Permalänk
Medlem

Val av tjänsteleverantör i stadsnät

Hej,

Till slut ska nu även jag som bonn-läpp "få" stadsnät i mitt hus.
Jag skulle vilja ha lite input från ER gällande val av tjänsteleverantör, vad har ni för erfarenheter?
Det jag skulle vilja vet är:
- Driftstörningar
- Utlovad hastighet
- Kundsupport
Och gärna om ni har övrig nyttig information att delge.

De jag har att välja mellan är följande tjänsteleverantörer
-Bahnhof
-Tele2
-Bredband2
-T3
-All Tele
-Universal Telekom
-BBB
-Tyfon
-Net at Once

/Luddtuss

Visa signatur

Fractal Design C; Corsair RM750X; ASUS Prime Z370 A ll; I9 9900K; Celsius S24 ; Corsair 16GB; Samsung 970 evo 500GB; RTX 2080 TI; Dell U3415W; W10

Permalänk
Medlem

Min upplevelse av Bahnhof så här långt är klockren så min rekommendation går dit. Universal Telekom skulle jag undvika som pesten, har haft dem som leverantör av ADSL. Min upplevelse av kundsupporten (det blev ett antal samtal) var horribel.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Luddtuss:

Hej,

Till slut ska nu även jag som bonn-läpp "få" stadsnät i mitt hus.
Jag skulle vilja ha lite input från ER gällande val av tjänsteleverantör, vad har ni för erfarenheter?
Det jag skulle vilja vet är:
- Driftstörningar
- Utlovad hastighet
- Kundsupport
Och gärna om ni har övrig nyttig information att delge.

De jag har att välja mellan är följande tjänsteleverantörer
-Bahnhof
-Tele2
-Bredband2
-T3
-All Tele
-Universal Telekom
-BBB
-Tyfon
-Net at Once

/Luddtuss

Telia, BBB eller Bahnhof beroende på priset . är det 10kr skillnad välj bahnhof

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Telia, BBB eller Bahnhof beroende på priset . är det 10kr skillnad välj bahnhof

Telia kan tyvärr bara leverera 10/10 av någon anledning i Örebro/Kumla stadsnät så de är bortsållade redan

Visa signatur

Fractal Design C; Corsair RM750X; ASUS Prime Z370 A ll; I9 9900K; Celsius S24 ; Corsair 16GB; Samsung 970 evo 500GB; RTX 2080 TI; Dell U3415W; W10

Permalänk
Medlem

5 år med B-hof. Har aldrig behövt kontakta support.
Edit: Downtime 1/2 dag, elfel i gatan, 98% av lovad hastighet.

Permalänk

Hade lite strul med T3, säljaren från stadsnätet hade gett mig fel information och missat att ange vilken kampanj jag skulle ta del av, som följd fakturerades jag en felaktig summa.
Deras support var dock tillmötesgående och löste problemet.

Under året jag hade dem så råkade jag ut för en handfull driftavbrott, inget längre vad jag kan minnas. Har dock för mig att deras DNS låg nere rätt länge nån dag (läs natt).
Använder man en egen/öppen DNS så är det ett icke-problem antar jag.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Luddtuss:

Telia kan tyvärr bara leverera 10/10 av någon anledning i Örebro/Kumla stadsnät så de är bortsållade redan

Pålsboda levererar telia 30/10 ADSL och gigabit fiber.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Har haft BB2 i 5 år och är helnöjd..Riktigt bra ping/ms i spel

har 100/100 och får ut 103/101
Dom få avbrott jag haft så i 98% av fallen har det varit mitt stadsnät som strulat

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Jag är chockad över svaren, jag var övertygad om att detta skulle bli en "hat-tråd" över tjänsteleverantörer.
Tack för all input hittills, mycket uppskattat.

Edit: stavning...

Visa signatur

Fractal Design C; Corsair RM750X; ASUS Prime Z370 A ll; I9 9900K; Celsius S24 ; Corsair 16GB; Samsung 970 evo 500GB; RTX 2080 TI; Dell U3415W; W10

Permalänk
Medlem

Telia alla dar i veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddtuss:

Jag är chockad över svaren, jag var övertygad om att detta skulle bli en "hat-tråd" över tjänsteleverantörer.

För det spelar inte så stor roll, du är fortfarande bunden till ditt stadsnät/öppna nät vilket till viss del endå kan skapa en monopol på leverantör även om kunden tror att det finns val. Givetvis så finns det skillnader som t.ex vilka vägar en leverantör tar ut på internet i världen men de flesta fel kommer iaf att uppstå mer lokalt.

Jag har själv haft Zitius stadsnät med Bahnhof i över 5 år nu och upptiden ligger nog på 99% någon enstaka gång så har nätet gått ner i typ 5 timmar under dagtid för att en fiber hade grävts av någonstans.

Permalänk

Har Bahnhof via Uppsala stadsnät sedan nästan ett år tillbaks. Uppskattar framförallt deras kundtjänst, samt att de kan leverera önskvärd hastighet. Sitter nu på 100/100- lina men kan (men behöver inte ) beställa upp till 1000/1000-lina.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Har AllTele och är nöjd. Enda gången det krånglat är när en fiber blev avgrävd. Men med annan DNS så fungerade det direkt. Jag strulade med min router en gång och kontaktade supporten. Inga väntetider och dom var hjälpsamma och trevliga. Sedan ingår anonymiseringsserver som är värdefullt om man är intresserad av det kriminella.

Permalänk

Av ideologiska själ ska du såklart välja Bahnhof. Vidare är de extremt prisvärda då uptimen är hög, bra hastighet till låg kostnad. Om du vill välja någon annan, gå på någon som du känner igen namnet på så blir det nog bra. Det hänger oftare mer på själva stadsnätet än ispn