Problem med GTX 980 Strix DirectCU II

Permalänk
Medlem

Problem med GTX 980 Strix DirectCU II

Tjena Swec

Jag har haft problem med mitt Asus GTX 980 Strix DirectCU II, som ibland laggar när jag spelar Dota 2. Med fraps så håller kortet stadiga 100+ konstant, men ibland så dippar kortet och lägger sig på, som det känns, 20 fps, men när jag kollar fraps så ligger det på 100+. Detta har pågått sedan jag köpte kortet för ca en månad sedan, och jag kan heller inte maxa Watchdogs på det nya kortet som jag förväntade mig.

Detta hände 1min innan jag skrev denna tråden, och det är helt sjukt.
Av en slump så öppnade jag datorn för att leta reda på ett missljud, klämde lite på fläktarna för att se om någon sladd låg emot, och slutligen kollade jag fläktarna på mitt grafikkort, som stog stilla.

Så jag har alltså kört med ett fläktlöst 980 sedan jag köpte det, hur i helvete fixar jag detta innan jag behöver kassera kortet p.g.a värmeskador?

Permalänk
Medlem

Strixs fläktar skall stå stilla till en viss °C på kortet. Vad är dina temperaturer?

Saxat från Sweclockers 970 Strix genomgång

Citat:

Som tidigare nämnts är paradnumret med kortet dess DirectCU II-kylare som kommer med ett semipassivt fläktläge. Detta fungerar som så att fläktarna står stilla vid temperaturer under 50°C och börjar sedan långsamt att snurra igång när temperaturen går över detta satta värde.

Tror dock 980 hade 65°C

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Vet inte hur man lyckas köpa ett Strix-kort utan att uppfatta att den kör fläktlöst upp till en viss temperatur.

Jag har haft samma problem med ett ref-kort 980 den senaste veckan.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Strixs fläktar skall stå stilla till en viss °C på kortet. Vad är dina temperaturer?

Saxat från Sweclockers 970 Strix genomgång

Tror dock 980 hade 65°C

Skrivet av Mithras:

Vet inte hur man lyckas köpa ett Strix-kort utan att uppfatta att den kör fläktlöst upp till en viss temperatur.

Jag har haft samma problem med ett ref-kort 980 den senaste veckan.

Jasså! Men det löser fortfarande inte mitt problem med fps drops i dota. Jag hade ett 680 innan och hade inga problem överhuvudtaget med fps drops.

Tack, nu slipper jag iallafall oroa mig över det! Haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke103:

Jasså! Men det löser fortfarande inte mitt problem med fps drops i dota. Jag hade ett 680 innan och hade inga problem överhuvudtaget med fps drops.

Tack, nu slipper jag iallafall oroa mig över det! Haha.

Jag har samma problem med microstuttering i dota2, vilket jag antar att du också har eftersom din FPS-mätare visar stabilt över 100. Har inte hittat varifrån eller varför ännu.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke103:

Jasså! Men det löser fortfarande inte mitt problem med fps drops i dota. Jag hade ett 680 innan och hade inga problem överhuvudtaget med fps drops.

Tack, nu slipper jag iallafall oroa mig över det! Haha.

Rensat drivrutiner vid bytet av grafikkort?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nielsen:

Rensat drivrutiner vid bytet av grafikkort?

Det har jag gjort, efter om och men.