Permalänk
Avstängd

problem med USB till ett Z97A

Har ett irriterande problem som jag behöver råd på hru jag ska gå tillväga med.

Har ett Asus z97A mboard som det är fel på minst 1 av usb portarna på backplaten på.
Problemet är att den porten osammanhängande Bootar om sig eller något liknande.
Märkte problemet med att musen emellanåt stannade till och så hörde jag det är PinPong ljudet från datorn när en enhet ansluts via Usb,( ex ett minne).
Jag har nu bytt port på musen och i samma port har jag idag istället en USB högtalare som lider av samma problem. Dvs den tappar kontakt emellanåt och ljudet försvinner kort, ibland så inaktiveras ljudkällan på exempelvis ts när detta sker, Irriterande men inte direkt farligt..

Men, Något är ju fel och jag misstänker att moderkortet är Faulty och vill gärna byta ut den innan något annat händer innan garanti tid..

Så hur går man tillväga med något sådant här.. Det är ju inte alltid som problemet uppstår.. ibland kan det vara dagar innan fenomenet sker, ibland flera gånger på en dag. Så det är ju svårt att visa problemet för Inet.

Jag kör för övrigt Win 8.1 Och har uppdaterat alla drivrutiner. Samt nu på sistonde även installerat om datorn på ny SSD.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd

Nu precis skedde det igen.. resulterade i att ljudet från spelet försvann och kom ej tillbaka.

Värt att nämna är att jag nu kollade eventuella loggar från eventviewern och den var helt ren från något som hänt..

Så det måste vara hårdvaran?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Neonodia:

Har ett irriterande problem som jag behöver råd på hru jag ska gå tillväga med.

Har ett Asus z97A mboard som det är fel på minst 1 av usb portarna på backplaten på.
Problemet är att den porten osammanhängande Bootar om sig eller något liknande.
Märkte problemet med att musen emellanåt stannade till och så hörde jag det är PinPong ljudet från datorn när en enhet ansluts via Usb,( ex ett minne).
Jag har nu bytt port på musen och i samma port har jag idag istället en USB högtalare som lider av samma problem. Dvs den tappar kontakt emellanåt och ljudet försvinner kort, ibland så inaktiveras ljudkällan på exempelvis ts när detta sker, Irriterande men inte direkt farligt..

Men, Något är ju fel och jag misstänker att moderkortet är Faulty och vill gärna byta ut den innan något annat händer innan garanti tid..

Så hur går man tillväga med något sådant här.. Det är ju inte alltid som problemet uppstår.. ibland kan det vara dagar innan fenomenet sker, ibland flera gånger på en dag. Så det är ju svårt att visa problemet för Inet.

Jag kör för övrigt Win 8.1 Och har uppdaterat alla drivrutiner. Samt nu på sistonde även installerat om datorn på ny SSD.

Testa ta bort de felaktiga portarna i enhetshanteraren och låt den hitta dem igen med omstart. Är problemet kvar då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Visst kan jag testa det.. Dock så tror jag inte det är problemet eftersom datorn är nyinstallerad med uppdaterade drivrutiner..

Dock, hur identifierar jag vilken USB port som är vilken i enhetshanteraren?

Skrivet av Jalle64:

Testa ta bort de felaktiga portarna i enhetshanteraren och låt den hitta dem igen med omstart. Är problemet kvar då?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Neonodia:

Visst kan jag testa det.. Dock så tror jag inte det är problemet eftersom datorn är nyinstallerad med uppdaterade drivrutiner..

Dock, hur identifierar jag vilken USB port som är vilken i enhetshanteraren?

http://my.jetscreenshot.com/24285/m_20141222-unqn-31kb.jpg

Finns där inga utropstecken alls i listan? Har du kollat att du har den nyaste drivisen till USB:n?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

jag tog ner den senaste via Asus hemsida
Finns inga utrops tecken. Som jag skrev så "bootar" usb porten om, dvs. jag hör i mitt headset en kort puff, sen hör jag att ljudet när man sätter in en ny Usb plingar till och så kommer det tillbaka.. Upptäckte nu att det är både två övre i Mboarden som lägger av samtidigt, Har dubbla skärmar och hade en extern disk inkopplad där nu.. Samtidigt som ljudet försvann ifrån Usb speakern så försvann Hårddisken lika snabbt, men kom tillbaka

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Neonodia:

jag tog ner den senaste via Asus hemsida
Finns inga utrops tecken. Som jag skrev så "bootar" usb porten om, dvs. jag hör i mitt headset en kort puff, sen hör jag att ljudet när man sätter in en ny Usb plingar till och så kommer det tillbaka.. Upptäckte nu att det är både två övre i Mboarden som lägger av samtidigt, Har dubbla skärmar och hade en extern disk inkopplad där nu.. Samtidigt som ljudet försvann ifrån Usb speakern så försvann Hårddisken lika snabbt, men kom tillbaka

Är detta USB 2 eller 3 portar?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Enligt denna bild så borde dom två övre vara usb2 portar om jag tolkar det rätt?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Neonodia:

http://my.jetscreenshot.com/24285/m_20141222-oden-120kb.jpg
Enligt denna bild så borde dom två övre vara usb2 portar om jag tolkar det rätt?

Det borde stå i manualen vilka som är vilka. Dock undrar jag om du har senaste bios/UEFI på moderkortet? Det kan ju finnas förbättringar för kortet i denna?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Jag tog precis ner Senaste bios från Asus hemsida och gjorde biosflash uppatering.

Dock så har mitt problem eskalerat nu med 3 st Bluescreens igår.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Verkar som om Bios uppdatering faktiskt löst problemet.. Konstigt att problemen började eskalera för att sen försvinna med en uppdatering.. Tycker att det borde vara ett konstant problem.. Återkommer om det uppstår igen.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ