Permalänk

Frågor ang Ping/svarstid

Har nu fått mitt 100/100 fiber och är hittils nöjd. Men har en fråga som jag skulle vilja få lite klarhet i.
Hur kommer det sig att jag tex kan pinga 7-8 ms mot ping.sunet.se
medans jag iprincip pingar 20ms mot alla spel. Självklart vet jag att placering av servern osv spelar roll.
Men jag vet också folk med exakt samma uppkoppling inte alls lång ifrån mitt hem som faktiskt kommer ner på domdär 7-8 pingen.

Jag vet att den lilla skillnaden inte gör någon markant skillnad men är bara nyfiken på varför det är så. Om nån nu har svar på de.
Tillägger att dom kör på samma router, och även med trådbundet som jag

Tack!

Permalänk
Medlem

Kan finnas hur många olika förklaringar som helst.

Mjukvarubrandvägg?
Dåligt nätverkskort?
Gamla drivisar?
QoS påslaget i routern/övrig config i routern som spökar?
Du kanske går mot en äldre switch/gateway hos din ISP/nätleverantör än dina polare gör?
Övrig mjukvara som rullar på din burk (torrent, t ex)?

Det är liksom lite klurigt att svara på

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Kör en
tracert ping.sunet.se

och detsamma mot din spelserver så får du se vilken väg trafiken tar och var det tar tid

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Det är routing, kan vara så att det routas via en genväg ist för att gå till en central punkt och sedan skickas vidare. T.ex om du bor i uppsala och servern ligger i din stad så kan vissa nät routa trafiken till t.ex Stockholm och sedan tillbaka till för de inte har någon närliggandes lokal peer koppling i samma stad.

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Kan finnas hur många olika förklaringar som helst.

Mjukvarubrandvägg?
Dåligt nätverkskort?
Gamla drivisar?
QoS påslaget i routern/övrig config i routern som spökar?
Du kanske går mot en äldre switch/gateway hos din ISP/nätleverantör än dina polare gör?
Övrig mjukvara som rullar på din burk (torrent, t ex)?

Det är liksom lite klurigt att svara på

//Gorian

Jadu, vart ska man börja? haha