Permalänk
Medlem

Repeater

Hej.

Så mina föräldrar har lite problem med räckvidden på wifi i sitt hus.
Vill bara ha lite rekommendationer på lämpliga produkter.

Permalänk
Avstängd

Köp en billig trådlös router och använd den som brygga.

Permalänk
Medlem

1) kabel direkt till datorn
2) homeplug till datorn
3) kabel + extra accesspunkt
4) homeplug + extra accesspunkt
5) bättre antenner
6) Flytta routern mer centralt
7) sätt dig närmare routern
8) någon annan lösning
9) Riv betongväggarna
....
99) repeater

Repeater är egentligen inget man vill ha. Utan det får ses som en lösning för den som är lat och inte har några kvalitetskrav.

Permalänk
Skrivet av madtop:

1) kabel direkt till datorn
2) homeplug till datorn
3) kabel + extra accesspunkt
4) homeplug + extra accesspunkt
5) bättre antenner
6) Flytta routern mer centralt
7) sätt dig närmare routern
8) någon annan lösning
9) Riv betongväggarna
....
99) repeater

Repeater är egentligen inget man vill ha. Utan det får ses som en lösning för den som är lat och inte har några kvalitetskrav.

Är repeatrar verkligen så dåliga? Kan du utveckla? Verkar rätt bra i vissa fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pansardöden:

Är repeatrar verkligen så dåliga? Kan du utveckla? Verkar rätt bra i vissa fall.

Dom är bra, men dom är oftast onödigt dyra av någon anledning. men spelar man så är dom inte optimala då man får högre ping.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Repeater halverar hastigheten. Den måste ju först ta emot ett paket för att sedan sända det vidare. Det går inte att ta emot och sända samtidigt.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag trådlös router och en extra accesspunkt/switch separerade av ett par Powerline adaptrar. Funkar utmärkt! Accesspunkterna sitter i vår sin ända av huset och överlappar varandra lite. På det sättet har jag bra trådlös täckning i hela huset och kan dra kabel från 2 ställen.

Permalänk
Medlem

Den rätta lösningen är kabel från router till trådlösa accesspunkter (ingen slump att alla företags-wifi byggs på det sättet) .
Allt annat är nödlösningar som funkar mer eller mindre bra. Så det är bara om det alternativet är omöjligt som du behöver titta på de andra alternativen.