Permalänk
Medlem

Temperatur Laptop!

Tjena allihopa!

På senaste tiden har många av dom spel jag spelar få små störande fryslagg som i vissa fall gör att jag inte tycker det är spelbart över huvudtaget.
Började kolla temperaturer och konstaterade att hela min dator håller på att brinna upp!

Jag vet att laptops blir varma med ska verkligen CPU samt GPU gå upp i över 90 grader under load?

Vad finns det för saker för att kunna få ner temperaturen mer än att byta kylpasta och använda kylplatta?
Om datorn går kallar kan man skruva upp grafiken ytterligare då?

Datorn är den i min sign.

Tacksam för svar.

MVH
Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Byta kylpastan är nog en bra början för har fått för mig den och kylarmonteringen brukar suga på laptops.

Gissar det är för de använder samma kylare till både CPU och gpu chipet oftast. Så det är "svårt" att få den att få riktig kontakt med två ytor som är separerade. Är ena ytan lite högre än den andre så hamnar allt på sniskan. Är ofta en del lösningar i utformandet av kylaren för att undvika detta men blir nog aldrig samma kontakt som när man kör en kylare på ett chip.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Min ASUS N56JR går upp mot och lite över 90C när jag kör BF4 på den, får dock inget fryslagg på den. Den är ca ett halvår gammal.

i7 4700HQ och GTX 760m

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Hur ny är datorn? Har du använt den ett tag sitter det nog damm i kylflänsen, testa att blåsa ur den med tryckluft på burk, det kan göra mycket. Att byta kylpasta är ju ett ganska stort ingrepp som garanterat förbrukar garantin, så jag skulle se om man kanske kunde få proffshjälp innan man gav sig på det. Om datorn har meningsfull garantitid kvar dvs, annars så go nuts. Fick ner tempen ganska rejält när jag blåste ur och bytte pasta på min laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Tjena allihopa!

På senaste tiden har många av dom spel jag spelar få små störande fryslagg som i vissa fall gör att jag inte tycker det är spelbart över huvudtaget.
Började kolla temperaturer och konstaterade att hela min dator håller på att brinna upp!

Jag vet att laptops blir varma med ska verkligen CPU samt GPU gå upp i över 90 grader under load?

Vad finns det för saker för att kunna få ner temperaturen mer än att byta kylpasta och använda kylplatta?
Om datorn går kallar kan man skruva upp grafiken ytterligare då?

Datorn är den i min sign.

Tacksam för svar.

MVH
Marcus

Under normalt ganska tungt spelande ska temp helst inte gå över 90c, många laptop går över detta när man benchar CPU och GPU samtidigt dock.

En rengöring + kanske byte av pasta kommer göra susen, som flera varit inne på.

Du kan dock testa lite genom att begränsa maximal load på din CPU/GPU och se om det flyter på bättre utan fryslagg då, om så se till att den blir rengjord och bytt pasta på.

En mindre begränsning av CPU/GPU kan vara ett sätt att få spel spelbara innan den blir fixad...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300