Router, julklapp, kommer dom klara sig?

Permalänk

Router, julklapp, kommer dom klara sig?

Jag ursäktar om denna fråga ställts tidigare, jag har försökt att söka men det var ganska många trådar ang. routers tydligen >.>

Är inte speciellt intresserad av routers, när jag beställt bredband har jag alltid fått en router, funkar för det mesta så jag brukar inte bry mig.
Jag har ingen aning vad det är för skillnad på en 99:- och en för en tusenlapp så att säga.

Men nu är det så att flickvännens kompis har skaffat sig bredband men har inte någon router (jag frågar mig lite gran varför dom inte fick någon, men jaja),
en lång historia kort så ska vi fixa en router till henne i julklapp.

Jag funderar då på om man kan komma undan med billigast möjliga typ:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=725882

Nu är ju frågan, kommer dom att klara sig med denna? misstänker att dom har 10/10 in i huset och de kommer vara 3 användare, 1 stationär, 2-3 laptops några telefoner säkert. Kanske någon digitalbox?

Permalänk
Medlem

Vad menar du med att hon inte fått någon router? Det du får med när du beställer bredband är ett modem som tar emot signal och distribuerar den till ditt nätverk. Det är inget en vanlig router kan göra.

Är det möjligen så att hon bor i ett hus med fiber där allt hon har är en ethernet port in i väggen? Då fungerar det med en vanlig router, men är uttaget coaxial eller ett telejack är det ett modem hon behöver som även har router funktionalitet.

Permalänk

Förlåt, ja precis. Hon har fiber in i huset och det är en ethernet port in i väggen, ursäkta förvirringen.

Permalänk
Medlem

Ja då fungerar vad som helst med DHCP. Skillnaden i prisklasser brukar vara stabilitet, hastighet både trådbunden och luftburen samt hur kraftig den signalen och vilka protokoll som kan användas. Det vanliga protokollen idag är B/G/N vilken routern du länkar till också har. Det betyder dock att hon endast kommer ha tillgång till 2.4ghz bandet som alla andra grannar också har, och har hon otur är det så pass tjockt i huset på alla kanaler att hennes mottagning tar stryk. Brukar inte vara ett problem men själv förespråkar jag alltid enr router som har funktionalitet för 5ghz bandet också.

Routern du länkar fungerar ok och jag tror inte hon skulle märka någon skillnad på det och något dyrare.

Permalänk

Tack så mycket för snabbt svar! Och God Hjul osv. ^_^

Permalänk
Medlem

Vet du hur stor lägenheten är? Låter som en 4:a så bör nog investera mer än billigast möjligt annars kommer signalen inte orka med överallt.

EDIT: Sedan så kan man alltid köpa en billig router som föreslagit, en fin julklapp och så får de köpa en egen senare vid behov.

EDIT:
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hollowman69:

Jag ursäktar om denna fråga ställts tidigare, jag har försökt att söka men det var ganska många trådar ang. routers tydligen >.>

Är inte speciellt intresserad av routers, när jag beställt bredband har jag alltid fått en router, funkar för det mesta så jag brukar inte bry mig.
Jag har ingen aning vad det är för skillnad på en 99:- och en för en tusenlapp så att säga.

Men nu är det så att flickvännens kompis har skaffat sig bredband men har inte någon router (jag frågar mig lite gran varför dom inte fick någon, men jaja),
en lång historia kort så ska vi fixa en router till henne i julklapp.

Jag funderar då på om man kan komma undan med billigast möjliga typ:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=725882

Nu är ju frågan, kommer dom att klara sig med denna? misstänker att dom har 10/10 in i huset och de kommer vara 3 användare, 1 stationär, 2-3 laptops några telefoner säkert. Kanske någon digitalbox?

Jag skulle rekommendera den här : https://www.inet.se/produkt/5401439/netgear-wnr3500l-n300-ran...
Jag har den själv och den räcker mer än väl till min stationära dator och min D-Link Boxee som båda är kopplade via ethernet. Min bärbara dator samt min smartphone via trådlöst. Routern klarar det väldigt bra även när alla enheter använder internet samtidigt.
Fråga om du vill veta mer.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Plus || AMD Ryzen 7 5800X || ASUS ROG STRIX RTX3070 OC White Edition || ASUS ROG STRIX LCII 360 White Edition || be quiet! Dark Base 700 White Limited Edition || Fractal Design Ion+ 2 Platinum 860W || Logitech G513 Carbon Lightsync Tactile || ZOWIE EC1 Gaming Mouse || Corsair Vengeance 4x8GB CL16