Tele2 ADSL idag, vilken router får man??

Permalänk
Medlem

Tele2 ADSL idag, vilken router får man??

Som rubriken lyder, vad får man för router om man beställer ADSL idag från Tele2? Specifikt 24Mbit tjänsten för 359kr/mån (när man ej har fast telefon).

Tele2's hemsida suger fullständigt när det kommer till information och deras "telefonsupport" ville jag skulle vänta 50+ minuter i kö.

Tack på förhand.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Telias telefonsupport suger fullständigt när det kommer till information de med - om du nu har tålamod att vänta i ~1 timme.

Du får med all sannolikhet en technicolor skitrouter som de köper in for ~20kr och hyr ut till dig med abonnemanget (värde 999kr enligt abonnemanget då...).

Exakt modellnummer på vilken skitrouter du får kan jag inte sia om.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Telias telefonsupport..

Telia är ingen fara, det handlade dock om Tele2 här

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

har du pratat med telias kundsupport?

"Vad är DNS? Nej nåt sånt vet jag inget om, det har vi ingen support för, du får ringa vår premiumsupport 19.90 i minuten"

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Telias telefonsupport suger fullständigt när det kommer till information de med - om du nu har tålamod att vänta i ~1 timme.

Du får med all sannolikhet en technicolor skitrouter som de köper in for ~20kr och hyr ut till dig med abonnemanget (värde 999kr enligt abonnemanget då...).

Exakt modellnummer på vilken skitrouter du får kan jag inte sia om.

Nu var det förvisso Tele2 det handlade om men Telia kör numer med denna, för 0kr/mån: http://www.telia.se/dms/teliasonera/telia-se/produktblad/DMS-...
Gällande Telias fria support så gäller den inte användarsupport som du vill ha, då finns det en betaltjänst du kan ringa i stället. Supporten gäller deras bredband.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Hehe, nog med off topic nu? Lillbrorsan jobbar på Telia så har inga problem med dem, jag sitter och jämför bredband till en bekant och kravet är egentligen bara att det faktiskt är en router (och inte bara modem) som har hyffsad WiFi-prestanda.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

På deras guide-sida verkar de lista tre olika modeller. Kanske är gammalt för det ser ut att vara gamla modeller och bilder är tagna ur windows xp, men samtliga tre är ett kombinerat routermodem.

Men jag hade dragit iväg ett mail till Tele2 för att vara helt säker. Kanske varierar beroende på vilken kombination man väljer.
http://www.tele2.se/support/fast-bredband/kom-igang/installat...

Permalänk
Medlem

För en månad sen, innan Tele2 uppdaterade sin hemsida, var det en ZTE-router som följde med. Det borde vara samma även efter Tele2:s facelift. Kommer dock inte ihåg något modellnummer... Hade jag behövt ha ADSL så hade jag köpt ett rent modem i stil med TP-Link TD-8616 för 200 kr och kompletterat med en separat router för att få lite bättre driftsäkerhet och prestanda. Som tidigare nämnts brukar medföljande utrustning från ISP:er göra sig bäst i soptunnan.

EDIT: ZTE-historian som jag nämnde ovan verkar finnas med bland utrustningen i Huckes länk