Permalänk
Medlem

Rad-box fråga

Som titeln säger undrar jag om folk som sätter upp x antal rads på vägen eller i en låda utanför datorn, men om man vill ha kanske 50 st fläktar på en massa rads och de ska få ett eget nätagg, då är frågan, ur får man ingång dem? (säkert en jätte dum fråga men jag är nyfiken)

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Sett att folk kopplat externa rads m fläktar, pump osv till ett grenuttag med on/off, som de också kopplar själva datorn till, på så sätt glömmer man inte starta kylningen när man startar datorn.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk

50 fläktar är kanske lite väl, men det är bara att dra en molex från datorn till boxen såklart, så ska jag göra i mitt projekt

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem
Skrivet av PekkaJukkasson:

50 fläktar är kanske lite väl, men det är bara att dra en molex från datorn till boxen såklart, så ska jag göra i mitt projekt

Ett exempel bara c:

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_75:

Sett att folk kopplat externa rads m fläktar, pump osv till ett grenuttag med on/off, som de också kopplar själva datorn till, på så sätt glömmer man inte starta kylningen när man startar datorn.

Men om man trycker på start knappen på datorn kommer boxen också på då? (förstog inte av någon anledning :/ )

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Skall du bara ha massa 12V komponenter så som pump och fläktar behöver du inte att komplett nätagg, då räcket det med valfri billig 12V AC-DC transformator.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

har du ett nätagg över som du kan sätta i radboxen så går det att använda en sånhär så startar båda samtidigt http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=9SIA2971AW256...

Annars fungerar det med en sånhär oxå, fast då får du starta den manuellt. http://www.inet.se/produkt/5321890/phobya-extern-natdel-230v-...

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Skall du bara ha massa 12V komponenter så som pump och fläktar behöver du inte att komplett nätagg, då räcket det med valfri billig 12V AC-DC transformator.

Det går säkert, men skulle blir coolare med eget agg.

Skrivet av Citrona:

har du ett nätagg över som du kan sätta i radboxen så går det att använda en sånhär så startar båda samtidigt http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=9SIA2971AW256...

Annars fungerar det med en sånhär oxå, fast då får du starta den manuellt. http://www.inet.se/produkt/5321890/phobya-extern-natdel-230v-...

Kan man göra den första längre?

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Men om man trycker på start knappen på datorn kommer boxen också på då? (förstog inte av någon anledning :/ )

Alltså, startar du inte grenlisten, så startar inte datorn. Nätdel till kylning är konstant "on" och stängs av med on/off på grenlisten.
Så snart du startar grenlisten så startar kylningen, datorn startar du fortfarande med on/off på datorn.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_75:

Alltså, startar du inte grenlisten, så startar inte datorn. Nätdel till kylning är konstant "on" och stängs av med on/off på grenlisten.
Så snart du startar grenlisten så startar kylningen, datorn startar du fortfarande med on/off på datorn.

Oki c: Tack för det

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Oki c: Tack för det

c: är det något jag är för gammal för att vara bekant med ( förutom i windows sammanhang)?

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Skrivet av Jonas_75:

c: är det något jag är för gammal för att vara bekant med ( förutom i windows sammanhang)?

En söt liten glad smiley.
c:

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem

Aha...lol, nu ser jag det

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.