Permalänk
Medlem

Hjälp med WLAN (TG784, Felia)

Tjena! Sitter på en TG784 och blir snart galen. Nätverket fungerar ypperligt i närheten av routern men i rummet jag är nu, cirkus 20 meter med ett par väggar emellan är det tvärstopp. Nätverkskortet hittar nätverket men när jag försöker ansluta får jag ett "windows could not connect to [nätverk]". Det har fungerat i över ett år hittills med precis samma konfiguration på samma ställe, så jag är konfunderad. Ibland fungerar det en halvtimme kanske men sedan blir jag utsparkad och kan inte ansluta.

Problemet ligger troligtvis inte i nätverkskortet då jag kan ansluta till min telefon utan problem. Tacksam om någon har några förslag. Håller på att byta runt kanaler atm.

Permalänk
Medlem

Lite komiskt att du skiver "Felia" i rubriken och så lyckas du inte skriva rätt modellnamn på din router du har fått

Ont: Har du sökt igenom med ex inSSIDer? Det kan lika gärna vara så att grannar har byggt ut deras egna wifi som sänder på samma frekvens/frekvenser.
När du ansluter till din mobil, du lägger alltså denna där routern är placerad? Tycker inte att det framgick speciellt mycket (något annat vore onödigt att testa då du skrev att du har bra kontakt när du är i närheten av routern)

Permalänk
Medlem

Vad är det för nätverkskort?

Telia skeppar inte kvalitativa routers till sina kunder tyvärr. Deras "värsting" gateway idag - 799vn ver.2 har 100Mbps WLAN. Titta lite på vad som säljs på inet idag till exempel så har den absolut billigaste i deras butik 300Mbps. -_-

Rekommenderar att du bryggar deras router och köper en egen. Räcker med en begagned för ~200 för en avsevärd förbättring.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Lite komiskt att du skiver "Felia" i rubriken och så lyckas du inte skriva rätt modellnamn på din router du har fått

Ont: Har du sökt igenom med ex inSSIDer? Det kan lika gärna vara så att grannar har byggt ut deras egna wifi som sänder på samma frekvens/frekvenser.
När du ansluter till din mobil, du lägger alltså denna där routern är placerad? Tycker inte att det framgick speciellt mycket (något annat vore onödigt att testa då du skrev att du har bra kontakt när du är i närheten av routern)

Haha ursäkta, 784 ska det naturligtvis vara. Har inte någon vidare tilltro till Telia, varken i kundbemötande eller driftsäkerhet. Det kanske dock har ändrats genom åren, vad vet jag.

Signal ligger runt 60-63. Det jag menade med mobilen var att den klarar av att nyttja WiFi:n i området närmare routern (dock inte precis vid den stationära, men det tror jag inte att den brukar kunna). 3-5m därifrån har den däremot full teckning och allt flyter på som smör. Datorn klarar hela tiden av att upptäcka nätverket med ok täckning, men tappar alltså anslutningen och kan därefter inte återansluta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Haha ursäkta, 784 ska det naturligtvis vara. Har inte någon vidare tilltro till Telia, varken i kundbemötande eller driftsäkerhet. Det kanske dock har ändrats genom åren, vad vet jag.

http://oi57.tinypic.com/6tcqjo.jpg

Signal ligger runt 60-63. Det jag menade med mobilen var att den klarar av att nyttja WiFi:n i området närmare routern (dock inte precis vid den stationära, men det tror jag inte att den brukar kunna). 3-5m därifrån har den däremot full teckning och allt flyter på som smör. Datorn klarar hela tiden av att upptäcka nätverket med ok täckning, men tappar alltså anslutningen och kan därefter inte återansluta.

Uppdatering; har nu åtkomst till nätverket genom WiFi. Är osäker om det bara är tillfälligt igen, men kan vara bra att veta ur diagnossynpunkt. 54 mbps och 4 pluppar av 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Vad är det för nätverkskort?

Telia skeppar inte kvalitativa routers till sina kunder tyvärr. Deras "värsting" gateway idag - 799vn ver.2 har 100Mbps WLAN. Titta lite på vad som säljs på inet idag till exempel så har den absolut billigaste i deras butik 300Mbps. -_-

Rekommenderar att du bryggar deras router och köper en egen. Räcker med en begagned för ~200 för en avsevärd förbättring.

Funkar det med IP-telefoni och Smart-tv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Funkar det med IP-telefoni och Smart-tv?

Absolut. Telefonen och TVn kopplas till Telias gateway, internet bryggas till din egna router. Så har jag löst det hemma och har nu snabbt wifi och täckning i hela huset med en R7000 router som vilar på telias 799vn. Innan jag bryggade så hade jag bara 799vn - täckning i halva huset och väldig seg hastighet, vilket framförallt märktes när jag flyttade filer över wifi.

Får ~700Mbps ner och ~130Mbps upp på speedtest.net med Telias 1000/100.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Absolut. Telefonen och TVn kopplas till Telias gateway, internet bryggas till din egna router. Så har jag löst det hemma och har nu snabbt wifi och täckning i hela huset med en R7000 router som vilar på telias 799vn. Innan jag bryggade så hade jag bara 799vn - täckning i halva huset och väldig seg hastighet, vilket framförallt märktes när jag flyttade filer över wifi.

Får ~700Mbps ner och ~130Mbps upp på speedtest.net med Telias 1000/100.

Nätverkskortet är en Netgear WNDA3100 V2 dongel som upphittats i en låda, verkar gedigen. Behöver egentligen inte snabbare internet, då jag sällan flyttar runt stora filer, och behöver aldrig buffra eller dylikt i nuläget. Fortsätter dock dessa problemen kan det nog bli relevant. Finns ju inte precis en brist på folk som klagar på Thomsons nätverksenheter.

Permalänk
Medlem

Börjar tvivla på att problemet sitter i routern, när jag blir utkastad från nätverket tappar jag täckning på samtliga nätverk i området. Dvs. att jag ser alla nätverk (~5 styck), men om jag har rutan uppe ett tag försvinner alla ett par sekunder. Försöker jag ansluta till nätverket tar får jag meddelandet att Windows 7 misslyckades med att ansluta efter en tid som varierar mellan 0-5 sekunder.

Någon bättre bildad än undertecknad som sitter inne med förslag?

Permalänk
Medlem

Prova först med att uppdatera/nedgradera drivrutinen till wifi chippet. Sen ser du till att WLAN autoconfig tjänsten körs i services.msc.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell