Internets historia. Vart hitter man bra information?

Permalänk

Internets historia. Vart hitter man bra information?

Tjenare, jag ska skriva en liten skoluppgift om i internets historia, teknik samt lagar och etik och undrar om det är någon som har bra koll på några bra källor där man kan hitta information om just detta. Det kan vara allt ifrån dokumentärer till uppsatser.
Har försökt att leta men det finns både mycket bra och dåligt.
Det viktigaste jag skulle vilja hitta om är just internets historia (inte bara Sverige utan internationellt också) och hur det funkar.

Tack

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Medlem

Wikipedia, sen kolla deras referenser som står längst ner på sidan så kommer du till original källan. Om referens för någonting saknas på wikipedia så ska man generellt sett ta det med en nypa salt.

Youtube, finns massor av videos om internets historia där, de flesta brukar ha med referenser.

Som alltid referenser är nyckeln till allt.

Lycka till.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett vanligt misstag som många gär när de går igenom internet's historia är att de missar det som Europa bidragit med. Internet för privatpersoner är en Fransk uppfinning som kom ur "CYCLADES"/Minitel medans den amerikanska motsvarigheten (ARPANET) var mer fokuserad på millitär och universitet.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Usenet kan också var värt att nämna.

Permalänk
Medlem

Boken A Brief History of the Future: The Origins of the Internet av John Naughton ska tydligen vara bra.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Ett vanligt misstag som många gär när de går igenom internet's historia är att de missar det som Europa bidragit med. Internet för privatpersoner är en Fransk uppfinning som kom ur "CYCLADES"/Minitel medans den amerikanska motsvarigheten (ARPANET) var mer fokuserad på millitär och universitet.

På vilket sätt har minitel med internet att göra annat än i fransmäns ögon?
Isåfall kan du lika väl ta upp fidonet också och alla andra modemnätverk

Permalänk
Skrivet av Arazand:

Wikipedia, sen kolla deras referenser som står längst ner på sidan så kommer du till original källan. Om referens för någonting saknas på wikipedia så ska man generellt sett ta det med en nypa salt.

Youtube, finns massor av videos om internets historia där, de flesta brukar ha med referenser.

Som alltid referenser är nyckeln till allt.

Lycka till.

Tackar tackar. Mycket nyttigt tips.

Skrivet av danedi:

Ett vanligt misstag som många gär när de går igenom internet's historia är att de missar det som Europa bidragit med. Internet för privatpersoner är en Fransk uppfinning som kom ur "CYCLADES"/Minitel medans den amerikanska motsvarigheten (ARPANET) var mer fokuserad på millitär och universitet.

Ska kollas upp

Skrivet av mattoys:

Usenet kan också var värt att nämna.

Ska kollas upp

Skrivet av Xellofan:

Boken A Brief History of the Future: The Origins of the Internet av John Naughton ska tydligen vara bra.

Ska se om den går att få tag på. Tackar.

Skrivet av aluser:

På vilket sätt har minitel med internet att göra annat än i fransmäns ögon?
Isåfall kan du lika väl ta upp fidonet också och alla andra modemnätverk

Okej. Är inte så insatt men kanske ska kolla upp det.

Fortsätt gärna med förslag.

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk

IIS har deras Internetmuseum. Kan funka som utgångspunkt för att hitta ämnen att gräva djupare i. Handlar inte bara om Internet utan även om datorer och teknik i Sverige.
https://www.iis.se/internetmuseum/

Permalänk

Tackar nu har jag kommit lite längre in i arbetet och ska skriva om webbens protokoll vilka är värda att ta upp? ip, http,www, fpt? Skulle någon snälla person kunna säga dem viktigaste man bör ha med?

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Medlem

Om du ska göra en skoluppgift om internet, kan det inte vara så svårt at googla det, mycket enkla frågor som olika protokoller viser mig att du har inte forsökt så mycket själv..

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Skrivet av roosterx:

Om du ska göra en skoluppgift om internet, kan det inte vara så svårt at googla det, mycket enkla frågor som olika protokoller viser mig att du har inte forsökt så mycket själv..

Det är så att jag är inte jätte insatt i detta och skulle fråga vilka protokoll som var värda att ta upp.

Jag tog med HTTP, TCP, IP och FTP som protokoll. Finns det något mer stort protokoll som jag missat?

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)