Hög ping när andra använder nätverket!

Permalänk
Medlem

Hög ping när andra använder nätverket!

När andra använder nätverket här hemma spikar min ping något extremt. Jag har felsökt detta och kommit fram till att det inte har något med min dator och min anslutning till routern då jag pingat via cmd etc. Jag använder nätverk via elnätet med kabel så min anslutning är följande dator->sladd->elnätgrejsimojs->sladd->router/gateway. Alla andra på nätverket använder trådlöst och ändå drabbas jag utav ping spikar när jag spelar när andra använder nätverket. Är det måntro på grund av våran telia thompson gateway TG789vn som blir överbelastad för det har inte hänt tidigare. Jag har telia 24/10 eller nåt, men kan maximalt få 14/2. Tack på förhand.

Snabb edit: Thomson gatewayen funkar inte att använda QoS på och att använda QoS i telnet verkar inte heller fungera för mig då det bara blir errors som det inte finns någon support till på windows 8.1

Permalänk
Hedersmedlem

Det verkar som att du har ADSL. ADSL är extra känsligt för om många användare håller på att skicka data. Om du fyller din upload så kommer det även att påverka download, ping osv. Vad är det för andra användare som ansluter och vad gör de på nätet?

En annan fråga som man kan ställa sig är om det är någon pryl som genererar störningar på elnätet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det verkar som att du har ADSL. ADSL är extra känsligt för om många användare håller på att skicka data. Om du fyller din upload så kommer det även att påverka download, ping osv. Vad är det för andra användare som ansluter och vad gör de på nätet?

En annan fråga som man kan ställa sig är om det är någon pryl som genererar störningar på elnätet.

Yup, har skit koppar ledningar fortfarande. Min brorsa som ser på videos.

Det skulle vara min dator isåfall, men annars inte. Pingen mellan min dator och routern varierar lite ibland inte mycket, så det är inte elnäts grejorna det är fel på, då det är när (främst) min brorsa kollar på videos etc. som det spikar, upmot 1000ms ibland.

Permalänk
Medlem

det kanske e för att du inte har lite ping så om nån annan andvänder samtidigt så kanske du får 120 men om du är själv får du typ 60 det beror på vilken nätverks hastighet du har.

du kanske måste byta internet till något internet som kan klara fyra datorer eller mer.

Visa signatur

[Minecraft Server] Dell Optiplex 745/ Core 2 quad q6600 2.4GHZ x4 / Gt610 / Hitachi 250GB Sata / 4GB Ram/
[GamingPc#1] Asus M2N-E / Amd Athlon II 6000+ / 2.5 GB RAM / XFX 9800 gtx+ / seagate 250 GB ide /

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeXFrame:

det kanske e för att du inte har lite ping så om nån annan andvänder samtidigt så kanske du får 120 men om du är själv får du typ 60 det beror på vilken nätverks hastighet du har.

du kanske måste byta internet till något internet som kan klara fyra datorer eller mer.

Jag får 60 normalt pga att vi är typ längst ut på koppar linan och har 60 när andra använder, dock spikar det normalt uppmot 300ms och ibland mot 1000ms.

Hur menar du med byta internet? Byta leverantör? Hastighet? Som jag sa kan jag inte få mer än 14/2 och Telia är den ända leverantören som levererar där jag bor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eriqable:

Jag får 60 normalt pga att vi är typ längst ut på koppar linan och har 60 när andra använder, dock spikar det normalt uppmot 300ms och ibland mot 1000ms.

Hur menar du med byta internet? Byta leverantör? Hastighet? Som jag sa kan jag inte få mer än 14/2 och Telia är den ända leverantören som levererar där jag bor.

Så det är när din bror kollar på videos som det spikar. Jag tror att det är något du får lära dig att leva med helt enkelt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Har precis samma problem, precis samma anslutning och precis samma router. Vördelös skit. Om ni nånsin spela CS med 1200ping så vet ni hur jäkligt det är. Omöjligt att spela. Någon lösning måste finnas(annat än fiber)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Så det är när din bror kollar på videos som det spikar. Jag tror att det är något du får lära dig att leva med helt enkelt.

Grejen är att det fungerat tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriqable:

Grejen är att det fungerat tidigare

Och när det funkade tidigare så tittade brorsan på exakt samma film med exakt samma upplösning som nu?

Skrivet av TheFlyingFin:

Har precis samma problem, precis samma anslutning och precis samma router. Vördelös skit. Om ni nånsin spela CS med 1200ping så vet ni hur jäkligt det är. Omöjligt att spela. Någon lösning måste finnas(annat än fiber)

Skickades från m.sweclockers.com

Det står dig fritt fram att prova med en annan router.
Men jag tror inte det är routern som är problemet utan ditt lagg beror på att ni periodiskt fyller er förbindelse.

Lösningen är ganska enkel: fyll inte er förbindelse. Det kan ni få till på flera olika sätt
- timesharing. Du och brorsan får komma överens om när du får spela och han titta på videos
- Annan router som stödjer QoS
- Installera t.ex netlimiter i brorsans dator och begränsa hans hastighet.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har också precis samma router dock med en 100/10 fiberuppkoppling. Routern har inga problem med min uppkoppling. Så det är användandet i kombination med ADSL som är problemet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Lösningen är ganska enkel: fyll inte er förbindelse. Det kan ni få till på flera olika sätt
- timesharing. Du och brorsan får komma överens om när du får spela och han titta på videos
- Annan router som stödjer QoS
- Installera t.ex netlimiter i brorsans dator och begränsa hans hastighet.

Får väl göra något ovan då. Tack för hjälpen.

Skrivet av giplet:

Jag har också precis samma router dock med en 100/10 fiberuppkoppling. Routern har inga problem med min uppkoppling. Så det är användandet i kombination med ADSL som är problemet.

Ok. Tack för informationen

Permalänk
Medlem

Be han sänka upplösning på sina videos. Sedan kan det också vara så att ni har något program som kör p2p-teknik. Vet att Spotify gjorde det innan

Permalänk
Medlem

Videostreaming använder sig oftast av TCP och HLS och de protokollen har den trista egenskapen att de "burstar" trafiken. I bilden ser ni bandbreddsutnyttjandet när jag tittar på SVT-play. Medelbandbredden är cirka 2Mbit/s men som synes är trafiken väldigt skurig och med toppar över 10Mbit/s. Och under dessa toppar så fylls linan och det blir en kö av paket som väntar på sin tur att skickas.

Och paket som väntar är samma sak som "lagg".

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Videostreaming använder sig oftast av TCP och HLS och de protokollen har den trista egenskapen att de "burstar" trafiken. I bilden ser ni bandbreddsutnyttjandet när jag tittar på SVT-play. Medelbandbredden är cirka 2Mbit/s men som synes är trafiken väldigt skurig och med toppar över 10Mbit/s. Och under dessa toppar så fylls linan och det blir en kö av paket som väntar på sin tur att skickas.

Och paket som väntar är samma sak som "lagg".

Finns det något sett att sprida ut dessa paket som skickas så det blir ett jämt flöde istället? Jag gissar att youtube gör likadant då video hoppar fram när den laddar

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriqable:

Finns det något sett att sprida ut dessa paket som skickas så det blir ett jämt flöde istället? Jag gissar att youtube gör likadant då video hoppar fram när den laddar

Genom att minska bandbredden till den som streamar mha av QoS eller netlimiter.
Har den som tittar endast tillgång till 3Mbit/s så kommer topparna stanna vid 3 samtidigt som en film på 2Mbit/s flyter på utan problem.

Och ja, YT ser ungefär likadant ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Genom att minska bandbredden till den som streamar mha av QoS eller netlimiter.
Har den som tittar endast tillgång till 3Mbit/s så kommer topparna stanna vid 3 samtidigt som en film på 2Mbit/s flyter på utan problem.

Och ja, YT ser ungefär likadant ut.

Ok. Tack så mycket för hjälpen

Permalänk
Medlem

Sitter med samma problem, har adsl 30 och funderar på att brygga Thomson och köpa en Asus router och använda QoS, hoppas det fungerar, ärr riktigt less på att inte kunna spela när grabben kollar på Youtube på plattan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrMask:

Sitter med samma problem, har adsl 30 och funderar på att brygga Thomson och köpa en Asus router och använda QoS, hoppas det fungerar, ärr riktigt less på att inte kunna spela när grabben kollar på Youtube på plattan.

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr funkar QoS bäst när man kan stämma i längre upp i bäcken. Även om du stryper trafiken till sonens platta så kommer trafiken att komma till din router för att sedan få vänta där, dvs belastningen på din lina blir ungefär den samma som tidigare. Det kommer förmodligen att bli något bättre, men förvänta dig inga mirakel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!