Permalänk

Intel Core i5 4690k clock problem.

Nu är det så att jag hade tänkt överclocka min i5a, jag följde den här guiden eftersom jag är ny inom overclock: https://www.youtube.com/watch?v=Z4yucCk_Zrc

Jag gjorde som på guiden och startade om datorn, gick in i bios igen och där visade den att det var inställt på 4.4Ghz. så jag startade upp datorn och startade AIDA64 stress test och körde det kring 20 minuter, tempen gick aldrig över 45 grader eftersom jag kör med vattenkylare, men det visade sig att processorn aldrig ville gå över 3.5ghz ( http://gyazo.com/cfa8b47e1849d5a61ab9a2e5e85b7414 ) som ni ser här, vet ni vad problemet är? det ända jag ändrade i bios var cpu klockan och volten till 1.14.

så vad är felet?. tacksam för svar!

EDIT:
!!!!!
Startade nyligen om datorn, kikade i bios och allt stämde, gick in i CPU-Z och clockan stog där på 4.4ghz. Drog ett stresstest i ungefär 2 minuter, då kom det fram ett windows error om att något var fel, sen rebootade datorn igen, men av det jag hann se på stresstestet var att processorn gick max 55grader.
kan krashen vara på grund av att strömtillförseln var för låg?

Permalänk

Bara jag som tycker volt på 1.14 låter väldigt lite?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Bara jag som tycker volt på 1.14 låter väldigt lite?

Det är möjligt, men som sagt jag är ny inom ämnet. tror du att det kan vara det som är problemet? vad ska jag försöka ändra till?

Permalänk

Jag är inte heller så insatt i överklockning, det jag just tänkte på var att 2500k brukar ligga runt 1.2 till 1.4 när den överklockas..

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal DesignDefine R2, Titanium | Corsair HX 750W | HD6970 2GB | Core i7 (D0) 920@3,8GHz | Asus P6TD DELUXE | Corsair 6GB DDR3 XMS3-12800 | 120GB Corsair Force3 | 80GB Intel X25-M G2 | 500GB Spinpoint F3 | Noctua NH-U12P | Windows®7 Home Swe 64-bit

Permalänk

Kolla där du ställer in xmp memory väljer du där går den till 35 i ratio du får ändra till 44 igen. Annars överlag tycker jag att 1.14 är jävligt lågt. Kör 4.7 med 1.33 adaptive funkar bra. Kört 24/7 utan problem sen release

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort?

Permalänk
Skrivet av Tirerexx:

Vad har du för moderkort?

ett MSI gaming 5!

Permalänk

!!!!!
Startade nyligen om datorn, kikade i bios och allt stämde, gick in i CPU-Z och clockan stog där på 4.4ghz. Drog ett stresstest i ungefär 2 minuter, då kom det fram ett windows error om att något var fel, sen rebootade datorn igen, men av det jag hann se på stresstestet var att processorn gick max 55grader.
kan krashen vara på grund av att strömtillförseln var för låg?

Permalänk
Skrivet av LudvigStenberg:

!!!!!
Startade nyligen om datorn, kikade i bios och allt stämde, gick in i CPU-Z och clockan stog där på 4.4ghz. Drog ett stresstest i ungefär 2 minuter, då kom det fram ett windows error om att något var fel, sen rebootade datorn igen, men av det jag hann se på stresstestet var att processorn gick max 55grader.
kan krashen vara på grund av att strömtillförseln var för låg?

Det står väl först vad processorn har för standard i cpu-z bredvid namnet, och under cores vad den är klockad till. Och ja, du har för låg volt.

Edit: oops vet inte vad jag läste först, men höj volten så kommer du se att den blir stabil.

Permalänk
Medlem

Höj volten till 1.2 och dra den ner den mer och mer tills den crashar igen. När den crashat höjer du den till den senaste stabila volten och stannar där. Låter dock skumt att den crashade på 1.14v, testade samma settings för mig och de fungerade men när jag ändrade tillbaka till de jag hade (4.6 ghz 1.25v) så började mina temps gå över 85 och de har dom aldrig gjort innan :3

Permalänk
Skrivet av Tirerexx:

Höj volten till 1.2 och dra den ner den mer och mer tills den crashar igen. När den crashat höjer du den till den senaste stabila volten och stannar där. Låter dock skumt att den crashade på 1.14v, testade samma settings för mig och de fungerade men när jag ändrade tillbaka till de jag hade (4.6 ghz 1.25v) så började mina temps gå över 85 och de har dom aldrig gjort innan :3

Skrivet av BigWaterSplash:

Det står väl först vad processorn har för standard i cpu-z bredvid namnet, och under cores vad den är klockad till. Och ja, du har för låg volt.

Edit: oops vet inte vad jag läste först, men höj volten så kommer du se att den blir stabil.

sänkte till 4.2 ghz och den verkar gå stabilt nu! men tack för all hjälp!