Någon kunnig Expert inom Router området frågor angående hastighet.

Permalänk

Någon kunnig Expert inom Router området frågor angående hastighet.

Någon som kan något angående router Hastighet och hur det fungerar. Eftersom mina bröder klagar hela tiden på att själva interneten att det laggar. Det laggar när flera apparater hemma är på samtidigt när det är bara datorn som använder själva internet så laggar det inte.

Jag har den högsta hastighet man kan få genom ADSL men jag har ingen bra router. Hastigheten som jag har köpt är 8 MB/s hos tele2.

Frågan är om jag köper den här routern.

http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/adsl-router/a...

Kommer det att fixa deras ''ping'' så det inte laggar när vi har många apparater på hemma eller ?

Permalänk
Medlem

Skulle tro att "problemet" är att något sitter och laddar ned, streamar, laddar upp eller liknande vilket orsakar deras problem.
Om ni sitter på 8mbps, låt oss säga att ni får ut ca 6mbps, så är det nästan nog att en person sitter och kollar på youtube i 1080p för att alla andra ska uppleva detta lagg.
Tvivlar på att en ny router skulle hjälpa alls, visst det 'kan' göra det. Men jag gissar som sagt på att dom sitter och tankar eller streamar utan att tänka på att det orsakar dessa problem.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av nabilos43:

Någon som kan något angående router Hastighet och hur det fungerar. Eftersom mina bröder klagar hela tiden på att själva interneten att det laggar. Det laggar när flera apparater hemma är på samtidigt när det är bara datorn som använder själva internet så laggar det inte.

Jag har den högsta hastighet man kan få genom ADSL men jag har ingen bra router. Hastigheten som jag har köpt är 8 MB/s hos tele2.

Frågan är om jag köper den här routern.

http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/adsl-router/a...

Kommer det att fixa deras ''ping'' så det inte laggar när vi har många apparater på hemma eller ?

Hel omöjligt att svara på då vi inte vet vad det är för trafik som körs igenom, vilken router och hur ni ansluter till bredbansroutern; via ethernet eller Wi-Fi?
Sitter ni med 1000-trådars torrent samtidigt med Skype, streaming från Swefilmer och onliespel på flera maskiner så kan både förbindelse och router flaska. 8Mbps (utanonserad) hastighet är inte så imponerande längre...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Hur ansluter de sig till routern? Vad har du för router nu?

Permalänk
Medlem

Håller ni på laddar mycket osv? så kommer nog inte en annan router hjälpa så mycket...
Bästa är nog skaffa snabbare bredband om du bor så de kan skaffas antar du har 8 hem och 2 mb ut??
Iaf ni bara spelar på alla era maskiner så borde de gå rätt bra

Kolla runt med vänner iaf du kanske kan låna en annan ADSL modem och testa innan du köper är ju trots allt 1000 spänn och kanske inte blir nöjd

Visa signatur

/3900x/i7 4790k/3400g/xeon 5670 x2 32gb ram...EVGA GeForce GTX 1070ti/3070 8GB SC ACX...evga supernova 850w g2
Corsair 200r...noctuna ub9

Permalänk

Vi Laddar ner ibland som sagt. Vi sitter och kollar på youtube och sånt men inte på 1080p kvalite 320p annars. minst 4 apparater använder nätverket. När alla är stängda så funkar det perfekt annars ej.

Permalänk

Du länkar till en router med inbyggt modem.
En router och ett modem är två olika saker. Även om det modem du fått av Tele2 troligtvis har inbyggd router, eftersom du säger att ni kan använda flera datorer mot den samtidigt. Du nämner inte om alla datorerna är kopplade med kabel eller kör trådlöst. Trådlöst nätverk är i princip alltid sämre en kablat nät. Dessutom har det direkt stor betydelse hur bostaden ser ut och var de trådlösa enheterna befinner sig för både deras stabilitet och hastighet.

Dessutom säger du att din ADSL-lina är "8 MB/s hos tele2". Jag gissar att du egentligen menar 8 Megabit/s.
Det är den näst-långsammaste uppkoppling som Tele2 säljer.
http://www.tele2.se/handla/fast-bredband/adsl-bestall/

Jag skulle rekommendera att du skaffar dig ett snabbare bredband.
Inget annat du gör kommer ha någon särskilt stor inverkan på upplevelsen.

Permalänk

Sitter du på adsl kan det vara värt att testa qos vilket routern du länkar till stödjer. Med qos kan du fördela bandbredden mellan apparaterna så att apparater du inte vill ska lagga alltid får tillräcklig bandbredd när dom behöver det medan andra apparater då får stå tillbaka.

Själv har jag prioriterat ip-telefoni boxen, tv'n (netflix) och dns/time, sen ren webbsurf och lägst prio får mail (pop, imap) och rena nedladdningar. Funkar bra för mig. Min qos strategi är att ip-telesamtal och när man kollar netflix på tv'n alltid ska fungera utan lagg, sen vill jag att vanlig surf ska vara snabb så mail och rena nedladdningar får alltid stå tillbaka.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av NoSubstitute:

Du länkar till en router med inbyggt modem.
En router och ett modem är två olika saker. Även om det modem du fått av Tele2 troligtvis har inbyggd router, eftersom du säger att ni kan använda flera datorer mot den samtidigt. Du nämner inte om alla datorerna är kopplade med kabel eller kör trådlöst. Trådlöst nätverk är i princip alltid sämre en kablat nät. Dessutom har det direkt stor betydelse hur bostaden ser ut och var de trådlösa enheterna befinner sig för både deras stabilitet och hastighet.

Dessutom säger du att din ADSL-lina är "8 MB/s hos tele2". Jag gissar att du egentligen menar 8 Megabit/s.
Det är den näst-långsammaste uppkoppling som Tele2 säljer.
http://www.tele2.se/handla/fast-bredband/adsl-bestall/

Jag skulle rekommendera att du skaffar dig ett snabbare bredband.
Inget annat du gör kommer ha någon särskilt stor inverkan på upplevelsen.

Alla apparater är kopplad på den trådlösa nätverket ingen använder linan

Permalänk
Medlem

Om alla kör på trådlöst så har du nog svaret där. Det är bättre att köra trådat/kabel om man spelar. Jag är ingen expert på trådlöst men vad jag förstått så skickar den bara ut data till en enhet åt gången och inte till alla samtidigt och när det gäller spelande så skickas i den flesta fall ut mycket mindre UDP paket som går konstant, så är nog inte bäst att flera personer spelar på trådlöst.

Dock så borde de inte vara så mycket problem med bara 4st anslutningar men mycket möjligt att det sker data krockar på det trådlösa så att data måste sändas om.

Permalänk
Skrivet av VexedRelic:

Om alla kör på trådlöst så har du nog svaret där. Det är bättre att köra trådat/kabel om man spelar. Jag är ingen expert på trådlöst men vad jag förstått så skickar den bara ut data till en enhet åt gången och inte till alla samtidigt och när det gäller spelande så skickas i den flesta fall ut mycket mindre UDP paket som går konstant, så är nog inte bäst att flera personer spelar på trådlöst.

Dock så borde de inte vara så mycket problem med bara 4st anslutningar men mycket möjligt att det sker data krockar på det trådlösa så att data måste sändas om.

Kommer denna routern som jag länka hjälpa eller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nabilos43:

Kommer denna routern som jag länka hjälpa eller ?

Din uppkoppling är antagligen flaskhalsen så det spelar ingen roll vilken router du skaffar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nabilos43:

Kommer denna routern som jag länka hjälpa eller ?

Och om pingen är hög så är det enda som hjälper att köra med kabel och inte med wifi. Att bara köra det är att be om hög ping! Adsl 8Mb har annars bra svarstider.

Permalänk
Medlem

En sak som vi kan göra är ju att om du och dina bröder kör som ni brukar med youtube och allt vad ni gör... Och sedan testar du med http://www.speedtest.net och http://www.bredbandskollen.se. Sedan testar du med samma siter men utan att dina bröder surfar (eller vad de nu gör). Den dator som testar bör vara ansluten via tråd till routern. Det vi gör nu är att kolla om din 8 Mbit/s från Tele2 flaskar. Tre fyra strömmar från tuben borde inte flaska, men vad vet jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nabilos43:

Kommer denna routern som jag länka hjälpa eller ?

Svårt att säga eftersom man måste definiera problemet först. Det kan bero på att ni kör trådlöst men kanske något annat som t.ex att det bara är 8Mbit som flera delar på. T.ex om 4st tittar på youtube samtidigt så använder ni troligtvis hela bandbredden om ni kollar i 720p.

Innan ni lägger ut pengar på ett nytt modem med wifi är det därför bättre att testa koppla allt via kabel, om det fungerar felfritt då så vet ni att problemet är det trådlösa och inte själva bandbredden. Och om det visar sig vara problem med det trådlösa så kanske inte ett nytt modem löser problemet eftersom det kan vara saker i ert hem så stör ut signalerna.

Permalänk
Skrivet av epkmack:

En sak som vi kan göra är ju att om du och dina bröder kör som ni brukar med youtube och allt vad ni gör... Och sedan testar du med http://www.speedtest.net och http://www.bredbandskollen.se. Sedan testar du med samma siter men utan att dina bröder surfar (eller vad de nu gör). Den dator som testar bör vara ansluten via tråd till routern. Det vi gör nu är att kolla om din 8 Mbit/s från Tele2 flaskar. Tre fyra strömmar från tuben borde inte flaska, men vad vet jag?

test 1
Med Ipad,Mac,dator, iphone.

Ta emot filer 1.44 Mbit/s

Skicka . 0.37 Mbit/s
test 2
Utan Ipad,
Med, Mac, dator, Iphone

Testade tregånger med denna grej fick först 2.02 Mbit/s sen fick jag 2.87 sen 3.0

Test 3
Utan Iphone, Ipad
Med Mac,Dator.

Samma som test 2.

Test 4
BARA DATORN. 2.74 Mbit/s fick jag. Jag har 8 Mbit/s

Är detta något konstigt ?

Permalänk
Medlem

Nej det är inga bra siffror. Kan du mäta med kabel och se vad den faktiska hastigheten är av de 8mbit du betalar för?

Har du många närliggande wifinät?