Fördelar/Nackdelar med 980 REF

Permalänk
Avstängd

Fördelar/Nackdelar med 980 REF

Tjena!
vad är egentligen meningen med msi 980 REF och vanliga 980? förutom att REF är snyggare i mitt tycke. Finns det några nack/fördelar prestandamässigt mellan korten?
God jul och gott nytt år

/Karambit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karambit:

Tjena!
vad är egentligen meningen med msi 980 REF och vanliga 980? förutom att REF är snyggare i mitt tycke. Finns det några nack/fördelar prestandamässigt mellan korten?
God jul och gott nytt år

/Karambit

Ursäkta kanske missuppfattat, men menar du skillnaden mellan 980 referens och 980 twin frozr, båda säljs från msi?
Twin Frozr är bättre på nästan alla punkter, ljudnivå, temperatur, överklockning, det mesta alltså förutom kanske good looks beroende på smak. Referens passar ju i nästan alla färgscheman.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Tycker referens 980 är snyggt, men som herrn ovan säger så är det fler fördelar med icke referens..temperaturer, ljudnivå, "snyggare", fabriksöverklockade osv..

Så nackdelen för referens blir ju samma sak, temps, ljudnivå osv..

Permalänk

Ska du gå för vattenkylning senare gå med ref. (köp evega då dom tillåter byte av kylare utan att garantin ryker)
Vet du att du aldrig vill vattenkyla så gå med twinfr.

Då får se det så här, en gång twinfr alltid twinfr(då det aldrig finns vattenblock för dessa).

Har ett 980 ref som jag någon gång tänkte vattenkyla men jag har lagt det på is då kortet presterar tillräkligt bra som det är idag.

http://www.coolingconfigurator.com/step1_complist?gpu_gpus=15...

Permalänk
Medlem
Skrivet av henke.palm:

Då får se det så här, en gång twinfr alltid twinfr(då det aldrig finns vattenblock för dessa

http://www.coolingconfigurator.com/step1_complist?gpu_gpus=15...

Det ska komma vattenblock även till dessa enligt EK

Permalänk
Skrivet av micke7406:

Det ska komma vattenblock även till dessa enligt EK

Skönt att höra, någon gång ska vara den första
980 Gigabyte g1 är ej med i planerna för vattenblock av ekwb?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En till fördel med referens är att kylaren blåser ut varmluften bakåt ut ur chassit så har du litet chassi så kan temperaturen inuti chassit gynnas av detta.

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

Testa google och läs på forumet så ska du se att dina svar finns besvarade flera gånger redan.

Ref bättre vid sli och vattenblock finns redan framtaget sen ett tag tillbaka.

3e part kyler bättre om man ska köra 1 kort , är tystare och kan ev klockas lite högre pga annan pcb/utförande av strömförsörjning.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb