Permalänk
Medlem

Grafikkort låter

Jag köpte ett nytt krafijkott MSI GeForce GTX 970 4GB PhysX CUDA satte in det för två dar sen och satte igång farcry 4 så började det låta mycket men när jag väll va inne och skulle börja spela så slutade det att låta. Är det nått fel på det eller vad kan det va?

Permalänk
Medlem

Hur lät det? Var det ett tjutande ljud? Kan vara coil whine isåfall.

Visa signatur

PC specs: Mobo: MSI Z87 G45CPU:4670K RAM: 8GB Kingston HyperX blu 1600mhz GPU: ASUS R9 280X Crossfire PSU: AX850 HDD1: Seagate Barracuda 1tb 7200rpm HDD2: WD Caviar Blue 500gb SSD: Samsung 840 basic 120GB
Tangentbord: Qpad MX 85 Cherry red

Permalänk
Medlem

Aa det är ett tjutande ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arvsent:

Aa det är ett tjutande ljud

Hör med stället du köpt det på om du kan få ett nytt kort istället och hoppas att det går på garantin. Glöm inte att citera, annars hittar man inte tillbaka

Visa signatur

PC specs: Mobo: MSI Z87 G45CPU:4670K RAM: 8GB Kingston HyperX blu 1600mhz GPU: ASUS R9 280X Crossfire PSU: AX850 HDD1: Seagate Barracuda 1tb 7200rpm HDD2: WD Caviar Blue 500gb SSD: Samsung 840 basic 120GB
Tangentbord: Qpad MX 85 Cherry red

Permalänk
Medlem

Det är inte bara fläkten då?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Hedersmedlem

Är detta bara i menyer så är det enbart för att den har väldigt höga FPS just där vilket inte är konstigt. Så är det inga problem när du spelar så kommer de inte att byta ut kortet är min gissning.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Arvsent:

När jag trycker på play på steam så startar det och laddar då tjuter det men när jag kommer till menyn så slutar det.
Är det skadligt för grafikkortet om det tjuter så eller kan man ha det så?

Nej det är inte farligt men irriterande. Dock kan det mer eller mindre försvinna med tiden, inte säkert men iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Nej det är inte farligt men irriterande. Dock kan det mer eller mindre försvinna med tiden, inte säkert men iaf.

Okej tack så mycket för svar

Permalänk
Medlem

Coilwhine hade jag krävt ett nytt direkt. Vem vill ha en tinnitus-tjut i bakgrunden när man spelar?

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arvsent:

Jag köpte ett nytt krafijkott MSI GeForce GTX 970 4GB PhysX CUDA satte in det för två dar sen och satte igång farcry 4 så började det låta mycket men när jag väll va inne och skulle börja spela så slutade det att låta. Är det nått fel på det eller vad kan det va?

tjuter det bara i loadingscreens eller när du spelar också? testa i flera spel. Tjut i loadingscreens brukar man tycka är acceptabelt men när man spelar så ska det inte tjuta

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

tjuter det bara i loadingscreens eller när du spelar också? testa i flera spel. Tjut i loadingscreens brukar man tycka är acceptabelt men när man spelar så ska det inte tjuta

Det tjuter bara i loadingscreens och inte när jag spelar

Permalänk

är coil whine. dvs de triggar bara när du får tillräckligt hög fps dvs bortåt ett par hundra som de brukar ligga på i menyerna på spel.

du kan prova att sätta på en frame limiter som gör att du inte går över 100-120hz eller nått å se om de försvinner.

coil whine är ofarligt bara jäkligt irriterande men som sagt finns bot mot det om det inte kommer vid allt för låg fps och det är att spärra max fps till under där det börjar tjuta.

tror även du kan få det utbytt på garanti dock vad jag hört lider väl msi korten ofta av just coilwhine och väldigt svårt att lyckas få ett som är helt utan det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows