Permalänk
Medlem

5930k med 16GB RAM stickor?

Hej

Undrar bara en liten sak, vet att 5930k har som maximalt 64GB RAM men stödjer det då 16GB stickor? Har ju trots allt 8 platser för RAM och det överskrider det om jag hade fyllt alla men fungerar det så länge jag inte fyller alla? Moderkortet i fråga bör ej utgöra något problem då det har maximalt 128GB men är det något problem för proccessorn? Har märkt att dem som har 4 platser låser sig på 32GB så undrar om det är någonting bakom det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

5930k har stöd för max 64 GB RAM precis som Du skriver. Jag hittar dock enbart ECC reg minne(DDR4 >8GB @ prisjakt) om man skall ha en sticka som rymmer mer än 8 GB. Och ECC reg minne har 5930k inte stöd för. Så som jag ser det så är det 8 GB stickor som gäller tills där sker någon ändring hos tillverkarna.

Återkoppla om jag missförstått Din fråga.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av philipborg:

Hej

Undrar bara en liten sak, vet att 5930k har som maximalt 64GB RAM men stödjer det då 16GB stickor? Har ju trots allt 8 platser för RAM och det överskrider det om jag hade fyllt alla men fungerar det så länge jag inte fyller alla? Moderkortet i fråga bör ej utgöra något problem då det har maximalt 128GB men är det något problem för proccessorn? Har märkt att dem som har 4 platser låser sig på 32GB så undrar om det är någonting bakom det.

Enligt denna tråd är det no go.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-2322362/16gb-module-dd...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

5930k har stöd för max 64 GB RAM precis som Du skriver. Jag hittar dock enbart ECC reg minne(DDR4 >8GB @ prisjakt) om man skall ha en sticka som rymmer mer än 8 GB. Och ECC reg minne har 5930k inte stöd för. Så som jag ser det så är det 8 GB stickor som gäller tills där sker någon ändring hos tillverkarna.

Återkoppla om jag missförstått Din fråga.

ECC är det ej. Det är om det ens kommer fungera med 16GB minnen.

Däremot enligt Jalle64 verkar det som en dum idé så ska försöka undvika att det blir 16GB per sticka.

Tack för hjälpen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.