Permalänk
Medlem

Ny bostad, Comhem vs Fiber från Telia

Hej!

Jag ska flytta och där jag bor i dag har jag nu Bredbandsbolagets 4g router modem. men kommer flytta till ett hus där det erbjuds både comhem och fiber från telia. min tidigare erfarenheter från comhem är osäker uppkoppling och dålig service från deras kundtjänst.

hur är fiber och vad är för och nackdelar? aldrig haft fiber innan.

MVH Mathias

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet att ta fiber, ta för guds skull inte Comhem. Kundbemötandet från Comhem är uselt, medan den från Telia är väldigt bra. Samt att fiber är mycket mer stabilare än COAX.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk

Surfa utan data begränsning är väl en fördel ? xD
Fiber är också stabilare än 4G...

unvik comhem..

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem

Är det koax från Comhem eller kan du få fiber därifrån också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Om du har möjlighet att ta fiber, ta för guds skull inte Comhem. Kundbemötandet från Comhem är uselt, medan den från Telia är väldigt bra. Samt att fiber är mycket mer stabilare än COAX.

Tänkte samma sak som dig. Att man väljer den ISP som har bäst bemötande, jag känner dock att både Telia och Comhem är lite småusla på kundbemötande men det är ju en subjektiv bedömning från min sida.

Övrigt till TS: Jag vet inte om det finns så mycket bättre val utöver fiber. Sen jag skaffade det har jag ALDRIG haft så stabil uppkoppling som jag har nu. Å andra sidan köpte jag en rätt dyr ASUS-router som också kanske var lite avgörande. Jag tycker att leverantörernas egna routers är ganska dåliga och onödigt krångliga.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Kör man fiber måste man lägga sig bakom en router det är väl ett WAN uttag rätt i väggen eller hur fungerar det?

skönt o höra att det inte bara är jag som är missnöjd med comhem

Permalänk
Medlem

vad jag vet tillhandahåller comhem endast från sitt "3-hål i väggen" internet som är sådär, enl tidigare erfarenheter

Permalänk
Medlem

Jag har 100mbit Fiber från Telia. Tvekade lite eftersom det kostade 17000kr att dra in till huset. Men utan fiber var 8/1 mbit ADSL det bästa jag kunde ha.

Efter 1.5 år har jag aldrig märkt av något strul, dvs 100% tillgänglighet när jag använt internet. Får alltid full fart när jag testar med bredbandskollen, och en svarstid på 3-5 ms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DoDaN:

vad jag vet tillhandahåller comhem endast från sitt "3-hål i väggen" internet som är sådär, enl tidigare erfarenheter

Då är det dags att uppdatera dina kunskaper CH finns även i fibernät.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av DoDaN:

vad jag vet tillhandahåller comhem endast från sitt "3-hål i väggen" internet som är sådär, enl tidigare erfarenheter

Comhem har både fiber och koax, men i ditt fal låter som att dom endast leverar koax.

Jag hade valt fiber över kaox alla dagar i veckan, tyvärr är det endast comhem som gäller hos mig så fick ta det :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DoDaN:

vad jag vet tillhandahåller comhem endast från sitt "3-hål i väggen" internet som är sådär, enl tidigare erfarenheter

De har även på senare tid erbjudit Fiber-uppkoppling. De finns bland annat i Open-net i Stockholm, uppsala och Sundsvall/Härnösand. Men säkert i fler Open-net lösningar.

Som svar på TS.
Jag skulle alltid välja Fiber före någon annan lösning. Men ifall både CH och Telia är via fiber så spelar det inte så stor roll. Då är det priset och eventuellt personliga upplevelser med företagen i fråga.

Edit: Jävlar vad långsam jag var.. 2 före mig som hann med att skriva samma som mig, jag skrev bara lite längre...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Tänkte samma sak som dig. Att man väljer den ISP som har bäst bemötande, jag känner dock att både Telia och Comhem är lite småusla på kundbemötande men det är ju en subjektiv bedömning från min sida.

Övrigt till TS: Jag vet inte om det finns så mycket bättre val utöver fiber. Sen jag skaffade det har jag ALDRIG haft så stabil uppkoppling som jag har nu. Å andra sidan köpte jag en rätt dyr ASUS-router som också kanske var lite avgörande. Jag tycker att leverantörernas egna routers är ganska dåliga och onödigt krångliga.

True that! Har själv jobbat inom den branschen och folk tänker verkligen inte på hur viktigt det är just med bemötandet/servicen man får, utan stirrar sig blint på priset i mångta fall. Jag har för närvarande Comhem som leverantör och har försökt med alla möjliga knep för att få till något förmånligt.
Tex så tecknade jag ett nytt abonnemang som jag sedan efter 15 dagar ångrade (ångerrätten är ju 14 dagar, och helt plötsligt så var tjänsten jag köpt 150kr billigare per månad) så jag provade helt enkelt med att låtsas som att jag verkligen ångrat mig och att jag pga ekonomiska situationer inte kunde behålla tjänsten osv. Fick ett blankt nej. "Det går inte nu när du varit en dag för sent". Skitsnack - det är en knapptryckning iväg. Snacka om service.

På företaget jag jobbade på innan kunde vi tillochmed annulera tjänsterna en vecka efter ångerrätten för att vi skulle vara serviceminded. Så ja, oerhört trist!

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Om du har möjlighet att ta fiber, ta för guds skull inte Comhem. Kundbemötandet från Comhem är uselt, medan den från Telia är väldigt bra. Samt att fiber är mycket mer stabilare än COAX.

Jao men kundbemötandet på telia får man aldrig uppleva för dom har ALLTID 30+min i kö oavsett när man ringer på dygnet. Övriga håller jag med om, ta fiber.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Inaktiv

Telia alla dagar i veckan. Har haft bägge två som operatör och det är inget att snacka om.

Permalänk

Till skillnad från andra här i tråden så har jag egentligen bara bra erfarenhet av ComHems coax-tjänst, i från två olika hus i Stockholm. Hastigheten är "tillräcklig", speciellt om man kommer från ADSL eller trådlöst, vi har aldrig haft avbrott i tjänsten, kundtjänst är inte sämre än nån annan i alla fall. Men efter att ha sagt det så är fiber nästan alltid ännu bättre. Men om prisskillnaden är stor så skulle jag ändå överväga ComHem om du inte har speciella krav; det duger liksom för de flesta... Men visst: själv skulle jag ta Teliafiber utan att tveka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Jao men kundbemötandet på telia för man aldrig uppleva för dom har ALLTID 30+min i kö oavsett när man ringer på dygnet. Övriga håller jag med om, ta fiber.

hehe, du är lite partisk Men jag håller med, har alltid fått vänta på tok för lång tid på Telia. Men det har även varit liknande i stunder hos CH också.

Skrivet av peterhjalmarsson:

Till skillnad från andra här i tråden så har jag egentligen bara bra erfarenhet av ComHems coax-tjänst, i från två olika hus i Stockholm. Hastigheten är "tillräcklig", speciellt om man kommer från ADSL eller trådlöst, vi har aldrig haft avbrott i tjänsten, kundtjänst är inte sämre än nån annan i alla fall. Men efter att ha sagt det så är fiber nästan alltid ännu bättre. Men om prisskillnaden är stor så skulle jag ändå överväga ComHem om du inte har speciella krav; det duger liksom för de flesta... Men visst: själv skulle jag ta Teliafiber utan att tveka.

Jag har heller inte någon beef med CH. Tycker alltid det funkat bra. Man får oftast mer än man betalar för i bredbandskollen osv. Inte haft några problem med ping heller. Har ändå haft dom i 10 år samt massa på massa olika adresser. Sthlm och Härnösand. Bott i både UPC-hus och rena CH hus.

Men nu när jag fick fiber så kan man inte riktigt jämföra prismässigt.. Fiber brukar oftast vara väldigt mycket billigare.. Nu vet jag inte med Telia men de flesta fiber-abbonnemang får man högre hastighet och billigare priser.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

givetvis är pris också en avgörande faktor. men servicen och funktion är också viktigt. jag får helt enkelt kolla priserna och gämföra!

tack för inputen från er!

MVH Mathias

Permalänk
Medlem
Skrivet av DoDaN:

givetvis är pris också en avgörande faktor. men servicen och funktion är också viktigt. jag får helt enkelt kolla priserna och gämföra!

tack för inputen från er!

MVH Mathias

Har ni något gruppavtal via föreningen?

Jag betalar 150kr i månaden för 250mbit hos Comhem nu, kan ju vara värt att titta på.

Permalänk
Medlem

Prioritetsordning. 3G -> 4G -> ADSL -> Coax -> Fiber

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Prioritetsordning. 3G -> 4G -> ADSL -> Coax -> Fiber

Sååå 3G är bäst i din ordning?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Har ni något gruppavtal via föreningen?

Jag betalar 150kr i månaden för 250mbit hos Comhem nu, kan ju vara värt att titta på.

Jag vet faktiskt inte. Inflyttning är om en månad. Ska kika nogare på det då

Skickades från m.sweclockers.com