Kommer inte in på piratebay med dator, men med telen går det bra

Permalänk
Medlem

Kommer inte in på piratebay med dator, men med telen går det bra

Hej,

Som jag skrev i topic kommer jag inte in på The Pirate Bays hemsida med min dator, med med telefonen (samma wifi nät) går det alldeles utmärkt. Har testat med både firefox och ie.

Vad kan detta bero på? :S

Permalänk
Medlem

Bara för att klargöra, kommer du in på några andra siter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Bara för att klargöra, kommer du in på några andra siter?

Japp, det är datorn jag sitter och skriver här med.

Permalänk
Medlem

testa ta upp cmd och skriv sedan ipconfig /flushdns och testa sedan att gå in på sidan igen

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Medlem
Skrivet av QwQ:

testa ta upp cmd och skriv sedan ipconfig /flushdns och testa sedan att gå in på sidan igen

Funkar prima nu, tack för hjälpen!

Permalänk
Skrivet av QwQ:

testa ta upp cmd och skriv sedan ipconfig /flushdns och testa sedan att gå in på sidan igen

för en annan med samma problem och är sjukt oteknisk, vad är cmd osv?

Permalänk
Medlem

cmd innebär att man kör programmet "cmd.exe". Det innebär att du hamnar i en "kommandoprompt". Ett svart fönster där du kör kommandon eller startar filer via textinmatning.

Specifikt ipconfig /flushdns innebär att du talar om för datorn att cachade DNS ska glömmas bort. Dvs, om piratebay.org pekade mot en IP adress och själva sajten flyttas så kommer du hamna mot den gamla IP adressen så länge din dator har den cachad (i minnet). Genom att nu tömma cacheminnet för DNS så tvingar du datorn att göra en helt ny förfrågan och då får man reda på den nya IP adressen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orentsket:

för en annan med samma problem och är sjukt oteknisk, vad är cmd osv?

kommandotolken är inbyggt i alla windows versioner. smidigt att använda när man ska pinga, vill få mer info om hårddiskpartitioner. osv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Piratebay är ju nedsläckt, finns inte längre. Så där är nog svårt att komma in. :/

http://www.metro.se/nyheter/polisrazzia-mot-the-pirate-bay/Hd...

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Skrivet av Talisker00:

cmd innebär att man kör programmet "cmd.exe". Det innebär att du hamnar i en "kommandoprompt". Ett svart fönster där du kör kommandon eller startar filer via textinmatning.

Specifikt ipconfig /flushdns innebär att du talar om för datorn att cachade DNS ska glömmas bort. Dvs, om piratebay.org pekade mot en IP adress och själva sajten flyttas så kommer du hamna mot den gamla IP adressen så länge din dator har den cachad (i minnet). Genom att nu tömma cacheminnet för DNS så tvingar du datorn att göra en helt ny förfrågan och då får man reda på den nya IP adressen.

Tack!! hur får jag upp cmd då? hehe.

Permalänk
Skrivet av drotz2000:

Piratebay är ju nedsläckt, finns inte längre. Så där är nog svårt att komma in. :/

http://www.metro.se/nyheter/polisrazzia-mot-the-pirate-bay/Hd...

Amen! Är du säker? Vissa kommer jue in, vissa inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orentsket:

Amen! Är du säker? Vissa kommer jue in, vissa inte.

Som jag har förstått så finns det vissa fejkade sidor men orginalet är nersläckt.
Tänk dock på att denna tråden är väldigt gammal.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Är inte den sidan fortfarande nedstängd då?
Kan ju vara cachad på telefonen så att det är senast den fungerade.
Kan du söka efter ting på telefonen?
Har du satt DNS manuellt på datorn efter det varit diverse problem med attacker mot bla Telias dns-server?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem

Om man inte kollar årtalet så skulle man kunna tro at den här tråden är aktuell...

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orentsket:

Tack!! hur får jag upp cmd då? hehe.

På samma sätt som du öppnar alla andra program. Använd Windows inbyggda sökfunktion.

Skrivet av orentsket:

Amen! Är du säker? Vissa kommer jue in, vissa inte.

Det är nere.

http://www.isitdownrightnow.com/thepiratebay.org.html

http://www.sweclockers.com/nyhet/19770-the-pirate-bay-i-inter...

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av orentsket:

Tack!! hur får jag upp cmd då? hehe.

enklast är att bara söka efter cmd i start-menyn. annars kan man öppna Kör (Win+R) och skriva in cmd.exe.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille625:

På samma sätt som du öppnar alla andra program. Använd Windows inbyggda sökfunktion.

Tryck:
Win+R

Skriv:
cmd

voila

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Tryck:
Win+R

Skriv:
cmd

voila

Bara nyfiken: vad är "fördelen" med Win+R istället för bara Win? Är det att man slipper clutter i form av att den vanliga sökfunktionen returnerar filnamn och mappar också? Det är så sällan jag använder Windows nuförtiden att jag inte är riktigt insatt

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem

PirateBay har legat nere i en vecka nu tror jag. De som sköter sajten nuförtiden är tveksamma att köra igång igen, läste jag någonstans. De inväntar reaktioner från omvärlden. Idealisterna är ju borta känns det som, så vi får väl se om TPB kommer tillbaka eller inte (jo jag känner till oldpiratebay.org).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille625:

Bara nyfiken: vad är "fördelen" med Win+R istället för bara Win? Är det att man slipper clutter i form av att den vanliga sökfunktionen returnerar filnamn och mappar också? Det är så sällan jag använder Windows nuförtiden att jag inte är riktigt insatt

Win + R är att du öppnar Kör istället för att via vanliga Win göra en sökning.
Om du i Kör skriver cmd eller cmd.exe kommer den att försöka köra programmet cmd.
Vanliga i Win gör en sökning efter CMD så du har rätt där, du slipper allt onödigt.