Permalänk
Medlem

cpu användning 0% ?

Jag har nu börjat få problem med att användningen av min cpu är väldigt låg i Windows 0% användning står det, och när jag spelar kommer jag upp i max 14% användning.
Från att ha 120 fps när jag spelade förut till att nu ha ca 20 fps

När jag använder prime 95 då blir användningen av cpu 100% med max temp på 58 grader och inga fel uppstår.

Har ej överklockat datorn

2600k 3,4
MSI Z68A-GD55 G3 REV B3
Corsair CX 850M 80+ Bronze Modulär
8 gb minne

Jag funderar om det kan var moderkortet som gör att användningen av cpu inte funkar som det ska?

Permalänk
Medlem

Vad i windows skulle använda mycket CPU kraft idle?`99% av tiden spenderar modern CPU i viloläge på en desktop maskin vid idle.

Om din CPU går upp i 100% i prime95 så är det ju inget fel på den eller moderkortet var det avser CPU. Hade du seriösa problem där så vore det snarare fråga om grova stabilitetsproblem etc.

Om du funderar lite på det, vad gör en CPU i spel? Hjälper grafikkortet med renderingsanrop, AI, ljud, fysik etc. I många fall inte speciellt krävande. Men två saker håller normalt sett tillbaks ett spel.
Grafikkort eller CPU. Är Grafikkort långsamt så varför skulle processorn jobba på 100% förutsatt att spelet ens kan tråda över 4 kärnor? Program utnyttjar dom resurser som behövs för att få jobbet gjort och det är en viss balans mellan CPU och GPU för spel primärt.
Antigen väntar CPU:n på GPU:n eller vise versa därför ser man sällan full användning på båda vid ett och samma tillfälle.

Däremot är grafikkortet väldigt snabbt tex 2st TITANS black i SLI då kan processorn arbeta för fulla muggar medens dom släpar efter och är underutnyttjade.

Nu med tanke på att du klagar på låg FPS och låg CPU användning så tyder det snarare
på problem med grafikkortet.
Spelet i sig kräver en viss mängd instruktioner ska göras av processorn och en viss mängd av grafikkortet. Om CPU:n inte är fullt utnyttjad så är grafikkortet för långsamt och vise versa om vi förutsätter att spelet trådar över alla kärnor.

Om du nu haft högre FPS innan och högre CPU användning så tyder ju allt på att spelet väntar på grafikkortet att göra sin del av jobbet.
Processorn kan inte skicka fler renderingsanrop än vad grafikkortet kan hantera och processorn har inget behov av att utföra fler fysikberäkningar än vad varje frame kräver etc etc därför väntar den helt enkelt på GPU:n eller vad som nu håller tillbaks processorn mellan varje bildruta.

Se till att drivurinterna är korrekt installerade och fungerar för grafikkortet. Kolla att grafikkortet inte klockar ner sig tex pga överhettning.

Som sagt du letar garanterat på fel ställe efter problemet. Prime95 trådar extremt bra och fungerar korrekt av allt att döma så då återstår grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Vad i windows skulle använda mycket CPU kraft idle?`99% av tiden spenderar modern CPU i viloläge på en desktop maskin vid idle.

Om din CPU går upp i 100% i prime95 så är det ju inget fel på den eller moderkortet var det avser CPU. Hade du seriösa problem där så vore det snarare fråga om grova stabilitetsproblem etc.

Om du funderar lite på det, vad gör en CPU i spel? Hjälper grafikkortet med renderingsanrop, AI, ljud, fysik etc. I många fall inte speciellt krävande. Men två saker håller normalt sett tillbaks ett spel.
Grafikkort eller CPU. Är Grafikkort långsamt så varför skulle processorn jobba på 100% förutsatt att spelet ens kan tråda över 4 kärnor? Program utnyttjar dom resurser som behövs för att få jobbet gjort och det är en viss balans mellan CPU och GPU för spel primärt.
Antigen väntar CPU:n på GPU:n eller vise versa därför ser man sällan full användning på båda vid ett och samma tillfälle.

Däremot är grafikkortet väldigt snabbt tex 2st TITANS black i SLI då kan processorn arbeta för fulla muggar medens dom släpar efter och är underutnyttjade.

Nu med tanke på att du klagar på låg FPS och låg CPU användning så tyder det snarare
på problem med grafikkortet.
Spelet i sig kräver en viss mängd instruktioner ska göras av processorn och en viss mängd av grafikkortet. Om CPU:n inte är fullt utnyttjad så är grafikkortet för långsamt och vise versa om vi förutsätter att spelet trådar över alla kärnor.

Om du nu haft högre FPS innan och högre CPU användning så tyder ju allt på att spelet väntar på grafikkortet att göra sin del av jobbet.
Processorn kan inte skicka fler renderingsanrop än vad grafikkortet kan hantera och processorn har inget behov av att utföra fler fysikberäkningar än vad varje frame kräver etc etc därför väntar den helt enkelt på GPU:n eller vad som nu håller tillbaks processorn mellan varje bildruta.

Se till att drivurinterna är korrekt installerade och fungerar för grafikkortet. Kolla att grafikkortet inte klockar ner sig tex pga överhettning.

Som sagt du letar garanterat på fel ställe efter problemet. Prime95 trådar extremt bra och fungerar korrekt av allt att döma så då återstår grafikkortet.

Tack för svaret.

Jag tog bort de gamla drivrutinerna till grafikkortet och har nu lagt in den nya beta drivrutinen till mitt 780 kort.
funkar iallafall just nu när jag spelar. annars får jag väl prova en äldre drivrutin.

Permalänk
Skrivet av Tyver:

Jag har nu börjat få problem med att användningen av min cpu är väldigt låg i Windows 0% användning står det, och när jag spelar kommer jag upp i max 14% användning.
Från att ha 120 fps när jag spelade förut till att nu ha ca 20 fps

När jag använder prime 95 då blir användningen av cpu 100% med max temp på 58 grader och inga fel uppstår.

Har ej överklockat datorn

2600k 3,4
MSI Z68A-GD55 G3 REV B3
Corsair CX 850M 80+ Bronze Modulär
8 gb minne

Jag funderar om det kan var moderkortet som gör att användningen av cpu inte funkar som det ska?

Har du ett CX agg?

Skulle vara snällt om du återkommer sen, om hårddiskar eller datorn inte startar. För statistik på hur många CX som gått sönder (ja som lite hobby), hur länge har du haft agget?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Har du ett CX agg?

Skulle vara snällt om du återkommer sen, om hårddiskar eller datorn inte startar. För statistik på hur många CX som gått sönder (ja som lite hobby), hur länge har du haft agget?

Tyvärr råkade jag skriva fel.
i denna dator har jag ett Corsair TX 950W 80+

men i min andra dator som jag använder som film musik där har jag det andra agget i. vet ej hur länge jag har haft det.

Permalänk
Medlem

Nu har jag samma problem igen och har bytt grafikdrivrutin 6 gånger, provat gamla och nya drivrutiner.
hoppas bara att det inte är fel på grafikkortet.
Jag undrar om det kan vara något fel på nätaggregatet som gör att det levererar för lite ström.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Har du ett CX agg?

Skulle vara snällt om du återkommer sen, om hårddiskar eller datorn inte startar. För statistik på hur många CX som gått sönder (ja som lite hobby), hur länge har du haft agget?

Hur många har du räknat hittills ?

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Skrivet av Tyver:

Nu har jag samma problem igen och har bytt grafikdrivrutin 6 gånger, provat gamla och nya drivrutiner.
hoppas bara att det inte är fel på grafikkortet.
Jag undrar om det kan vara något fel på nätaggregatet som gör att det levererar för lite ström.

Om det är TX så är det inte ett av deras sämre i alla fall. Vet att dom har någon 1000 watt som egentligen är två 500 wattare dom slagit ihop.

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&... och http://www.hardwaresecrets.com/article/Corsair-TX950W-Power-S... Vad jag ser så kör detta agg japanska caps, så bör vara bra. Sen har du haft det länge så kan du kanske behöva tänka på nytt. Men låter mer som du ska prova annat grafikkort och se vad som händer.

Skrivet av dennisdvdr:

Hur många har du räknat hittills ?

Tja ingen direkt avancerad räkning Kan inte häller av förklarliga skäl få veta alla CX som orsakar problem

Men har stött på runt 5/6 trådar runt CX nyaste M serie bara detta år och i dom fallen verkar agget vara boven (i vissa fall vägrade datorn starta efter en månad med CX agget i, vad det verkar), andra hade otur och en HDD gick sönder (sett något extremfall att ett grafikkort verkar ha gått sönder av agget).

Tror M lanserades förra året. Så verkar inte vara ett vidare agg, när ändå så många fått problem med den serien, jämfört mot vad det brukar vara i problem trådarna. Brukar annars vara Ram, böjda pinnar, felaktig montering av moderkort eller defekta grafikkort, sen just CX sticker ut kraftigt jämfört med andra agg eller ja finns något enstaka budget agg för 200kr som ploppat upp 1/2 gånger (men det anser jag snarare förståeligt, när man betalar 200kr för 500watt säger ju sig självt ju, om man vet grundläggande logik, är det för billigt för att vara sant är det oftast det):)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar