Permalänk
Medlem

Telia 12/30

Hej! Ville bara gnälla av mig och kanske få några tips...

Har haft Telia 6-8 bredband ett bra tag men såg möjligheten att uppgradera till 12-30 för 30:- mer i månaden.
De skickar ett nytt modem och efter en vecka tuffar det igång...från mitt gamla 0.9 upp 7.2 ner till *tada* 0.9 upp 14.7 ner.
Jag ringer 90200 och tycker att nog går det lite långsamt, i synnerhet när jag ringde dem innan för att kolla vilka hastigheter jag kunde räkna med i praktiken då mitt skåp ligger 300-400m ner för gatan,-25Mbit borde inte vara några problem! -Bra, då beställer jag produkten!
Nu visar det sig att de har kopplat in mig nästan 2km bort på ADSL istället för VDSL på gatan för det fanns inga platser!? Trots att jag ringde och kollade innan...
Suck...antingen säga upp vilket känns idiotiskt för jag har ju ändå fått dubbelt så snabbt nedströms för 30:- eller rapportera på Sweclockers hur 12-30 huxflux blev 0.9-14.7, se glad ut och hoppas på kloka ord...

Med vänlig hälsning
Abbe

Permalänk
Medlem

Hej!
12-30 är väl ändå utlovat intervall för nedladdningshastighet? Så då ligger du över undre gränsvärde, det känns inte som något är fel där. Visst, det är lågt, men det är ju gammal teknik det rör sig om.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem. De uppgraderade mig från 24/1 mbits till 30/12 mbits men det blev ingen skillnad alls i hastighet. Och de säger bara att de håller sig inom vad de har lovat.
Grannen som bor i samma hus har 30/12 han med men han får ut 9mbit i upload men jag får bara 1mbit. De ville bara hävda att han kanske bodde närmare stationen och ville inte hjälpa mig mer. Blir ju inte glad men vad ska man göra åt det?

Permalänk
Medlem

Absolut. Avtalsmässigt finns inget att anmärka på, jag skulle kunna få 12Mbit upp men får samma som innan ty avtalet säger "upp till 12Mbit", jag skulle ha fått (muntligt) 25Mbit men får drygt 14 ty avtalet säger "minst 12Mbit". Känslan av att bli ett litet uns r*vkn*llad kvarstår dock när man får ett VDSL-kapabelt modem och kopplingsstationen är en bit ner för gatan och tjänsten inte motsvarar det jag och Telia pratade om innan avtalet slöts...

Avtalen blir liksom lite lotteri, när man går in till bilhandlaren så får man minst en Dacia men man kan få en Jaugar, men du får betala för en dyr Volvo i vilket fall.

Med vänlig hälsning
Abbe

Permalänk
Medlem

...och nu upptäcker jag att de verkar ge mig 6.9 ner. Jag bad dem inte att säga upp avtalet. Jag börjar misstänka att de kommer strula mer & mer till jag betalar dem 30000:- för en 30cm djup grop utanför husväggen och drar in fiber... Snacka om att ta den i 2:an...