ASUS RT-AC66U, router som klarar betongväggar

Permalänk
Medlem

ASUS RT-AC66U, router som klarar betongväggar

Hej,

Är i behov av en ny router som någorlunda klarar betongväggar.
Bor i en 2-plans villa med betongväggar och betongbjälklagg mellan våningsplanen.

Har i dagsläget en Dovado-router kopplad till fiberuttaget 100/10mbits, som försörjer övervåningen med wifi. Denna är trådat bryggad till en D-link 625 som försörjer nedervåningen med wifi.

Jag behöver en ny router som
1: Har en stabil anslutning och inte går ner.
2: Bättre räckvidd för WiFi för övervåningen. Hastigheten är redan i nuläget okej då de enheter som behöver högre hastighet körs trådat. Trådlösa enheter är 2 smartphones, 2 Ipads, 1 Nexus7, en bärbar dator.

Har fått ASUS RT-AC66U rekommenderad. Även funderat på Netgear R7500 men har ju inget AC-nät. Även övervägt andra varianter men var jag än läser finner jag inget annat än lösa allmänna rekommendationer. Någon som har erfarenhet av denna?

Tacksam för råd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meronem:

Hej,

Är i behov av en ny router som någorlunda klarar betongväggar.
Bor i en 2-plans villa med betongväggar och betongbjälklagg mellan våningsplanen.

Har i dagsläget en Dovado-router kopplad till fiberuttaget 100/10mbits, som försörjer övervåningen med wifi. Denna är trådat bryggad till en D-link 625 som försörjer nedervåningen med wifi.

Jag behöver en ny router som
1: Har en stabil anslutning och inte går ner.
2: Bättre räckvidd för WiFi för övervåningen. Hastigheten är redan i nuläget okej då de enheter som behöver högre hastighet körs trådat. Trådlösa enheter är 2 smartphones, 2 Ipads, 1 Nexus7, en bärbar dator.

Har fått ASUS RT-AC66U rekommenderad. Även funderat på Netgear R7500 men har ju inget AC-nät. Även övervägt andra varianter men var jag än läser finner jag inget annat än lösa allmänna rekommendationer. Någon som har erfarenhet av denna?

Tacksam för råd

Det finns powerline som du kan köra genom elnätet, du kan då få en WiFi-förstärkning på ovanvåningen (liknande det du har nu), fast utan att dra en massa kabel, och det nätet går inte ner om inte något i kedjan innan (t ex. din nya fina ASUS RT-AC66U, har själv ASUS RT-N66U som kör igenom betongväggar och allt möjligt utan problem, har dock inte tvåplan så det är nog inte det ultimata testet).

Det kan jag tipsa om, det finns exakt samma variant för trådat nätverk, skicka in "bredbandet i eluttaget" och ta ut det i ett annat eluttag. Går bara att få upp till vissa hastigheter. Jag får runt 70 utav en 100/10 anslutning, inte testat helt trådat, så är inte säker på hur mycket som beror på powerlinen.

Permalänk
Medlem

Jag har en RT-AC66U och bor i en lägenhet med betongväggar. Den fungerar riktigt bra för mig och jag kan maxa min lina på 250Mbps trådlöst i hela lägenheten.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

Är det inte smartare och sätta in en range extender (repeater) ??

Exempel
http://www.tp-link.se/products/?categoryid=1247

Visa signatur

Lian Li PC-P80 Powder Coated Black | i7 920 @ 0.0GHz | EVGA GTX 275 | ASUS Rampage II Extreme | Corsair Dominator 6Gb | Corsair HX850W | Intel X25-M G2 80GB | Samsung SpinPoint F1 1TB | MDPC White Sleeve

Water cooling: Aquastream XT Ultra | XSPC RX360 | Heat Killer CPU Rev. 3.0 LT | EK Water Blocks EK-FC275 GTX | EK Multioption Res 150

Permalänk
Medlem

Blir nog svårt att täcka upp båda planen med en router. Eller kommer du behålla den ena och ha på nedervåningen?

Hur mycket mer vill du täcka av övervåningen i meter?

Permalänk
Medlem

Rt-ac66u är gammal nu. Det är rt-ac 87u som gäller nu. Den ska ha grym räckvidd men priset är iofs rätt saftigt!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Varnar för powerliners enligt min erfarenhet. Lite beroende på olika faktorer jag inte fattade så kan det gå väldigt dåligt ens om eluttagwn är nära varandra. Men kan funka bra hos andra. Många som haft problem dock.

extender eller repeater borde funka mycket mycket bättre som nån nämde ovan

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

RT-AC66U är en grmt bra router, vilket också kan läsas på SNBs site.
http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3184...

Det är mer och mer nya mobiler och laptops som kommer med inbyggt stöd för AC, så det blir framtidssäkert också.
Dessutom sparar du lite pengar. Spelar priset ingen roll, då kan du handla på dig allra nyaste tekniken och sen aldrig behöva byta, men då är även 87:an föråldrad.

En god idé är range extenders i form av PowerLine-enheter. Om det fungerar på ditt elnät kan du lätt sätta ut ett gäng sådana och få riktigt bra trådlöst nät överallt. De finns upp till 5-600 Mbit/s. Jag säger "om det fungerar" för att för många år sedan testade vi det i mina föräldrars hus och det fungerade inte alls. Vi gissade att det var för att huset var uppsäkrat på ett sätt som de gamla powerline inte gillade. Antar att tekniken utvecklats en del sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoSubstitute:

RT-AC66U är en grmt bra router, vilket också kan läsas på SNBs site.
http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3184...

Det är mer och mer nya mobiler och laptops som kommer med inbyggt stöd för AC, så det blir framtidssäkert också.
Dessutom sparar du lite pengar. Spelar priset ingen roll, då kan du handla på dig allra nyaste tekniken och sen aldrig behöva byta, men då är även 87:an föråldrad.

En god idé är range extenders i form av PowerLine-enheter. Om det fungerar på ditt elnät kan du lätt sätta ut ett gäng sådana och få riktigt bra trådlöst nät överallt. De finns upp till 5-600 Mbit/s. Jag säger "om det fungerar" för att för många år sedan testade vi det i mina föräldrars hus och det fungerade inte alls. Vi gissade att det var för att huset var uppsäkrat på ett sätt som de gamla powerline inte gillade. Antar att tekniken utvecklats en del sedan dess.

Ingen som tvekar på att 66an är bra. Det är bara så att den är 2generationer gammal nu.
Vill man ha lång räckvidd är det 2.4ghz bandet som gäller!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3