Permalänk
Medlem

Hjälp med delar till Custom loop

hade tänkt att bygga mig en custom loop, har inga större planer på nån hårdare klockning utan är mest ute efter det estetiska..
har alltid haft slutna system innan, H80i och h100i, men tänkte unna mig en roligare julklapp än vad jag får av sambon..

har en 3570k (1155) och ett asus strix 970 som jag vill kyla, chassiet är ett Vitt nzxt h440.
skulle uppskattas om nån kan plocka ihop en kundvagn med allt som behövs till en kylningsnoob.

har självklart petat runt lite i trådarna här, men blir inte klokare på alla grejor som finns.

Permalänk
Medlem

Om du tar dig ett par dagar och verkligen läser på och sätter dig in i vad som behövs så kommer du kunna plocka ihop ett kitt själv, mycket utav de olika delarna som finns att välja på är väldigt personliga efter smak och tycke.

Detta är det tips jag ger till alla som vill ge sig in på vatten, oftast blir man nöjdast med något man har plockat ihop själv
Självklart kan man fråga om skillnader på vissa delar eller andra tips, men merparten av delarna borde du kunna välja själv!

så gå lös på google, läs mycket, plocka ihop en kundvagn och sen kan du fråga om allt ser bra ut eller om något borde ändras!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

För att bygga på lowngcawts tips så är ett bra sätt att att veta att man fått med allt man behöver är att använda färdiga paket som checklista och lägga till block för gpu samt två nipplar till de blocket

Lycka till !

Visa signatur

CPU: i7 4770K delid @ 4,4GHz|Kylning: Custom loop|GPU: xfire 290x @ stock |RAM: A-data 4x4gb 1600 mhz|MB: Asus Z87-A| PSU: EVGA G2 850w| SSD 1: Samsung 840 evo 120 GB|SSD 2: Samsung 850 evo 250 GB|

Permalänk
Medlem

anade mig nästan liknande svar, då jag i bakhuvudet kände på mig att det inte var "bara" att..
satt halva natten å läste, men blir inte mycket klokare för det, men iallfall.. om jag går på Jonazz idé och köper ett färdigt kitt, t.ex detta: http://www.inet.se/produkt/5331221/ek-kit-x360

så går det väl att utöka för t.ex gpu? om pumpen orkar med då dvs, för jag antar att jag behöver en större res om jag ska kyla grafikkortet också?

Permalänk

Det du behöver är en.

Reservoar
Pump
Radiator
Block till cpu+gpu
Slang
Fläktar till radiator
och fittings/ansluningar ca 10st beroende på hur många radiatorer du ska använda. Tänk så här varje komponent i loopen använder 2st ansluningar.

Glömde en sak du måste ha en top till pumpen med eller det beror vilken pump du väljer. Och storleken på reservoaren har ingen betydelse du väljer den som passar ditt tycke o smak.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av block:

anade mig nästan liknande svar, då jag i bakhuvudet kände på mig att det inte var "bara" att..
satt halva natten å läste, men blir inte mycket klokare för det, men iallfall.. om jag går på Jonazz idé och köper ett färdigt kitt, t.ex detta: http://www.inet.se/produkt/5331221/ek-kit-x360

så går det väl att utöka för t.ex gpu? om pumpen orkar med då dvs, för jag antar att jag behöver en större res om jag ska kyla grafikkortet också?

Storlek på res tror jag inte gör någon skillnad,

Håller själv på och klurar ut en custom loop till min dator. Mest för att det är kul och få den tystare.
Här är min kundvagn som jag filat på ett tag. Har redan GPU-block inhandlat, men inget mer.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7487219/vattenkylning

Har valt D5 pump med reservoar, vet ej om jag ska välja PWM pumpen. D5 ska vara den tystaste vad jag har lyckats googla fram iaf. DDC pumpar låter mer och kan bli väldigt varma, Rätta mig gärna om jag har fel. Man vill väl köpa den bästa pumpen, vilken det nu är?

Har nu valt dom tunnaste radiatorerna ifrån Alphacool, då dom tjockare inte gör någon skillnad med lågvarviga fläktar enl. Martinsliquidlab. http://martinsliquidlab.org/2012/05/01/alphacool-nexxxos-st30...

Allt ska tryckas in i ett Fractal Arc mini R2.
Vet ej när man ska trycka på köpknappen än :). Har svårt att bestämma mig.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Storlek på res tror jag inte gör någon skillnad,

Det gör det inte. Reservoaren är till för att göra det enklare för dig som användare att fylla systemet. Ett slimmat system har ingen, och man får bara sämre flöde av dem, så det är en ren fördel att inte ha dem.
Nu är flödesförlusterna marginella, och troligen inte mätbara med utrustning folk kan få tag på... så länge de inte är dumt konstruerade, men oavsett. Vill man ha en reservoar, varsågod. Vill man inte... Slipp då.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Har precis, igår faktiskt, fyllt min första custom loop...detta är min första vattenkyling.
Spenderade en massa tid med att kolla trådar, kollade på youtube osv.
Sen när jag hade delar jag ville ha, så kollade jag upp dem via recensioner på bl a youtube.
Har inget fönster på mitt chassi, så jag behövde inte tänka på färgmatchning osv, utan köpte på mig bra saker billigt, ofta på rea.

Jag köpte på mig lite fler vinkel adaptrar, förlängningar osv än jag behövde, men det var tur det för när bygget väl började så blev det annan layout än jag hade planerat. Och jag hade planerat allt noga innan.

Stod ändå med "problem" som jag inte förutsett, då jag satte fläktarna i pull istället för push, så tar fläktarna i radiatorn lite vilket för ett j-a väsen. en 3mm tjock packning färdigstansad för 360 rad kostar 19kr, har nu beställt 2st. Dessa packningar finns i alla möjliga storlekar, tillverkare i detta fall; XSPC.
O-ringar mellan fläkt och radiator fungerar lika bra att skapa lite avstånd, men tänkte att packning även hindrar fläktarna att "dra tjuvluft" från glipan mellan dem och rad.

Köp kvalitets slang, t ex Primochill LRT, det lönar sig i längden, köp mer slang än du tror du behöver.
Skölj även ur slangen innan användning, måttade grovt, kapade, sköljde ur, kapade exakt och monterade.
Vilket får mig att tänka på slang kap, finns(vad jag sett) från 39kr och uppåt. Köpte min för 39kr och den var verkligen värd att köpa, fina raka snitt.

Jag slogs också av hur trångt det var att jobba i chassit, vilket ändå är stort (Phanteks Enthoo Pro).

Ett tips jag skulle ge alla är att köpa MYCKET batterivatten, även om du inte ska ha det i loopen så går det åt en hel del för att skölja ur alla komponenter innan montering. Gör det, skölj ur allt NOGA, tror många igenkloggade loopar kan bero på att skit i radiator mm börjar vandra och sätter sig i cpu-block osv.
Jag köpte 2x4L batterivatten på mekonomen, Carwise var märket, kostade 88kr med mekonomens rabattkort(10% rabatt).

För att göra rent CPU använde jag Isopropanol, köpt på apoteket(frågade efter den starkaste de hade, de hämtade en flaska i lagret nånstans), samt kaffefilter. Fick tipset med kaffefilter här på forumet, luddar inte alls och blir väldigt rent.

Sen får du tänka på om du vill kunna tappa ur loopen lätt? Jag vill det då jag inte vill riva loopen för att byta kylmedel. Jag skaffade en Alphacool TEE-terminal(en T-koppling m 3st invändiga G1/4 gängor), mer om hur jag använde den kan du se i länken i min signatur.

Ledsen om inlägget är långt och grötigt, kaffet har inte gjort sitt ännu

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av block:

anade mig nästan liknande svar, då jag i bakhuvudet kände på mig att det inte var "bara" att..
satt halva natten å läste, men blir inte mycket klokare för det, men iallfall.. om jag går på Jonazz idé och köper ett färdigt kitt, t.ex detta: http://www.inet.se/produkt/5331221/ek-kit-x360

så går det väl att utöka för t.ex gpu? om pumpen orkar med då dvs, för jag antar att jag behöver en större res om jag ska kyla grafikkortet också?

Jag personligen skulle inte köpa ett färdigt paket, ofta innehåller dom några sämre delar alt är paketen överprisade.

De är egentligen inte så komplicerat när de gäller olika delar, när de kommer till pumpar kör på en d5 pump. Finns till o med pump med res o top i paket

sen när de gäller radiatorer så finns de ingen egentligen övre gräns utan kör så många som ditt chassi/plånbok klarar men för att kyla cpu+gpu så skulle jag säga 5x120 mm, då kommer du kunna köra fläktarna på lågt varvtal

Cpu block är mest estetiskt som nybörjare givetvis så är olika block optimala med olika flöden men så länge de inte är lågbudget så kommer du inte märka mycket skillnad

Att planera loopen noga vad gällande slangdragning och var allt ska sitta kommer göra själva byggandet mycket roligare då risken att man står o kliar sig i huvudet när man glömt något minskar

Storlek på res har inget med kylförmåga att göra utan de är radiatorerna som tar hand om de

När de kommer till fläktar så är de lite mer komplicerat då ljud/prestanda sällan stämmer mellan de olika produkterna och verkligheten så där är de bäst att lyssna på erfarenheter och för mig är även utseendet viktigt så de blir en avvägning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7 4770K delid @ 4,4GHz|Kylning: Custom loop|GPU: xfire 290x @ stock |RAM: A-data 4x4gb 1600 mhz|MB: Asus Z87-A| PSU: EVGA G2 850w| SSD 1: Samsung 840 evo 120 GB|SSD 2: Samsung 850 evo 250 GB|

Permalänk
Medlem

ok, får tacka för svaren, testade att plocka ihop ett litet paket, dock utan block till gpu, det får komma senare..

Har jag fattat grunderna med detta paketet, eller har jag tokmissat nåt? Fläktar har jag hemma redan.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7503559/2014-12-21

Permalänk
Medlem
Skrivet av block:

ok, får tacka för svaren, testade att plocka ihop ett litet paket, dock utan block till gpu, det får komma senare..

Har jag fattat grunderna med detta paketet, eller har jag tokmissat nåt? Fläktar har jag hemma redan.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7503559/2014-12-21

Du har fått med det mesta, kanske ett par 10mm barb kopplingar för sköljning av sakerna?
En "slutplug" till avtappningen, använder en 10mm barb med G1/4 plug själv, billigt och funktionellt.
Kör du med barb nånstans så glöm inte clamps som passar OD på slangen.
Du kan använda dessa som "avtappning"
eller liknande
Och
Denna

Bara som exempel.

Vad jag förstått så uppfattar vissa den pumpen som ljudlig av sig, är själv mkt nöjd med VPP655 vario med High Flow top. Det är en D5 vario med top, bara oem tillverkad åt alphacool.

Du var valt en väldigt stor res, finns det någon speciell anledning till detta?

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av block:

ok, får tacka för svaren, testade att plocka ihop ett litet paket, dock utan block till gpu, det får komma senare..

Har jag fattat grunderna med detta paketet, eller har jag tokmissat nåt? Fläktar har jag hemma redan.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7503559/2014-12-21

tycker de ser ut som ett helt ok paket

något att tänka på är att den slangtypen du valt är 10/13 mm vilket gör att de är ganska lätt att få väck på slangen vilket stryper flödet enormt, jag skulle hellre valt 10/16 mm då dess väggar är 6 mm tjocka istället för 3mm som du valt. Tjockare slang är mer lättarbetad då den tillåter mer böjning innan den väckar sig du måste då även byta ut dina fittings till passande.

laining ddc pumpen är ingen dålig pump men som tidigare sagt så vibrerar den mer och är lite svårare att få tyst. den har även en tendens att bli väldigt varm så den behöver kylas (finns heatsinks att sätta på den).

Som Jonas_75 även påpekade så har du valt en väldigt stor res. Det finns ingen egentlig nytta med en så stor res mer än estetiskt samt att de kan göra de enklare att fylla systemet då du slipper pausa för att fylla på mer vätska under fyllningen. Själv så fyller jag resen så mycket jag kan och sen medans pumpen går fyller på resen innan den töms till systemet blir fyllt. funkar kanon för mig

Annat att tänka på är att den radiatorn är väldigt tjock med standard fläktar mäter den 89 mm så se till att de får plats En tjock radiator ställer dessutom högre krav på fläktarna då fläktarna måste trycka luften igenom ett större motstånd än med en tunnare radiator (inte helt sant då det även beror på radiatorns täthet). Jag rekommenderar att du använder fläktar som är anpassade för radiatorer (högt statiskt tryck), har du bra fläktar liggandes så kör på dom

Visa signatur

CPU: i7 4770K delid @ 4,4GHz|Kylning: Custom loop|GPU: xfire 290x @ stock |RAM: A-data 4x4gb 1600 mhz|MB: Asus Z87-A| PSU: EVGA G2 850w| SSD 1: Samsung 840 evo 120 GB|SSD 2: Samsung 850 evo 250 GB|

Permalänk
99:e percentilen

Jag bygger också i just H440 och gjorde ett spreadsheet för att få överblick över min tänkta loop. Har hittills bara blocken och radiatorerna och väntar just nu på att resten av delarna ska komma, men kan iallafall meddela att en 240- och en 360-radiator nog är den lämpligaste kombinationen i det chassit. Jag föreslår 240:n i taket med fittings framåt och 360:n i fronten med fittings uppåt.

Om du undrar om saker får plats och liknande så fråga gärna, för jag har ju grejerna och kan testa.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av joonazz:

tycker de ser ut som ett helt ok paket

något att tänka på är att den slangtypen du valt är 10/13 mm vilket gör att de är ganska lätt att få väck på slangen vilket stryper flödet enormt, jag skulle hellre valt 10/16 mm då dess väggar är 6 mm tjocka istället för 3mm som du valt. Tjockare slang är mer lättarbetad då den tillåter mer böjning innan den väckar sig du måste då även byta ut dina fittings till passande.

laining ddc pumpen är ingen dålig pump men som tidigare sagt så vibrerar den mer och är lite svårare att få tyst. den har även en tendens att bli väldigt varm så den behöver kylas (finns heatsinks att sätta på den).

Som Jonas_75 även påpekade så har du valt en väldigt stor res. Det finns ingen egentlig nytta med en så stor res mer än estetiskt samt att de kan göra de enklare att fylla systemet då du slipper pausa för att fylla på mer vätska under fyllningen. Själv så fyller jag resen så mycket jag kan och sen medans pumpen går fyller på resen innan den töms till systemet blir fyllt. funkar kanon för mig

Annat att tänka på är att den radiatorn är väldigt tjock med standard fläktar mäter den 89 mm så se till att de får plats En tjock radiator ställer dessutom högre krav på fläktarna då fläktarna måste trycka luften igenom ett större motstånd än med en tunnare radiator (inte helt sant då det även beror på radiatorns täthet). Jag rekommenderar att du använder fläktar som är anpassade för radiatorer (högt statiskt tryck), har du bra fläktar liggandes så kör på dom

ahh ok, slangar och fittings ska jag ändra på då, har inte fått hem chassiet än, så jag får avvakta några dagar med att mäta för radiatorn.. tänkte dock plocka bort hd racken i den helt då jag enbart kör med ssd diskar.. tack för input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag bygger också i just H440 och gjorde ett spreadsheet för att få överblick över min tänkta loop. Har hittills bara blocken och radiatorerna och väntar just nu på resten av delarna ska komma, men kan iallafall meddela att en 240- och en 360-radiator nog är den lämpligaste kombinationen i ett H440. Jag föreslår 240:n i taket med fittings framåt och 360:n i fronten med fittings uppåt.

Om du undrar om saker får plats och liknande så fråga gärna, för jag har ju grejerna och kan testa.

det där var mycket bra! kommer säkert återkomma med några frågor..

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag kör med 10/16 slang och är väldigt nöjd med den. Kör Primochill LRT då jag läst att den ska stå sig bättre, men har även Masterkleer hemma. Kanske 2m av varje, så jag klarar mig ett par byten
En slang kap är guld värd, rena raka snitt varje gång.
Min loop rymde bara nånstans runt 600ml så jag har även Mahems biocide för x antal kylmedelsbyten och anti corrosive för två byten till.

Har även UV-blå för ca 4 byten, men just nu kör jag utan färg, dvs batterivatten, biocide och anti corrosive.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_75:

Har precis, igår faktiskt, fyllt min första custom loop...detta är min första vattenkyling.
Spenderade en massa tid med att kolla trådar, kollade på youtube osv.
Sen när jag hade delar jag ville ha, så kollade jag upp dem via recensioner på bl a youtube.
Har inget fönster på mitt chassi, så jag behövde inte tänka på färgmatchning osv, utan köpte på mig bra saker billigt, ofta på rea.

Jag köpte på mig lite fler vinkel adaptrar, förlängningar osv än jag behövde, men det var tur det för när bygget väl började så blev det annan layout än jag hade planerat. Och jag hade planerat allt noga innan.

Stod ändå med "problem" som jag inte förutsett, då jag satte fläktarna i pull istället för push, så tar fläktarna i radiatorn lite vilket för ett j-a väsen. en 3mm tjock packning färdigstansad för 360 rad kostar 19kr, har nu beställt 2st. Dessa packningar finns i alla möjliga storlekar, tillverkare i detta fall; XSPC.
O-ringar mellan fläkt och radiator fungerar lika bra att skapa lite avstånd, men tänkte att packning även hindrar fläktarna att "dra tjuvluft" från glipan mellan dem och rad.

Köp kvalitets slang, t ex Primochill LRT, det lönar sig i längden, köp mer slang än du tror du behöver.
Skölj även ur slangen innan användning, måttade grovt, kapade, sköljde ur, kapade exakt och monterade.
Vilket får mig att tänka på slang kap, finns(vad jag sett) från 39kr och uppåt. Köpte min för 39kr och den var verkligen värd att köpa, fina raka snitt.

Jag slogs också av hur trångt det var att jobba i chassit, vilket ändå är stort (Phanteks Enthoo Pro).

Ett tips jag skulle ge alla är att köpa MYCKET batterivatten, även om du inte ska ha det i loopen så går det åt en hel del för att skölja ur alla komponenter innan montering. Gör det, skölj ur allt NOGA, tror många igenkloggade loopar kan bero på att skit i radiator mm börjar vandra och sätter sig i cpu-block osv.
Jag köpte 2x4L batterivatten på mekonomen, Carwise var märket, kostade 88kr med mekonomens rabattkort(10% rabatt).

För att göra rent CPU använde jag Isopropanol, köpt på apoteket(frågade efter den starkaste de hade, de hämtade en flaska i lagret nånstans), samt kaffefilter. Fick tipset med kaffefilter här på forumet, luddar inte alls och blir väldigt rent.

Sen får du tänka på om du vill kunna tappa ur loopen lätt? Jag vill det då jag inte vill riva loopen för att byta kylmedel. Jag skaffade en Alphacool TEE-terminal(en T-koppling m 3st invändiga G1/4 gängor), mer om hur jag använde den kan du se i länken i min signatur.

Ledsen om inlägget är långt och grötigt, kaffet har inte gjort sitt ännu

Så trångt är inte enthoo Pro om man monterar av topstommen, ganska enkelt att få in radiatorn då. Kanske inte det du tänkte på förresten.. Men har man en res i 5,25" blir det tajt men byter till cylinder nu och hoppas det ska bli bättre ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Så trångt är inte enthoo Pro om man monterar av topstommen, ganska enkelt att få in radiatorn då. Kanske inte det du tänkte på förresten.. Men har man en res i 5,25" blir det tajt men byter till cylinder nu och hoppas det ska bli bättre ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Montera av toppstommen? Är väl ganska så gott om plats, men jag är inte van att bygga PC längre, särskilt inte bygga "snyggt" men kabeldragning osv
Är förövrigt våldsamt förtjust i detta chassi som jag anser vara extremt prisvärt.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_75:

Montera av toppstommen? Är väl ganska så gott om plats, men jag är inte van att bygga PC längre, särskilt inte bygga "snyggt" men kabeldragning osv
Är förövrigt våldsamt förtjust i detta chassi som jag anser vara extremt prisvärt.

Ja, själva ramen eller vad man ska kalla det är ju fastsatt med skruvar istället för nitar så man kan enkelt skriva isär typ hela chassit. Underlättade för mig en hel del när jag installerade vattenkylningen ^^ Nja, snygg kabeldragning är ju inte alltid så lätt men det var en fröjd att göra det i enthoo pro, aldrig varit så enkelt. Håller helt och hållet med dig, ett svårslaget chassi!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Ja, själva ramen eller vad man ska kalla det är ju fastsatt med skruvar istället för nitar så man kan enkelt skriva isär typ hela chassit. Underlättade för mig en hel del när jag installerade vattenkylningen ^^ Nja, snygg kabeldragning är ju inte alltid så lätt men det var en fröjd att göra det i enthoo pro, aldrig varit så enkelt. Håller helt och hållet med dig, ett svårslaget chassi!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag monterade inte isär, istället jobbade jag med den, lilla, plats som fanns Hade varit lättare att skruva isär dock.
Japp, det var lättare att dra snyggt i detta chassi.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_75:

Kan tillägga att jag kör med 10/16 slang och är väldigt nöjd med den. Kör Primochill LRT då jag läst att den ska stå sig bättre, men har även Masterkleer hemma. Kanske 2m av varje, så jag klarar mig ett par byten
En slang kap är guld värd, rena raka snitt varje gång.
Min loop rymde bara nånstans runt 600ml så jag har även Mahems biocide för x antal kylmedelsbyten och anti corrosive för två byten till.

Har även UV-blå för ca 4 byten, men just nu kör jag utan färg, dvs batterivatten, biocide och anti corrosive.

Jag har testat både Primochill LRT och masterkleer (10/16), masterkleer är rent skräp i jämförelse den blev grumlig på 3 månader och var inte alls lika trevlig att arbeta med. Primochill har jag kört tidigare dock färgad slang så lite svårare att avgöra hurvida den blev grumlig kör nu en clear och gjort i 5 månader utan att märka av någon försämring

jag har för mig att min loop rymmer ungefär 1,2 liter med 2*240 rads dock vet jag inte hur mycket min res rymmer

Visa signatur

CPU: i7 4770K delid @ 4,4GHz|Kylning: Custom loop|GPU: xfire 290x @ stock |RAM: A-data 4x4gb 1600 mhz|MB: Asus Z87-A| PSU: EVGA G2 850w| SSD 1: Samsung 840 evo 120 GB|SSD 2: Samsung 850 evo 250 GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_75:

Jag monterade inte isär, istället jobbade jag med den, lilla, plats som fanns Hade varit lättare att skruva isär dock.
Japp, det var lättare att dra snyggt i detta chassi.

Kör nämligen fläktarna i bara pull o hålla uppe radiatorn med fläktarna liggandes på och sedan skriva de i toppen på chassit var lite för komplicerat så tog hellre tiden att skruva av den.

EDIT: oj, körde lite väl OT ber om ursäkt för det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av joonazz:

Jag har testat både Primochill LRT och masterkleer (10/16), masterkleer är rent skräp i jämförelse den blev grumlig på 3 månader och var inte alls lika trevlig att arbeta med. Primochill har jag kört tidigare dock färgad slang så lite svårare att avgöra hurvida den blev grumlig kör nu en clear och gjort i 5 månader utan att märka av någon försämring

jag har för mig att min loop rymmer ungefär 1,2 liter med 2*240 rads dock vet jag inte hur mycket min res rymmer

Tror min RES rymmer 1,5-2dl, det är en Phobya Balancer 150 som jag förövrigt är sjukt nöjd med.
Har bara haft ihop loopen i ca 2dgr så svårt att uttala sig om slangen ännu
Men snacka om skillnad i kylning! Med intel stock cooler fick jag rätt ofta temp varningar(vanligt användande), med min loop får jag som max upp tempen i 55c med Prime95. Har dock inte börjat klocka ännu.
Tror tempen förbättras ytterligare någon grad när packningen jag beställt för att ha mellan radiator och fläktar kommer. Har fläktarna i pull och de tar emot rad:en lite. Det råder packningen bot på, samt att den hindrar fläktarna att dra luft annat än genom rad:en.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Kör nämligen fläktarna i bara pull o hålla uppe radiatorn med fläktarna liggandes på och sedan skriva de i toppen på chassit var lite för komplicerat så tog hellre tiden att skruva av den.

EDIT: oj, körde lite väl OT ber om ursäkt för det

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här, men jag tog den krångliga vägen lol

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.