg!

Visa signatur

4670K | Sniper M5 | 16gb Corsair Vengeance | 2x HD 5850 | SSD 840

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanberg8:

http://i.imgur.com/WNLWSZc.png

Har ändrat några av de saker ni föreslog tex lite mörkare bakgrund, inte helt fyrkantiga boxar, mer skugga mm.

Du har inget tema till b.la. Chrome pluginet "Stylish" för detta?

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillezz:

Väldigt ljust, ser fräscht ut, men kommer döda mina ögon sena nätter. Tycker nästan sweclockers är lite ljust nu.

http://www.sweclockers.com/forum/10-programmering-och-digital...

Använd det där, guld värt!

Permalänk
Skrivet av friskybob:

Bara jag som tycker windows 8 är skitfult?

Skrivet av Jonathanknet:

Nope.
Hatar skiten, allt rutor överallt utan linjer/sektioner. Jag blir så irriterad på det.
Om sweclockers skulle se ut så så skulle jag leta efter en ny hårdvarusida.

Hatar också alla dessa "nya" designer..

iOS 7, Windows 8 usch..

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Precis i min stil, enkelt och modernt! Bra jobbat

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

Ser bra ut

Permalänk
Inaktiv

Du borde göra ett Stylish-tema!

Permalänk

jag gillar inte förändringar!!!! neeeeej! :P, ser nice ut men tror nog att de gamla är lite bättreeee

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Har definitivt inget emot metro designer, din ser ok ut.

Ser ut som de flesta blogg designer man kan hitta på nätet. visst kan man följa trender, men för att få till en bra design borde det vara lite mer personligt(för kunden dvs), lite mer som framhäver vad kunden är för typ. Typ.

Samt så har du inte visat så mycket av hela konceptet, en halvfärdig sida är inte mycket till webbdesign.

Lite kritik från mig, förstår att det är ett wip, men lika bra att höra det nu så du har något att tänka på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker definitivt om Mobil Versionen.

Men jag tycker definitivt att Desktop sidan är för luftig.

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk

Swec är bra som den är. Låt inte det gräsliga flatUI/win8 designkatastrofen förstöra även denna fina sida.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Ser riktigt snyggt ut! Själva upplägget i sig är väldigt stilrent och inte lika "huller om buller" som jag anser att den nuvarande layout'en är.

Permalänk
Geeks Gaming

jag hade föredragit lite mindre mellanrum mellan boxarna, annars är den riktigt snygg! Bra gjort
Jag skulle ha testat att minska med 20%, 25% 30%, kanske testa 50%, men inte mycket mer...
Testa att lägg en orange/blå/vit border på nyheterna baserat på mängden kommentarer (som vanligt). Vore nog som en snygg highlight...

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut, känns dock som det saknas något i menyerna.. Kan inte sätta fingret på vad exakt!

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoubiey:

Ser riktigt bra ut, känns dock som det saknas något i menyerna.. Kan inte sätta fingret på vad exakt!

Det är nog reklamen.

TS. Riktigt snyggt! Bra jobbat.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)