Permalänk

Kommer inte åt routern!

Hej!
Jag har ett litet märkligt problem med min router och mitt hemmanätverk. Jag har på något vis lyckats tilldela
routern ett annat IP en defaultinställningen "192.168.0.1" / "192.168.1.1" eller vad den var ifrån början.
Istället har routern ett IP som påminner om mitt eget IP som inte börjar med rangen 192.168. Om jag försöker ansluta routerns "nya" IP så händer ingenting. Jag misstänker att jag har gjort om routern till något form av DHCP-server? Någonting märkligt har jag i alla fall lyckats med vilket är uppenbart.

Hur löser jag detta? Vill gärna ha åtkomst till min router. Kan tillägga att mitt nätverk fungerar som vanligt , både trådat och trådlöst.

Tacksam för hjälp!

/spöket

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem

Du menar att du är ansluten till routern men inte vet dess ip?

öppna cmd och skriv ipconfig

default gateway är din routers ip.

EDIT: Läste igen och kom på att jag nog missförstått ditt problem. Du vet ditt IP till routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostfenix:

Hej!
Jag har ett litet märkligt problem med min router och mitt hemmanätverk. Jag har på något vis lyckats tilldela
routern ett annat IP en defaultinställningen "192.168.0.1" / "192.168.1.1" eller vad den var ifrån början.
Istället har routern ett IP som påminner om mitt eget IP som inte börjar med rangen 192.168. Om jag försöker ansluta routerns "nya" IP så händer ingenting. Jag misstänker att jag har gjort om routern till något form av DHCP-server? Någonting märkligt har jag i alla fall lyckats med vilket är uppenbart.

Hur löser jag detta? Vill gärna ha åtkomst till min router. Kan tillägga att mitt nätverk fungerar som vanligt , både trådat och trådlöst.

Tacksam för hjälp!

/spöket

Sluta nojja och skriv vilken IP du har. INGEN kan hacka din dator om du skriver dina interna IP-nummer - vi kan däremot dra eventuella slutsatser utifrån din IP.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Antagligen:

Du menar att du är ansluten till routern men inte vet dess ip?

öppna cmd och skriv ipconfig

default gateway är din routers ip.

EDIT: Läste igen och kom på att jag nog missförstått ditt problem. Du vet ditt IP till routern?

Jag vet routerns IP men det går inte att ansluta. Kan det ha med att jag har gjort någon märklig inställning?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem

Resetta routern och börja om på nytt.

Men vad gjorde du för ändring? Jag antar att du inte bara loggade in och började fippla med inställningarna för skoj skull?

Permalänk
Skrivet av Hucke:

Resetta routern och börja om på nytt.

Men vad gjorde du för ändring? Jag antar att du inte bara loggade in och började fippla med inställningarna för skoj skull?

Bytte egentligen bara namn på nätverket. Antar att jag får prova att göra en reset.

/spöket

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |