Blir disconnectad från internet EXAKT varje halvtimme!

Permalänk

Blir disconnectad från internet EXAKT varje halvtimme!

Tjenare, har T3 som internetleverantör! Problemet är att jag disconnectas EXAKT varje halvtimme! Går att räkna ut, det är grymt störande och vi har ringt dit och dom säger att dom ej kan se någon med D/C's. Tror ni att det kan vara routern? Vi har en gammal router, sen har vi modem... Och 100mb/s som vi betalar för. Det konstiga var att en dag nu i december så var internet segt för alla som hade T3. Riktigt segt, men då hade jag ej nå D/Cs.. Inga alls, iallafall inte vad jag upptäckte! Jag satt och spela, nån timme och hade absolut inga problem. Trodde problemet var löst, men sen när jag vakna upp dagen efter så var det samma "skit" igen.

Kan det gå att byta ut routern? Då dom ej ser något, så borde det väl vara routern som är felet? Vi har även testat trådlöst, om jag ej minns fel så var det samma problem. Har kabel ATM! Tack för svar, om någon av svaren kan lösa problemet skulle jag bli oerhört tacksam för det!

Permalänk
Medlem

Om du ansluter direkt din dator direkt till modemet. Händer samma sak?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Låter som ett dhcp-problem där din router inte lyckas förnya sin lease.
Så ja, en ny router kan kanske funka bättre. Alternativt konfigändring i din nuvarande.

Men som sagt, testa att koppla direkt utan router. Funkar det då så...

Permalänk

Om jag inte minns fel, så får jag ingen uppkoppling alls om jag går direkt via modem:et Så nja! Mina föräldrar vägrar att "tro" på mig att det är routern:s fel. Eller vägrar, dom tror ej det. Dom medger själv att den är ett par år gammal.

Permalänk
Medlem

Vad har du för router?
Om du sätter din dator rakt i fiberconvertern och väntar ca 30 minuter och sedan förnyar din IP så får du en extern IP direkt från din ISP.
Upplever du samma problem då?

När det bryts, hur länge varar avbrotten?

Jag tror ändå problemet är routern, firmwareuppgradera den och prova igen.

Permalänk

Vet ej vad för router. Det varar oftast runt 4-5 sekunder. Men det är nog att bli d/c:ad när man spelar eller gör något viktigt. Har försökt att resetat routern några gånger osv. Det bryts EXAKT efter 29-30m. När man har lagt sig, nästa morgon brukar det vara andra tider. Olika oftast, ibland kanske... 15:02-15:32. Nästa dag kanske... 15:40-16:10 osv.

Permalänk

Hur menar du fiberconvertern HerrNilsson?

Permalänk
Medlem

Du har 100Mbit från T3 vilket mest sannolikt är fiber eller hur? Då har du ett nätverksuttag som du kopplar in din router i antar jag?
Om du sätter datorn i det uttaget istället.
Vill du kolla vad du har för router? Det spelar ganska stor roll. Det står på framsidan eller undersidan oftast :).

Permalänk
Medlem

Låter som att det är routern som strular. Hade samma problem ett tag när jag bodde hemma hos föräldrarna för länge sedan, tappade anslutningen exakt varannan timme eller en gång i timmen ungefär, väldigt irriterande. Visade sig vara routern som var trasig och när den blev utbytt löste sig allting.

Permalänk
Medlem

Prova att konfigurera statisk ip till din dator i router och pc. Funkar det bättre då så vet du att det är dhcp problem.

Själv hadde jag ett zyxel modem från telia förut som betedde sig mycket underligt. Det var bland annat disconnects. Fick köpa ett nytt från telia och då årdnade det sig.

Du får testa dig fram o försöka eliminera hårdvara för att se var problemet ligger.

Permalänk

Har en Belkin router, sen ja jag har fibernät. Förstod bara inte riktigt hur du menade! Okej, så antar att det är routern då? Ska visa den här tråden till dom så dom kanske förstår och byter router! Tack för alla svar!