AMD arbetar på dynamiska bildfrekvenser för lägre strömförbrukning

Permalänk
Melding Plague

AMD arbetar på dynamiska bildfrekvenser för lägre strömförbrukning

Grafikkortsmakaren AMD arbetar på funktionen DFRC för Radeon-serien, där användaren får kontrollen över bildfrekvenserna och därigenom kan sänka strömförbrukningen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

bra med lite RadeonPro funktioner, som tyvärr inte uppdateras längre.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Inaktiv

Härligt, jag ser då fram emot denna funktionalitet. Med en 60Hz skärm så är det ändå ointressant att ligga över för mig. Och lägre ström förbrukning och ljudnivå skadar heller inte.

Permalänk
Medlem

Hoppas det här inte har samma konsekvenser som V-sync och blir en ersättare. Så man slipper screen tearing men ändå får bra flyt och respons.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk

dock kom jag på att detta även fungerar att ställa in med hjälp av MSI Afterburner (RTSS Rivatuner Statistics Server)

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Låter riktigt bra. Idag så brukar jag dra ner på Power Limit i MSI Afterburner för att förbruka mindre energi och hålla temperaturerna nere. Känns liksom lite onödigt att köra på full kraft när man inte är i behov utav det. Ytterst få spel som jag måste återställa begränsningen eller ännu färre fall, höja klockfrekvenserna.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

dock kom jag på att detta även fungerar att ställa in med hjälp av MSI Afterburner (RTSS Rivatuner Statistics Server)

Inte om det är en 64-bits applikation eller man kör med mantle. :<

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte med.. Om det verkligen är "dynamiska" bildfrekvenser så borde man väl inte kunna sätta dem själv? Och om det är dynamiskt, var är skillnaden mot Freesync?

Och man kan ju redan idag välja bildfrekvens själv så vari är nyheten?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Hoppas det här inte har samma konsekvenser som V-sync och blir en ersättare. Så man slipper screen tearing men ändå får bra flyt och respons.

Njae, det är free-synk till för. Effekten av detta är en något mindre el-räkning, något svalare PC och något mindre ljudnivå (om jag förstod det hela rätt). Detta har Nvidia gjort sedan Kepler (kanske tidigare), iallafall med V-sync aktiverat.

OOT om Skärmsynkning: Det enda egentliga skillnaden med något som free-synk alt. G-synk är ju att skärmen uppdateras i takt med din GPU's förmåga att rita upp nya bilder. Dvs. även om du har en G-synkad skärm och GPU'n endast orkar hålla 50fps, så kommer självklart ditt inputlagg vara högre än om skärmen legat på 60fps. Jag tror även desamma gäller oavsett om V-synk är påslaget eller inte (om jag fattat rätt). Så en V-synkad skärm i 60Hz och 60fps har mao ungefär samma input lag som en G-synkad skärm i samma fps och bildfrekvens. Utan V-synk kan man dock uppfatta inputlaggen som något lägre eftersom GPU'n struntar i att vänta på att den aktuella bilden/framen ritas klart, och istället börjar rita upp nästa bild mitt i den som just pågår.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Nu är jag inte med.. Om det verkligen är "dynamiska" bildfrekvenser så borde man väl inte kunna sätta dem själv? Och om det är dynamiskt, var är skillnaden mot Freesync?

Och man kan ju redan idag välja bildfrekvens själv så vari är nyheten?

Freesync låser bildskärmens uppdateringsfrekvens till grafikkortet men grafikkortet jobbar ändå maximalt för att få så hög bildfrekvens som möjligt. Här är tanken att du ska välja en bildfrekvens och sedan reglerar grafikkortet effekten som behövs för att hålla den och inte mer. Om man idag låser bildfrekvens med V-Synk så kommer grafikkortet fortfarande försöka jobba så hårt det bara kan i bakgrunden så det blir ingen besparing i energi.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag har alltid slagit på v-sync för att hålla nere effektförbrukningen (=fläktarna). Både med ATI och med Nvidia.
Jag gissar att detta kan användas utan v-sync för att uppnå samma resultat, dvs tystare dator. Kanske gör den strömförbrukningen lite lägre för varför annars skryta om det?

Visa signatur

/Linuxs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

dock kom jag på att detta även fungerar att ställa in med hjälp av MSI Afterburner (RTSS Rivatuner Statistics Server)

Precis, Jag fattar inte vad poängen är med att göra en nyhet av detta? Jag har använt denna funktion sen MSI Afterburner RTSS funktion fanns så det har ju varit i flera år nu. Jag tycker det är nice, jag behöver inte 100 fps i arma 3 eller CS eller bf3, allt är cappat till 65fps, och mina temps droppade med 20c pga detta.

Men ja, som sagt MSI afterburner har haft detta länge så det här e bara gamla nyheter.. intresseklubben antecknar.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linuxs:

Jag har alltid slagit på v-sync för att hålla nere effektförbrukningen (=fläktarna). Både med ATI och med Nvidia.
Jag gissar att detta kan användas utan v-sync för att uppnå samma resultat, dvs tystare dator. Kanske gör den strömförbrukningen lite lägre för varför annars skryta om det?

ladda ner MSI afterburner bara med Rivatuner statistics server och ställ in det där istället för v-sync (blir ju det där lagg inputtet som gör spel helt obrukbara tycker jag, iaf FPS spel). du drar mindre ström samt ser till att temperaturerna blir lägre då kortet inte måste pusha lika många FPS.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Toppen! Så kanske jag slipper använda RivaTuner för att begäränsa bildfrekvensen då (Färre bildrutor, mindre ström, mindre värme och oljud!). RivaTuner skapar inkompatibilitet med vissa program, så som Dxtory.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Freesync låser bildskärmens uppdateringsfrekvens till grafikkortet men grafikkortet jobbar ändå maximalt för att få så hög bildfrekvens som möjligt. Här är tanken att du ska välja en bildfrekvens och sedan reglerar grafikkortet effekten som behövs för att hålla den och inte mer. Om man idag låser bildfrekvens med V-Synk så kommer grafikkortet fortfarande försöka jobba så hårt det bara kan i bakgrunden så det blir ingen besparing i energi.

Aha. Ja det sätter ju saker i ett annat ljus Kan tänka mig att det räcker med typ 40FPS i turordningsbaserad strategi som CIV och liknande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Grymt bra för de med ett "top of the line"-kort som kör 1080p i 60hz, lär ju bli riktigt svalt och tyst jämfört med nu.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Precis, Jag fattar inte vad poängen är med att göra en nyhet av detta? Jag har använt denna funktion sen MSI Afterburner RTSS funktion fanns så det har ju varit i flera år nu. Jag tycker det är nice, jag behöver inte 100 fps i arma 3 eller CS eller bf3, allt är cappat till 65fps, och mina temps droppade med 20c pga detta.

Men ja, som sagt MSI afterburner har haft detta länge så det här e bara gamla nyheter.. intresseklubben antecknar.

Alla kanske inte ens vet att Afterburner har denna funktion och vad har det men saken att göra? Det är ju inte MSI Afterburner som det skrivs om? Funktionen från AMDs sida direkt via catalyst är väl en nyhet?

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Aha. Ja det sätter ju saker i ett annat ljus Kan tänka mig att det räcker med typ 40FPS i turordningsbaserad strategi som CIV och liknande.

Eller bara en så enkel sak som att sätta 60 fps som tak om man har en vanlig skärm. Fast det återstår ju att se hur stor effekten faktiskt är. Vi fick ju inga siffror och sparar man bara några procent ström så känns det inte så användbart. Men kan ju vara en intressant kombination med Freesync.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gtoxed:

Precis, Jag fattar inte vad poängen är med att göra en nyhet av detta? Jag har använt denna funktion sen MSI Afterburner RTSS funktion fanns så det har ju varit i flera år nu. Jag tycker det är nice, jag behöver inte 100 fps i arma 3 eller CS eller bf3, allt är cappat till 65fps, och mina temps droppade med 20c pga detta.

Men ja, som sagt MSI afterburner har haft detta länge så det här e bara gamla nyheter.. intresseklubben antecknar.

Som WoG skrivit ovanför så fixar inte RTSS 64bitars program samt sådanna som använder Mantle. AMDs lösning bör klara rubbet.

Så nyhetsvärdigt är det helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Om man idag låser bildfrekvens med V-Synk så kommer grafikkortet fortfarande försöka jobba så hårt det bara kan i bakgrunden så det blir ingen besparing i energi.

Gpu:n kanske håller samma klockfrekvens och spänning, det vet jag inte, men går definitivt på sparlåga med v-sync påslaget redan i dagsläget. Så jag är faktiskt inte alls med på vad som är nytt med detta om det nu inte är så att klockfrekvensen och spänningen sänks, vilket jag antar är fallet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Som WoG skrivit ovanför så fixar inte RTSS 64bitars program samt sådanna som använder Mantle. AMDs lösning bör klara rubbet.

RTSS har funkat med 64bit sen ett år tillbaks (ungefär). Stöd för Mantle blir fint dock!

Visa signatur

R7 1700 @ 3.9, 32GB 2933 | MSI RTX2080 | Enthoo Primo | CM V1000 | AOC CQ32G1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ooh85:

RTSS har funkat med 64bit sen ett år tillbaks (ungefär). Stöd för Mantle blir fint dock!

Ah, bra det.

Jag brukade använda Afterburner mycket tidigare men slutade aktivt använda den för ett år sedan ca. Tror jag faktiskt har det installerat nu men använder den typ aldrig. Lämplig att starta upp för att kontrollera olika värden med. Bör tilläggas att jag inte överklockar längre och föredrar Fraps för screenshots för stunden. För OC är Afterburner definitivt en favorit.

Permalänk
Medlem

Har inte AMD haft något som liknar Nvidias Adaptive V-sync innan? (dvs V-sync är bara aktiv när kortet klarar av max refresh rate.)
Nvidias adaptive v-sync kan ju även sättas på "half", vilket innebär att den maxar på halva refresh rate. dvs 60fps om man har 120hz, (något som var underbart i sommras innan jag lessnade på oljud och låg fps och vattenkylde.)

AMD är ju befinitivt på rätt spår här, inte minst om man spelar i windowed mode, för då spelar ju v-sync setting inte något roll, och då har ju spel har en tendens att försöka maxa fps om dom saknar nån egen limiter.

Permalänk

Detta plus freesync vore ju guld. Låta datorn hålla en ungefärlig target kring 120fps och slippa lagg.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Körde nvidia batteryboost på min laptop. Fick ett stort inputlag som gjorde mig helt galen, stängde av funktionen helt

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte fattar?
Vad är egentligen skillnaden mellan v-synk, freesynk/g-synk och det här DFRC?
V-sykn är väl när GPUn bara renderar så många FPS som skärmen kan visa, right? Men sen då? Och folk antyder att dessa saker går att kombinera, vilket gör förvirringen total för mig.

Och vad är det för input lag folk pratar om?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av Gibbe:

Är det bara jag som inte fattar?
Vad är egentligen skillnaden mellan v-synk, freesynk/g-synk och det här DFRC?
V-sykn är väl när GPUn bara renderar så många FPS som skärmen kan visa, right? Men sen då? Och folk antyder att dessa saker går att kombinera, vilket gör förvirringen total för mig.

Och vad är det för input lag folk pratar om?

är inte direkt super på det här men ska försöka förklara.

V-Sync är i princip att grafikkortet väntar på nästa uppdaterings cykel av skärmen innan den släpper iväg bildrutan den har ritat vilket gör att alla bildrutor levereras "hela" men kan bli men en viss delay.

Freesync och G-sync är att grafikkortet och skärmen samarbetar för att skärmen ska ge bilderna i hastighet som grafikkortet orkar rita dem och därför få fördelarna av V-Sync fast utan de negativa delarna.

DFRC är väl när man tvingar kortet att endast rita bilder i viss max FPS och aldrig över det och på så vis spara ström och värme och eventuellt slitage.