970 dålig performance i BF4?

Permalänk

970 dålig performance i BF4?

Får rätt usel performance när jag lirar BF4, GPU Loaden går inte över 50% och får ut 80-90 fps i ultra och 115-125 när jag kör low.
Tycker det är märkligt att GPU;n inte får högre load?
Samt så borde jag få ut bra mycket mer fps när jag testar på så låga grafikinställningar tycker jag.

ASUS Strix GeForce GTX 970
Intel Core i5 2500k @ 4.2ghz
8gb ram

Permalänk
Medlem

Tester på 970 visar väl att det inte blir roligare än så?

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Har liknande problem med mitt 780, det varvar liksom inte upp, utan sitter och chillar trots att jag spelar BF4 utan någon fps-cap!

Permalänk
Medlem

Jag har samma prolle och grafikkort som TS.
Har bara kört några multiplayer-matcher och då allt på ultra med 4xmsaa och det flöt på bra. Kollade aldrig om jag alltid hade 100% load på grafikkortet.

Hade dock exakt samma problem för ett år sedan. Körde då med ett 7070ghz och då flaskade prollen. Dock när mantle kom försvann de problemen.

Jag tror helt enkelt din processor inte hänger med riktigt. Särskilt om du kör conquest large på 64-pers servrar.

Vad kör du för upplösning?

Visa signatur

Fractal Design R4 | Asus Z490 TUF Gaming plus wifi | I7 10700k | Corsair 16Gb DDR4 3000Mhz | Samsung 970 evo 1tb | MSI RTX 3070 Gaming X Trio | Skärm: Acer Predator XB271HU, LG CX 48" OLED

Permalänk
Skrivet av TobiasRX:

Jag har samma prolle och grafikkort som TS.
Har bara kört några multiplayer-matcher och då allt på ultra med 4xmsaa och det flöt på bra. Kollade aldrig om jag alltid hade 100% load på grafikkortet.

Hade dock exakt samma problem för ett år sedan. Körde då med ett 7070ghz och då flaskade prollen. Dock när mantle kom försvann de problemen.

Jag tror helt enkelt din processor inte hänger med riktigt. Särskilt om du kör conquest large på 64-pers servrar.

Vad kör du för upplösning?

Är väl inga problem egentligen, det flyter väl okej ändå, 90fps är inget att klaga på. Men tycker det borde bli större skillnad när man ändrar grafikinställningarna.
Tycker liksom jag borde kunna få minst 150 när man drar ner skiten på lägsta
Har klockat processorn och 2500k är känd för att vara en av de bättre gamla rävarna så borde inte flaska något.
Cpu-loaden ligger på 99%. Det är just att gpu-loaden inte går upp närmre 100 som stör mig så mycket...
Känns som halva kortet ligger där och latar sig när man egentligen kunde fått ut lite till!*

Kör 1920x1080 upplösning!

Permalänk
Skrivet av zoer:

Har liknande problem med mitt 780, det varvar liksom inte upp, utan sitter och chillar trots att jag spelar BF4 utan någon fps-cap!

Ja exakt, riktigt störande!
Känns liksom som att man inte får ut allting av grafikkortet. 90 fps är väl inget att klaga på när man kör ultra, men störande att den ligger på 50% gpu-load då..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morbid616:

Cpu-loaden ligger på 99%. Det är just att gpu-loaden inte går upp närmre 100 som stör mig så mycket...
Känns som halva kortet ligger där och latar sig när man egentligen kunde fått ut lite till!

Att belastningen på CPU:n är så hög, och så låg på GPU:n, tyder på att CPU:n flaskhalsar. Bara att överklocka mera helt enkelt.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk

Jag tror att du kör för låg upplösning för att grafikkortet ska få sträcka på benen.

Jag märkte samma när jag körde 720P.

CPU'n flaskar ända tills jag dra upp upplösningen.

Tycker väl dock att 1080P ska räcka iofs men så är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morbid616:

Är väl inga problem egentligen, det flyter väl okej ändå, 90fps är inget att klaga på. Men tycker det borde bli större skillnad när man ändrar grafikinställningarna.
Tycker liksom jag borde kunna få minst 150 när man drar ner skiten på lägsta
Har klockat processorn och 2500k är känd för att vara en av de bättre gamla rävarna så borde inte flaska något.
Cpu-loaden ligger på 99%. Det är just att gpu-loaden inte går upp närmre 100 som stör mig så mycket...
Känns som halva kortet ligger där och latar sig när man egentligen kunde fått ut lite till!*

Kör 1920x1080 upplösning!

CPU load ligger på 99%, men det flaskar inte? Huh?

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem

Som alex5555 skrev. Din CPU flaskar, därför används all kraft från GPU:n. Spelar ingen roll hur lågt du än ställer inställningarna.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Asus Z490 TUF Gaming plus wifi | I7 10700k | Corsair 16Gb DDR4 3000Mhz | Samsung 970 evo 1tb | MSI RTX 3070 Gaming X Trio | Skärm: Acer Predator XB271HU, LG CX 48" OLED

Permalänk
Medlem

De är antligen CPUn som begränsar både TS och Zoer i denna tråden, då ni båda har ungefär samma cpu prestanda.
1080p är de inget fel på. Jag kör själv i den upplösningen och med en gpu användning på 100% och ca 120fps på 32 player servrar.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Hur ser ni "load" för grafikkortet?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Hur ser ni "load" för grafikkortet?

jag använder MSI Afterburner.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Asus Z490 TUF Gaming plus wifi | I7 10700k | Corsair 16Gb DDR4 3000Mhz | Samsung 970 evo 1tb | MSI RTX 3070 Gaming X Trio | Skärm: Acer Predator XB271HU, LG CX 48" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Hur ser ni "load" för grafikkortet?

MSI Afterburner fungerar alldeles utmärkt till det

*edit*
En hann före. Så går det när man lämnar flikar öppna en stund innan man svarar

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morbid616:

Är väl inga problem egentligen, det flyter väl okej ändå, 90fps är inget att klaga på. Men tycker det borde bli större skillnad när man ändrar grafikinställningarna.
Tycker liksom jag borde kunna få minst 150 när man drar ner skiten på lägsta
Har klockat processorn och 2500k är känd för att vara en av de bättre gamla rävarna så borde inte flaska något.
Cpu-loaden ligger på 99%. Det är just att gpu-loaden inte går upp närmre 100 som stör mig så mycket...
Känns som halva kortet ligger där och latar sig när man egentligen kunde fått ut lite till!*

Kör 1920x1080 upplösning!

Du besvarar din fråga själv. Din CPU är för klen och agerar "flaskhals".

Permalänk

Finns flera trådar om ni söker på forumet, nästan alla har 2500K eller klenare processor och GTX 970.
Just i BF4 med Win7 så flaskade min 2600K ett 780 om den gick under 4,3Ghz. Tror det finns en tråd som bevisar att Win 8,1 ger runt 10% mer fps.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk

Klocka up till 4.5 så ska du nog se att d går bättre

Permalänk
Skrivet av Oggs:

Du besvarar din fråga själv. Din CPU är för klen och agerar "flaskhals".

Skrivet av SweSparky:

De är antligen CPUn som begränsar både TS och Zoer i denna tråden, då ni båda har ungefär samma cpu prestanda.
1080p är de inget fel på. Jag kör själv i den upplösningen och med en gpu användning på 100% och ca 120fps på 32 player servrar.

Skrivet av TobiasRX:

Som alex5555 skrev. Din CPU flaskar, därför används all kraft från GPU:n. Spelar ingen roll hur lågt du än ställer inställningarna.

Skrivet av Rozzor:

CPU load ligger på 99%, men det flaskar inte? Huh?

Skrivet av alex5555:

Att belastningen på CPU:n är så hög, och så låg på GPU:n, tyder på att CPU:n flaskhalsar. Bara att överklocka mera helt enkelt.

Alright, då har jag missuppfattat någonstans haha.
Trodde en cpu-flask mättes i att man inte får ut hela användadet av CPU;n pågrund av att den är för svag och inte "hinner ikapp" med allt annat, alltså underpresterar.
Då får jag tänka om, trodde 4.2ghz skulle räcka fint för att inte bli flaskad på detta kort.

Vad tror ni räcker? 4.4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbane78:

Finns flera trådar om ni söker på forumet, nästan alla har 2500K eller klenare processor och GTX 970.
Just i BF4 med Win7 så flaskade min 2600K ett 780 om den gick under 4,3Ghz. Tror det finns en tråd som bevisar att Win 8,1 ger runt 10% mer fps.

Kollar man alla trådar som TS har skapat så tror jag inte ens han vet hur man söker alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morbid616:

Alright, då har jag missuppfattat någonstans haha.
Trodde en cpu-flask mättes i att man inte får ut hela användadet av CPU;n pågrund av att den är för svag och inte "hinner ikapp" med allt annat, alltså underpresterar.
Då får jag tänka om, trodde 4.2ghz skulle räcka fint för att inte bli flaskad på detta kort.

Vad tror ni räcker? 4.4?

Bara och testa dig fram helt enkelt.
Om cpun arbetar i 100% och gpun i 50%, så kan inte gpu användningen ökar då cpun jobbar redan till fullt och kan inte öka mer. Därav flaskhals.
Men de är ytterst få spel din cpu kommer flaska i, BF4 är ett av dom spelen tyvärr. Men i övrigt borde de lira bra. BF4 är ett cpukrävande spel.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Eller klocka ner CPUn och se om du får sämre fps. Då vet du om det är problemet. Jag bytte från min 2500k på 4,3Ghz till en 3770k för att på vissa av banorna på de första två DLC som kom hängde den inte med de inställningar jag ville köra på.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Trebsor:

Kollar man alla trådar som TS har skapat så tror jag inte ens han vet hur man söker alls

haha, söker självklart innan. Har kanske varit lite lat och inte sökt tillräckligt länge, men oftast har jag inte hittat något specifikt nog för att jag ska bli nöjd och då frågar jag hellre en gång för mycket än gör något fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morbid616:

Alright, då har jag missuppfattat någonstans haha.
Trodde en cpu-flask mättes i att man inte får ut hela användadet av CPU;n pågrund av att den är för svag och inte "hinner ikapp" med allt annat, alltså underpresterar.
Då får jag tänka om, trodde 4.2ghz skulle räcka fint för att inte bli flaskad på detta kort.

Vad tror ni räcker? 4.4?

Lätt att missuppfattas, men tänk så här.
Om 100% är allt du har.
Hur ska du då kunna ge 110%?

Du får testa dig fram Men ju flera players det är inne på en server desto mer kommer den flaska, det bör fungera bättre på tex 32 player banor eller single player. Inte lika mycket saker som händer och inte lika mycket som CPUn behöver beräkna

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skrivet av SweSparky:

Bara och testa dig fram helt enkelt.
Om cpun arbetar i 100% och gpun i 50%, så kan inte gpu användningen ökar då cpun jobbar redan till fullt och kan inte öka mer. Därav flaskhals.
Men de är ytterst få spel din cpu kommer flaska i, BF4 är ett av dom spelen tyvärr. Men i övrigt borde de lira bra. BF4 är ett cpukrävande spel.

Skrivet av hACmAn:

Eller klocka ner CPUn och se om du får sämre fps. Då vet du om det är problemet.

Tack för hjälpen!
Grymt intressant att se vad man kan få för prestanda beroende på hur man tweakar, riktigt jävla kul att experimentera med och se vad man kan få fram för resultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morbid616:

Alright, då har jag missuppfattat någonstans haha.
Trodde en cpu-flask mättes i att man inte får ut hela användadet av CPU;n pågrund av att den är för svag och inte "hinner ikapp" med allt annat, alltså underpresterar.
Då får jag tänka om, trodde 4.2ghz skulle räcka fint för att inte bli flaskad på detta kort.

Vad tror ni räcker? 4.4?

Min erfarenhet är att 4.4Ghz på 2500k gör skillnad även med sämre grafikkort än du har. Prova alltså med fördel att klocka ännu högre om du vill

Själv kör jag på 4.7 för tillfället men har bara ett 290 så det är inte lika tungdrivet.

Permalänk
Entusiast

Nog för att 2500K fortfarande är en bra processor men utan lite ordentlig klockning så kommer den flaskhalsa i större titlar så som BF4 om man nu vill nå så höga framerates som 120/144.

Men kom ihåg TS att alla bildrutor efter 60FPS inte gagnar dig om du har en vanlig skärm (Dvs en 60Hz-skärm).

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av zaarx:

Min erfarenhet är att 4.4Ghz på 2500k gör skillnad även med sämre grafikkort än du har. Prova alltså med fördel att klocka ännu högre om du vill

Själv kör jag på 4.7 för tillfället men har bara ett 290 så det är inte lika tungdrivet.

Ska testa mig fram! 4.4 borde göra susen.

Skrivet av Uzanar:

Nog för att 2500K fortfarande är en bra processor men utan lite ordentlig klockning så kommer den flaskhalsa i större titlar så som BF4 om man nu vill nå så höga framerates som 120/144.

Men kom ihåg TS att alla bildrutor efter 60FPS inte gagnar dig om du har en vanlig skärm (Dvs en 60Hz-skärm).

Ska klocka lite till och se vad det blir för resultat.

Nej, det har jag självklart koll på, sitter på en ASUS VG248QE 144hz skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morbid616:

Ska testa mig fram! 4.4 borde göra susen.

Samtidigt är det bara en ökning på ca 5 % i klockhastighet från 4.2 GHz, så förvänta dig inte för mycket.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Som sagt, klocka upp den lite mer för att minska flaskhalsen. Ca. 10% mer bör du kunna pressa ut, och då kommer du komma upp över/nära 100 FPS.

Nu kanske någon tänker att TS har 80-90 FPS och det plus 10% blir inga 100 FPS. Nej, men all CPU-kraft går inte år till att tillhandahålla GPUn med information, och därför bedömer jag att TS med 10% högre klock (d.v.s. 4,6-4,7 Ghz) bör kunna få ≈100 FPS. Vill du ha mer än så, så blir det en ny CPU. Det ska dock nämnas att de flesta spel inte är så krävande för CPU som BF4, och 2500k flaskar generellt inte 970.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Morbid616:

Alright, då har jag missuppfattat någonstans haha.
Trodde en cpu-flask mättes i att man inte får ut hela användadet av CPU;n pågrund av att den är för svag och inte "hinner ikapp" med allt annat, alltså underpresterar.
Då får jag tänka om, trodde 4.2ghz skulle räcka fint för att inte bli flaskad på detta kort.

Vad tror ni räcker? 4.4?

Nja, skulle nog säga närmare 4.7ghz om du har en i5a... tror inte 4.5 räcker faktiskt, glöm inte att om du sitter på 1600mhz Ram så kommer den hastigheten flaska CPUn så fort du kommer över 4.5ghz...

Jag va tvungen o höja min i5 2500k till 4.8ghz för att inte flaska mitt 670 dc2 top som har custom bios med väldigt modifierade klocks (800mhz extra på minnet och drygt 400mhz extra på core clocken), och jag märkte även att mina 1866mhz CL9 ram minnen började flaska cpun vid den hastigheten, så jag klockade dem också till 2133mhz istället och fick ut nästan 400poäng extra i 3dmark

GPU load i BF4 ligger spikad på 99% och CPU load pendlar mellan 85-100%, alla inställningar på ultra och 1080p upplösning.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED