10mbps limit efter jag kopplat UR splittern.

Permalänk

10mbps limit efter jag kopplat UR splittern.

Hej allesammans, första tråden och förhoppningsvis den sista i felsökningsdelen av forumet iallafall.

Använder en RT-AC66U och telia Fiber. 100 upp 100 ner.

Har precis kopplat loss min nätverkssplitter (2 kablar från routern -> 1 kabel genom väggen -> 2 kablar ut). Nu när jag kopplar bort splittern och kör rakt hela vägen igenom som funkar inte mitt internet som det ska? Den är begränsad på 10 mbps och har försökt med alla restarts och resets och drivrutiner som finns. Har kollat youtube och ändrat till 100mbps full duplex men inget hjälper. Såhär ser det ur på datorn.

och om nu det är något knas på kontakten ur väggen.

Att tillägga. Vad ni ser på de två sista bilderna är alltså inte splittern. Utan det bara ser ut sådär, splittern satt ur det vänstra uttaget och som ni ser så är det högra uttaget paj eller iallafall inte funktionabelt. Även bör ni veta att när jag hade splittern i väggen gick den till en router (av någon dum anledning) som gav mig 100mbps. Känns verkligen superskumt dethär hoppas innerligt att någon av er har en lösning.

Med väldigt vänliga hälsningar, Martin!

(Bilder tagna med min iphone6plus. Själv jäkligt imponerad av kvalitén!)

Permalänk
Medlem

Grön kabel saknas vilken är en av datakablarna som används för 100mbit, har den pillats ur eller alltid saknats?

Edit Länk till Kjell kolla en bit ner
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/kabel...

Permalänk
Skrivet av Striff:

Grön kabel saknas vilken är en av datakablarna som används för 100mbit, har den pillats ur eller alltid saknats?

Det är väldigt konstigt då det funkade igår med 100mbps. Allt jag gjorde var att plugga ur splittern uppe i modemet och pluggar ur splittern här nere och sätta in kabeln direkt till datorn.

Som jag förstår det så används bara 2 ledningspar alltså 4 kablar, som det faktiskt kommer ner från väggen där.

Permalänk
Medlem

Vad är det för klåpare som har kopplat det där?
Paren är för mycket upptvinnade och stumparna är inte bortklippta.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Stämmer att det bara är fyra kablar som behövs för 100MB/s.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

2 par = 4 kablar och det är väl det oranga och det gröna paret som används

Permalänk
Citat:
Skrivet av JenzA:

Vad är det för klåpare som har kopplat det där?
Paren är för mycket upptvinnade och stumparna är inte bortklippta.

Skrivet av PointMan:

Stämmer att det bara är fyra kablar som behövs för 100MB/s.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Striff:

2 par = 4 kablar och det är väl det oranga och det gröna paret som används

Dold text

Många smarta killar här ser jag, men om ni nu tänker på allt jag sagt om hur det funkade innan etc etc, vad kan vara felet då? helt galet frustrerande.
Glömde tagga.

Permalänk
Hedersmedlem

Kontakteringen är riktigt dåligt utförd och grön fattas helt. Bara att göra om på rätt sätt, dvs använda samtliga kablar och inte tvinna upp paren mer än 10 mm.

Splittern kopplar om mellan paren och har väl antagligen gjort att grön inte använts i ditt scenario.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Kontakteringen är riktigt dåligt utförd och grön fattas helt. Bara att göra om på rätt sätt, dvs använda samtliga kablar och inte tvinna upp paren mer än 10 mm.

Splittern kopplar om mellan paren och har väl antagligen gjort att grön inte använts i ditt scenario.

Det återigen knasiga med det hela är att det funkade utan switchern för c:a 2 år sedan utan dessa problem. Dock med ett annat modem. Här är en bild på switcharna jag använde förut om det hjälper.

Så jag ska alltså ta hit en elektriker? Suck!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Kontakteringen är riktigt dåligt utförd och grön fattas helt. Bara att göra om på rätt sätt, dvs använda samtliga kablar och inte tvinna upp paren mer än 10 mm.

Splittern kopplar om mellan paren och har väl antagligen gjort att grön inte använts i ditt scenario.

När vi är inne på ämnet blir jag nyfiken på varför man inte ska tvinna upp paren mer än 10mm. Minska störningar eller minska risken att kabeln tar skada?

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk

Exakt vad är det som är fel med kontakteringen? Hur åtgärdar jag det? Snälla kör en "explain like im 5" på det då jag har noll koll på hårdvaru aspekten av cat-kablar och liknande. Alt. referera gärna till en guide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burmeister:

Exakt vad är det som är fel med kontakteringen? Hur åtgärdar jag det? Snälla kör en "explain like im 5" på det då jag har noll koll på hårdvaru aspekten av cat-kablar och liknande. Alt. referera gärna till en guide.

http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/kabel...

Där ser du hur du sätter fast kabeln i ditt uttag.

Permalänk

Din fråga:

Varför fungerar det MED kabeldelaren men inte UTAN?

Svaret:

När du delar en nätverkskabel så kan du köra två anslutningar över den.
Vanligen används det Orange paret och det gröna paret för 100Mbit/s överföring.

I en sådan anläggning är det blåa och det bruna paret oanvända.

När du ansluter en sådan splitter/delare du har så kommer den ena anslutningen att använda orange par och grönt par som vanligt. Och den andra anslutningen går över blåa och bruna paret.

När du kopplar in kabeldelaren så har du alltså haft tur att du tagit "rätt" anslutning i kabeldelaren. Om du flyttar kablarna till den andra anslutningen så kommer det bli samma fel som när du kör UTAN delaren. Eftersom det gröna paret är defekt.

Om du ser till att ansluta det gröna paret korrekt så kommer båda anslutningarna fungera över kabeldelaren. Alternativt en anslutning kommer fungera utan kabeldelaren.

Som svar på frågan om upptvinning så har det med överföringens egenskaper att göra vad gäller frekvenser och störningar (instrålning och utstrålning).

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Skrivet av Andreas Epradius:

Din fråga:

Varför fungerar det MED kabeldelaren men inte UTAN?

Svaret:

När du delar en nätverkskabel så kan du köra två anslutningar över den.
Vanligen används det Orange paret och det gröna paret för 100Mbit/s överföring.

I en sådan anläggning är det blåa och det bruna paret oanvända.

När du ansluter en sådan splitter/delare du har så kommer den ena anslutningen att använda orange par och grönt par som vanligt. Och den andra anslutningen går över blåa och bruna paret.

När du kopplar in kabeldelaren så har du alltså haft tur att du tagit "rätt" anslutning i kabeldelaren. Om du flyttar kablarna till den andra anslutningen så kommer det bli samma fel som när du kör UTAN delaren. Eftersom det gröna paret är defekt.

Om du ser till att ansluta det gröna paret korrekt så kommer båda anslutningarna fungera över kabeldelaren. Alternativt en anslutning kommer fungera utan kabeldelaren.

Som svar på frågan om upptvinning så har det med överföringens egenskaper att göra vad gäller frekvenser och störningar (instrålning och utstrålning).

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Skrivet av xp1ratex:

http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/kabel...

Där ser du hur du sätter fast kabeln i ditt uttag.

Skrivet av Waloth:

När vi är inne på ämnet blir jag nyfiken på varför man inte ska tvinna upp paren mer än 10mm. Minska störningar eller minska risken att kabeln tar skada?

Skrivet av MultiMan:

Kontakteringen är riktigt dåligt utförd och grön fattas helt. Bara att göra om på rätt sätt, dvs använda samtliga kablar och inte tvinna upp paren mer än 10 mm.

Splittern kopplar om mellan paren och har väl antagligen gjort att grön inte använts i ditt scenario.

Skrivet av Striff:

2 par = 4 kablar och det är väl det oranga och det gröna paret som används

Skrivet av PointMan:

Stämmer att det bara är fyra kablar som behövs för 100MB/s.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av JenzA:

Vad är det för klåpare som har kopplat det där?
Paren är för mycket upptvinnade och stumparna är inte bortklippta.

Skrivet av Striff:

Grön kabel saknas vilken är en av datakablarna som används för 100mbit, har den pillats ur eller alltid saknats?

Edit Länk till Kjell kolla en bit ner
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/kabel...

Dold text

Jag vill tacka alla här för deras bidrag av kunskap. Fallet löst! Felet? Den helgröna kabeln var inte ikopplad, som man faktiskt kan se på bilden tror jag...