Var internminnen såhär billigt för ca 2 år sen?

Permalänk
Avstängd

Var internminnen såhär billigt för ca 2 år sen?

Sitter och kikar på minnen. Var de så billiga för några år sen att man kunde få 8gb för under 300 spänn?
Verkar ha legat runt 250kr en stund tom

Här Crucial BallistiX 2x4gb

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

Ok det visste jag icke! Tråkigt
Vi, konsumenterna, får betala för branden kan man säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Ok det visste jag icke! Tråkigt
Vi, konsumenterna, får betala för branden kan man säga.

Så är det.. Minskad tillgång = ökat pris.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av makn:

Ok det visste jag icke! Tråkigt
Vi, konsumenterna, får betala för branden kan man säga.

Inte hela sanningen, redan innan dess var priserna på väg upp pga DDR3 moduler skickades till mobil/tablett tillverkningen och inte kunde säljas som stickor. Dvs tillgången minskade redan innan.

Jag betalade 305kr för mina 2x4GB 2133MHz minnen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det va typ 150:- skillnad på 4 och 8gb, det va läskigt billigt med ram innan fabriken tog eld.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
99:e percentilen

Those were the days. Betalade 349:- för Corsair Vengeance 2x4GB 1600MHz CL9 i december 2011; sedan 675:- för Vengeance 2x8GB 1600MHz CL10 ett år senare.

Nu senast fick man hosta upp 3 500 spänn för Dominator Platinum 4x4GB 2666MHz CL16 (DDR4). Tänk hur det kommer låta om några år.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Gamla goda tiden? Köpte mina dominator 8gb stickor för 270kr eller kanske det var 350kr/st. Rätt så säker på att dom har gjort en fuling för att tjäna mer för den branden kan ju inte höja priserna 300% under en sådan lång tid.

Permalänk
Medlem

Ökad efterfrågan på DDR3, branden, dollarkursen/svenska kronor.

Kan bara bli bättre!

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Bara väntar på att DDR4 ska sjunka så kan man köpa sig ett nytt moderkort

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alpha77:

Bara väntar på att DDR4 ska sjunka så kan man köpa sig ett nytt moderkort

Med tillhörande CPU också hoppas jag?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt så har även många minnestillverkare gått över till tillverkning av minnen för mobiltelefoner istället för att tillverka RAM-minnen. Detta då det ska vara en större efterfrågan på den sisstnämnda minnestypen och därmed bättre lönsamhet. Hittar tyvärr ingen källa på detta men har inte letat jättemycket heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Med tillhörande CPU också hoppas jag?!

Så småningom.. tror jag uppgraderar nästa år. Får väl se om det kommer några nya moderkort..
kan ju vara så att det kommer nya funktioner som USB 3.1 eller 10Gbit Ethernet eller något annat roligt

Permalänk
Medlem

2013-01-02 betalade jag 349kr för "Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP", så ja det suger stenhårt

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

RAM-priserna gick upp betydligt tidigare än fabriksbranden, som i sig påverkade priset väldigt lite.

Anledningen att priserna gick upp var att tillverkarna valde att strypa tillverkningen för att priserna var för låga.

Permalänk
Inaktiv

Betalade 600Kr någonting för 2x8Gb Corsair CL9 1600Mhz på den tiden, Har 3st sådana uppsättningar jag använder fortfarande.

Permalänk
Avstängd

Jag hade en jäkla tur som köpte mitt först 16GB kit dagarna innan priserna sköt i höjden...

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem

Lägg till på det att den svenska kronan försvagats en del sista tiden. 7.60 för en dollar nu så utländska produkter blir dyrare. Inte så längesen den stod i 7.20 och innan dess låg den ett bra tag på 6.8

Till exempel den 31 maj 2013 som är med i prisdiagrammet låg dollarn på 6,69kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

RAM-priserna gick upp betydligt tidigare än fabriksbranden, som i sig påverkade priset väldigt lite.

Anledningen att priserna gick upp var att tillverkarna valde att strypa tillverkningen för att priserna var för låga.

nej där har du fel.
jag kommer ihåg att jag köpte min nuvarande dator fast med gtx570 1 vecka innan fabrikerna brann där... då betalade jag 320kr för mina 2x4gb corsair xms 1333mhz minnen SAMT en 2tb seagate för 629kr exakt, sen tänkte jag köpa 8gb till, men då hade branden precis hunnit hända och minnena låg då på 789kr. min 2tb hårddisk gick ifrån 629kr upp till 1600kr!! jag vart så glad att ja hann köpa de sakerna ifall, riktigt glad.. och just därför kommer jag ihåg att ram priserna inte höjdes förräns direkt efter branden.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Byggde en server antal månader innan branden (komponenter kan synas i sign) och av nyfikenhet så tittade jag va ramen på den skulle kosta idag, då betalade jag 1257kr för de, idag kostar samma paket 2963kr.

Jag tror bara att det här är exakt samma sak som med översvämningen i thailand och med hårddisk fabrikerna för ett par år sen.
Dvs att någonting händer och man använder det som en anledning till att driva upp priserna betydligt mer än vad man faktiskt behöver, och sen ligger priserna kvar på en hög nivå för vet man med sig att man kan tjäna mer på samma komponenter så gör man ju de.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen är det något fuffens i görningen. Om den osynliga handen hade fått verka fritt hade naturligtvis endast priserna gått upp för just produkterna från fabriken som brann, men inte andra tillverkare. Hade det verkligen varit konkurrens hade naturligtvis andra tillverkare tänkt "nu brann deras fabrik, nu kommer de bli tvugna att höja priserna för at betala sin brand, medan vi kan behålla våra priser på samma låga nivå och konkurrera ut dem". Istället är det uppenbarligen kartellsammarbete mellan olika tillverkare. Antagligen har andra tillverkare kontaktat de nerbrända och sagt "Om vi går med på att höja priserna nu så att ni kan överleva trots branden kan vi göra en överenskommelse, vi hjälper er nu i utbyte mot {någonting lönsamt}".

Tänk efter. Företag drivs ENDAST av vinstintresse. Det är stenhård konkurrens inom den här branschen som många andra. Att en fabrik brinner ner, även om den står för 25%, skulle enbart vara dåligt för de som äger fabriken, inte för konsumenterna. Om konkurrensen var fri alltså. Det är den alltså inte.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Uppenbarligen är det något fuffens i görningen. Om den osynliga handen hade fått verka fritt hade naturligtvis endast priserna gått upp för just produkterna från fabriken som brann, men inte andra tillverkare. Hade det verkligen varit konkurrens hade naturligtvis andra tillverkare tänkt "nu brann deras fabrik, nu kommer de bli tvugna att höja priserna för at betala sin brand, medan vi kan behålla våra priser på samma låga nivå och konkurrera ut dem". Istället är det uppenbarligen kartellsammarbete mellan olika tillverkare. Antagligen har andra tillverkare kontaktat de nerbrända och sagt "Om vi går med på att höja priserna nu så att ni kan överleva trots branden kan vi göra en överenskommelse, vi hjälper er nu i utbyte mot {någonting lönsamt}".

Tänk efter. Företag drivs ENDAST av vinstintresse. Det är stenhård konkurrens inom den här branschen som många andra. Att en fabrik brinner ner, även om den står för 25%, skulle enbart vara dåligt för de som äger fabriken, inte för konsumenterna. Om konkurrensen var fri alltså. Det är den alltså inte.

Foliehatt.

Efterfrågan om minnen lär ju ha varit densamma efter att det brann. Finns det mindre tillgång på chip så lär det ju driva upp priserna när dom där aktörerna som tillverkar minnesstickor t ex börjar kriga om dom.
Kan man också höja sina egna priser enbart för att håva in bättre marginaler så lär man ju också göra det. Nog hade jag också passat på att banka in, när det blir lite så här snett.

Det är ju pengar som kan eventuellt användas i en egen kris, om det skulle ske en sådan. Eller pengar som kan användas till utveckling, fruktkorgar m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Uppenbarligen är det något fuffens i görningen. Om den osynliga handen hade fått verka fritt hade naturligtvis endast priserna gått upp för just produkterna från fabriken som brann, men inte andra tillverkare. Hade det verkligen varit konkurrens hade naturligtvis andra tillverkare tänkt "nu brann deras fabrik, nu kommer de bli tvugna att höja priserna för at betala sin brand, medan vi kan behålla våra priser på samma låga nivå och konkurrera ut dem". Istället är det uppenbarligen kartellsammarbete mellan olika tillverkare. Antagligen har andra tillverkare kontaktat de nerbrända och sagt "Om vi går med på att höja priserna nu så att ni kan överleva trots branden kan vi göra en överenskommelse, vi hjälper er nu i utbyte mot {någonting lönsamt}".

Tänk efter. Företag drivs ENDAST av vinstintresse. Det är stenhård konkurrens inom den här branschen som många andra. Att en fabrik brinner ner, även om den står för 25%, skulle enbart vara dåligt för de som äger fabriken, inte för konsumenterna. Om konkurrensen var fri alltså. Det är den alltså inte.

Svårt att hålla en kartell. Är mycket lockande att sätta priset endast lite under konkurrenterna och få huvuddelen av kunderna. OPEC oljekartellen, har de ngnsin lyckats hålla sina kvoter?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Avstängd

Jag jobbade i en dator butik som sålde komponenter bland annat.. Och vi köpte in Kingston hyper X minnen ,, tror det var 4 gb stickor för 45 kr st, ex moms.. Så dom var jävligt billiga ett tag.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Köpte min 4x4Gb Corsair från CDON nånting precis innan det brann därborta. Nån månad efter branden visade sig att ett av minnena inte fungerade som det skulle - skickade in dem till CDON som erbjöd pengarna tillbaka (tror jag det, priset hade gått upp från 800-nånting till runt 1400kr. Sturskt fick man hålla på sin rätt och ryta till lite så kröp de till korset och skickade nya. (Som för övrigt också hade fel i en sticka, men denna gången skickade jag direkt till Corsair - smidigare och snabbare.)

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

En gång i tiden fick man pynta 2500 kr för 64MB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 2pac:

En gång i tiden fick man pynta 2500 kr för 64MB.

Mmm jag köpte ett MB Edominne för 800:- det var tider det.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hjälpsam

Vanligt att folk avråddes från att uppgradera, trots att det var så himla billigt.
En del verkar vara allergiska mot mycket minne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vanligt att folk avråddes från att uppgradera, trots att det var så himla billigt.
En del verkar vara allergiska mot mycket minne.

Beror väl på vem du frågade... 16GB har väl vart rekomenderat ett tag nu.. men är nog sällan man använder mer än så just nu.
Tror mitt moderkort klarar 64GB men tveksammt om jag skulle ha någon användning av det.
Möjligtvis om man spelade in och redigerade film i 4K...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2pac:

En gång i tiden fick man pynta 2500 kr för 64MB.

1994 gav jag 3200:- för en 16MB till en AST 486:a, den hade 4MB fast på moderkortet och en tom ramsockel, 20MB var sjukt mycket på den tiden för DOS 6 och Win 3.1.

Visa signatur

Medlem #14