Uppgradera GForce 9800 GTS...

Permalänk
Medlem

Uppgradera GForce 9800 GTS...

Jag har en dator som börjar bli lite slö...

Moderkort Gigabyte GA 965P DS3 med grafikkort GForce 9800 GTS. Jag funderar på att uppgradera grafikkortet, eftersom jag inte har råd att köpa ny dator än... Några förslag som funkar med det moderkortet? Vet inte vad kortet sitter i för slot.. PCI? PCI Express?

Kan ni hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Både ditt moderkort och grafikkort är väldigt gammalt. Vad har du för processor och nätaggegrat?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Japp, gammalt, men har inte råd att byta dator än

Nätagg är Chieftec CFT 560 A12S. Processor kan jag kolla när jag kommer hem. Den var rätt ok då...

Permalänk
Medlem

Detta moderkortet? http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=2456#s... Det har PCI-E x16, en port. Troligtvis PCI version 2.0, eller i värsta fall 1.0. Moderna grafikkort fungerar i dessa, de får bara inte lika mycket bandbredd. Se till att du har ett nätaggregat med rätt PCI-E kontakter, 6-pin eller 8-pin krävs, antingen en kontakt eller två portar i kombinationerna 6+6, 6+8, eller 8+8. Se också till att du har tillräckligt hög Watt-gradering så grafikkortet går att dra runt.

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Entusiast

Precis alla moderna grafikkort som körs i PCI Express fungerar med det moderkortet så det är ingenting att fundera över.
Däremot så är som föregående post sa nätaggregatet av intresse samt procesor eftersom nätaggregatet kan begränsa valet av hur strömtörstigt grafikkort du kan välja och processorn om det ens är värt att göra för är processorn för långsam så spelar det inte så mycket roll hur bra grafikkort du har.

Men över lag så skulle jag säga att du bör leta begagnat, man får mycket för pengarna då och det är vad jag alltid rekommenderar om man ska köpa grafikkort för under 1000kr för det finns en sweet spot för vad man får för pengarna när det gäller grafikkort för spel och den gränsen ligger ungefär på 1000kr.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Vad har du för övriga spec på datorn ?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att TS har två kärnig CPU. Kommer nog flaskhalsa nya grafikkortet.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Cooling23:

Jag gissar på att TS har två kärnig CPU. Kommer nog flaskhalsa nya grafikkortet.

Beror ju helt och hållet på vilka spel TS spelar och vilket grafikkort han köper.
Core 2 Duos kan duga till en hel del fortfarande om han nu har en sådan.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Återkommer ikväll om vilken processor... Måste gräva i datorn. Minst Duo av något slag, iaf. Måste hursomhelst byta nätagget nu med, eftersom det börjat skorva något fruktansvärt.

Så nytt grafikkort samt nytt nätagg, alltså. Och går det löst på 2k så kan man ju börja fundera på att köpa ny dator iaf...

På datorn spelas frekvent WoW, Entropia Universe, SIMs, Minecraft. Blir nog kanske något EliteDangerous med snart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cenwyn:

Återkommer ikväll om vilken processor... Måste gräva i datorn. Minst Duo av något slag, iaf. Måste hursomhelst byta nätagget nu med, eftersom det börjat skorva något fruktansvärt.

Så nytt grafikkort samt nytt nätagg, alltså. Och går det löst på 2k så kan man ju börja fundera på att köpa ny dator iaf...

På datorn spelas frekvent WoW, Entropia Universe, SIMs, Minecraft. Blir nog kanske något EliteDangerous med snart...

Du kan alltid testa köra Speccy

https://www.piriform.com/speccy

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Jag kan nog få fram infon hemma, men jag är på jobbet

Tilläggas kan att jag alltid spelat på medium/low settings i de flesta spel. Inte särskilt bortskämd, alltså

Permalänk
Entusiast
Skrivet av cenwyn:

Återkommer ikväll om vilken processor... Måste gräva i datorn. Minst Duo av något slag, iaf. Måste hursomhelst byta nätagget nu med, eftersom det börjat skorva något fruktansvärt.

Så nytt grafikkort samt nytt nätagg, alltså. Och går det löst på 2k så kan man ju börja fundera på att köpa ny dator iaf...

På datorn spelas frekvent WoW, Entropia Universe, SIMs, Minecraft. Blir nog kanske något EliteDangerous med snart...

World Of Warcraft: Kräver sin CPU stundvis men över lag så går det nog bra med processorn du har. Här sätter nog ditt grafikkort mest stopp så en uppgradering skulle nog gagna dig en hel del.

Enthropia Universe: Har ärligt talat aldrig hört talas om det men det är från 2003 så per automatik kan alla moderna grafikkort klara det

"SIM's": Här blir det lite luddigt, olika simulatorer kräver väldigt olika hårdvara och beroende på vilka det rör sig om skulle jag nog säga att processorkraft är lite mera eftertraktat här.

Minecraft: Ingen aning faktiskt, Minecraft har till och med framedippat på min dator när jag provade det för lfera år sedan men optimeringen kanske var kassare då än nu. Med alla miljarder block så skulle jag dock tro att processorkraft krävs mest här.

EliteDangerous: Ingen aning, för nytt.

Angående priset så kostar ett instegs kort för spel (750 Ti och R7 260X) cirka 1000kr idag, ett dugligt nätagg runt 500kr.
Letar du efter ett begagnat grafikkort så kan det istället bli 500kr för ett likvärdigt för 1000kr totalt så det beror lite på hur du ställer dig till begagnat.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Snåla till med ett Nvidia GTX 750ti kanske, inga problem med nägagget eller något begagnat GTX 660 som endast kräver en 6-pin kontakt om jag inte missminner mig, vilket också 9800GT använde. Annars kan det vara läge att vänta på Nvidia GTX 960 som blir lite overkill för din dator i nuläget, men en bra första uppgradering inför framtiden.

Visa signatur

i5 4670k | Asus Maximus VI Hero | Corsair Vengeance Pro 1866Mhz 16GB | GeForce GTX 1060 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-D14 | Acer Predator XB271HUbmiprz

Permalänk
Medlem

Man kan ju tänka lite så att grafikkortet som köps nu kan få följa med till nya datorn sedan också. Så om det blir aningen overkill för stunden så är det väl ok, kanske.

Viktigast att veta är kanske budget?

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Köp ett beg grafikkort, du får ju mångdubbelt mer prestanda bara för 50-300kr ?

Permalänk
Medlem

Hittat processorn nu: Core 2 Duo E6850 3.00 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av cenwyn:

Hittat processorn nu: Core 2 Duo E6850 3.00 GHz

Allting du har är väldigt gammalt och kommer inte hålla länge till. Om jag var i dina stövlar hade jag sparat ihop till en helt ny dator.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Köpte ett billigt nätagg bara. Behåller gfxkortet. Så får ungarna datorn sen när jag har råd att köpa en fin en... Tack för hjälp! Återkommer när det är gads för en hel datoruppgradering!

Permalänk
Medlem

Raderat enl §9 /mod

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080