The Pirate Bay-razzia utan effekt på piratkopieringen

Permalänk
Skrivet av jooster:

Piratkopiering är INTE stöld. Det är inte min ensak, eller din ensak, eller någon annans ensak huruvida man tycker det eller ej. Det är inte stöld PUNKT. Det har ingenting med inställning, motiv, agenda, åsikter, personliga tankar, ideer eller reflektioner, uppväxt eller uppfostran, moral eller livsåskådning att göra, det är, under inga omständigheter, stöld. Alls. Sveriges Rikes Lag (boken) definierar de lagar som finns i Sverige, och det är inget likhetstecken mellan stöld och piratkopiering.
Däremot är det brott mot upphovsrätten, vilket ingen säger emot alls. Förstått?

Angående huruvida de ska få pengar eller ej: För det första finns det ingen oberoende forskning som visar på att film och musikindustrin förlorar pengar pga piratkopiering. Ingen alls. Dessa båda industrier gör dessutom rekordår efter rekordår, så det går knappast någon nöd på dem. Vilket för mig in på nästa punkt;

Säg att de skulle förlora pengar på kopieringen. Nej, jag skulle inte bry mig, jag skulle inte ha dåligt samvete för att en multibiljondollarindustri förlorar pengar. Jag anser att företag, precis som stater, lever för folkets (konsumenternas) skull, och det är därför inte min skyldighet att se till att de överlever, det är deras egen skyldighet. Om piratkopieringen hade skadat dem (vilket den inte gör), så är det deras skyldighet, och ingen annans, att se till att erbjuda sina konsumenter det konsumenterna vill ha (bra tjänster förmodligen). Eller går du runt och tycker synd om väckarna också? De förlorade alla sina jobb när väckarklockan uppfanns. Ska jag som konsument anlita dem ändå, bara för att deras affärsidé ska överleva? Nej, de ska anpassa sig till den nya världen, eller försvinna från den (vilket hände väckarna, videobutikerna, skivbutikerna etc). Allt annat är bakåtsträvande och fientligt mot forskning, framsteg, teknologi, kultur, kreativitet och samhällsutvecklingen. Folk som är emot framtidsutvecklingen kan gott få bakåtsträva hela vägen tillbaka till stenåldern och dö en snabb död medelst valfritt rovdjur.

Angående att det är emot lagen (upphovsrättslagen, för återigen: det är INTE stöld): Lagar som inte har någon förankring hos folket är odemokratiska och ovärdiga den moderna världen. På precis samma sätt som alla bröt "gå-mot-röd-gubbe"-lagen, bryter mängder av vanliga Svenssons (Johanssons?) mot upphovsrättslagen, förmodligen av de anledningarna jag har skrivit ovan, eller av andra anledningar. När en så stor del av befolkningen helt enkelt inte bryr sig, hör lagen inte hemma i det demokratiska samhället där befolkningen ska bestämma, och den ska därför tas bort. Huruvida det skadar något företag någonstans är fullständigt irrelevant i sammanhanget, då vi har en marknadsekonomi i Sverige, och i nästan hela västvärlden, som säger att staten INTE ska ta hänsyn till marknaden när lagar stiftas, utan staten ska finnas till för folket, av folket.

Jag ber om ursäkt för den lite hätska tonen jag emellanåt håller i inlägget, men jag är trött på att höra samma gamla falska argument repeteras av folk som oftast helt enkelt inte vet bättre, utan bara har gått på propagandan från Hollywood.

Dold text

Tack för ett välformulerat inlägg, det uppskattas! Fast jag håller inte till fullo med dig i sak. Det är lite barnsligt att hävda att det "knappast går någon nöd på dem". De har tagit fram produkten och har således rätt att ta ut vilket pris de må behaga för den. Gillar du inte produkten så köp den inte. Har du inte råd med den så köp inte. Det är en vänsterromatisk utopi att världen ska vara rättvis och att alla ska få allt på lika villkor. Tillgång till filmer och andra produkter är inte ännu någon mänsklig rättighet.

Likaså blir det knepigt att hävda att ingen forskning påvisar att företagen förlorar pengar på att folk piratkopierar. Det är väl alldeles uppenbart att företagen går miste om mina pengar om jag väljer att piratkopiera istället för att köpa deras produkt? Därmed inte sagt att företagen i fråga inte har pengar så det räcker (och blir över), naturligtvis.

Gällande huruvida piratkopiering är stöld är vi emellertid helt överens - det kan naturligtvis inte bli stöld hur man än vänder och vrider på det.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vara villig att betala 300-500kr/mån om en sajt faktiskt levererade ett bra utbud med BRA kvalité, inte det sönderkomprimerade skräpet de kallar 1080p idag.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Skrivet av Sprawler:

Tack för ett välformulerat inlägg, det uppskattas! Fast jag håller inte till fullo med dig i sak. Det är lite barnsligt att hävda att det "knappast går någon nöd på dem". De har tagit fram produkten och har således rätt att ta ut vilket pris de må behaga för den. Gillar du inte produkten så köp den inte. Har du inte råd med den så köp inte. Det är en vänsterromatisk utopi att världen ska vara rättvis och att alla ska få allt på lika villkor. Tillgång till filmer och andra produkter är inte ännu någon mänsklig rättighet.

Likaså blir det knepigt att hävda att ingen forskning påvisar att företagen förlorar pengar på att folk piratkopierar. Det är väl alldeles uppenbart att företagen går miste om mina pengar om jag väljer att piratkopiera istället för att köpa deras produkt? Därmed inte sagt att företagen i fråga har pengar så det räcker (och blir över), naturligtvis.

Gällande huruvida piratkopiering är stöld är vi emellertid helt överens - det kan naturligtvis inte bli stöld hur man än vänder och vrider på det.

Du har rätt ur en kapitalistisk synvinkel, absolut. Men att kalla det en utopi är inte korrekt när verkligheten ser annorlunda ut. Människan har tagit sig rätten att kopiera fritt och utan ekonomisk vinning och sprida till andra, då kommer rättvisa och lika värde som en konsekvens av kopieringen inte av höger-/vänsterpolitik. Människan skapar rättvisa utan att bry sig om företag, precis som det ska vara. Och att kalla det vänsterromantiskt är fel. Det handlar inte om politik, "alla" piratkopierar oavsett partitillhörighet. Kapitalismen som motverkar kopieringen är en konsekvens av högerpolitik dock.
Men inget spelar roll för inget har effekt på kopieringen. Vi vinner alltid

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Roligast att notera är att trafiken droppade inte ens 10% till att börja med. TPB må vara en relativt stor droppe i havet men är ändå bara en droppe.

Jag skulle inte kalla 10% av allt vatten på jorden för en droppe. Det är som att alla Iphones skulle försvinna över en natt.

Permalänk
Skrivet av DukeTwicep:

Om CD-kvalitet är gott nog för de främsta producenterna och musikskaparna så tror jag att det är gott nog för vanliga konsumenter. Så "t.o.m. CD-skivor" var väl lite opåkallat. Det finns ingen anledning att betala massor av pengar för placeboeffekter.

Den främsta anledningen till att FLAC och andra okomprimerade varianter förekommer är för arkivering och sampling.

Ta reda på vad CD står för och jämför ljudet med en vinyl-skiva. Och en anledning till att producenter använder CD-skivor är för att de flesta som lyssnar inte har nog bra ljudutrustning för att märka skillnad.

Visa signatur

ASUS GTX 980 Ti STRIX
Sennheiser är skönhet
GSP 300 - HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprawler:

Tack för ett välformulerat inlägg, det uppskattas! Fast jag håller inte till fullo med dig i sak. Det är lite barnsligt att hävda att det "knappast går någon nöd på dem". De har tagit fram produkten och har således rätt att ta ut vilket pris de må behaga för den. Gillar du inte produkten så köp den inte. Har du inte råd med den så köp inte. Det är en vänsterromatisk utopi att världen ska vara rättvis och att alla ska få allt på lika villkor. Tillgång till filmer och andra produkter är inte ännu någon mänsklig rättighet.

Nej eftersom normen och rättvisan utgår ifrån folket och inte ifrån företagen så stämmer inte det du skriver annat än i ett ogenomtänkt gammelmoraliskt perspektiv. Det finns ingen självskriven rätt att kunna livnära sig på något, precis som tidigare beskrevs så fint med "väckarna". Det är folket som sätter normen som bestämmer vad som går att ta betalt för. Nu finns det dock fortfarande en del lagar som används av företag för att klamra sig fast vid en sådana självutnämnd rätt till något, men dessa lagars fortsatta existens beror på att makten inte gör det den ska, dvs värnar om folket.

Skrivet av Sprawler:

Likaså blir det knepigt att hävda att ingen forskning påvisar att företagen förlorar pengar på att folk piratkopierar. Det är väl alldeles uppenbart att företagen går miste om mina pengar om jag väljer att piratkopiera istället för att köpa deras produkt?

Jo det är självklart en förlust i rena pengar för företagen om någon väljer ett gratis alternativ istället för att köpa deras produkt. Vad som inte är självklart är att man faktiskt hade köpt produkten om inte gratisalternativet hade funnits, det är tvärtom generellt sett osannolikt. Det finns folk som privat fildelat material värt miljontals kronor, långt mer än de skulle haft råd att köpa. Det finns de som laddat ner massor av filmer som verkat intressanta vid en hastig blick i flödet men som det aldrig fanns tid att se så de raderades osedda. Det finns undersökningar som hävdar att samma företag faktiskt tjänar på fildelningen som en form av reklam och att de som fildelar mycket faktiskt tillhör dem som samtidigt spenderar mest pengar på kultur.

Det finns mycket som man kan ha skilda åsikter om. Jag hoppas dock man kan vara överens om att bakåtsträvande affärsidéer inte hör framtiden till. Förändring behövs och bästa sättet att driva på den är inte nödvändigtvis att kriminalisera och döma majoriteten av folket.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem

Löjligt när man ser folk kalla det slöseri med skattepengar för att folk fortsätter piratkopiera. Det är samma logik som att säga att det inte är någon idé att arrestera brottslingar man inte anser kommer vara återfallsförbrytare. Saker som dessa är varför folk inte tar fildelningsargument på allvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Löjligt när man ser folk kalla det slöseri med skattepengar för att folk fortsätter piratkopiera. Det är samma logik som att säga att det inte är någon idé att arrestera brottslingar man inte anser kommer vara återfallsförbrytare. Saker som dessa är varför folk inte tar fildelningsargument på allvar.

Dock måste man fråga sig om alla arresteringar och razzior gör någon effekt. Som jämförelse: Går droganvändandet ner av att det är olagligt hade det varit bättre att sälja det på Systembolaget tillsammans med alkohol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Löjligt när man ser folk kalla det slöseri med skattepengar för att folk fortsätter piratkopiera. Det är samma logik som att säga att det inte är någon idé att arrestera brottslingar man inte anser kommer vara återfallsförbrytare. Saker som dessa är varför folk inte tar fildelningsargument på allvar.

Det är ungefär samma logik som att man inte skulle få provköra en bil innan man köpt den. Har man råd så köper man varan eller tycker man det är skit så kastar man det. Istället för att köpa skräp och ångra sig.

Och visst känns det ännu mer löjligt att man hela tiden drar ner på skattepengar på skola och omsorg. När man sedan börjar tänka på hur många liv dessa pengar kunnat rädda eller varför inte kunna gå till en värdig skola? Då börjar man inse hur löjligt man tänker...

Men jag är glad att polisen stoppade Pirate Bay istället för att cancer sjuka Eva-Britt fick vård i tid och kunnat klara sig.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprawler:

Tack för ett välformulerat inlägg, det uppskattas! Fast jag håller inte till fullo med dig i sak. Det är lite barnsligt att hävda att det "knappast går någon nöd på dem". De har tagit fram produkten och har således rätt att ta ut vilket pris de må behaga för den. Gillar du inte produkten så köp den inte. Har du inte råd med den så köp inte. Det är en vänsterromatisk utopi att världen ska vara rättvis och att alla ska få allt på lika villkor. Tillgång till filmer och andra produkter är inte ännu någon mänsklig rättighet.

Likaså blir det knepigt att hävda att ingen forskning påvisar att företagen förlorar pengar på att folk piratkopierar. Det är väl alldeles uppenbart att företagen går miste om mina pengar om jag väljer att piratkopiera istället för att köpa deras produkt? Därmed inte sagt att företagen i fråga inte har pengar så det räcker (och blir över), naturligtvis.

Gällande huruvida piratkopiering är stöld är vi emellertid helt överens - det kan naturligtvis inte bli stöld hur man än vänder och vrider på det.

Det är bara vissa organisationer som ser sambandet mellan piratkopiering och företageen förlorar. Forskningen (som man inte vill kännas vid) ger en merförsäljning. Ungefär som att radion skulle sluta att sända musik så skulle även försäljningen gå ner dramatiskt. Upphovsrättsinnehavare är de enda som kan ta betalt för gratis reklam.