Permalänk

Hjälp mig med 24/7 klocking 4790k.

Hejsan, nu är det såhär att jag för första gången i mitt liv har tänkt att överklocka en processor. Och i detta fall så handlar det om en i7 4790k. Jag har ställt ner Bckl till 100, samt ställt upp cpu core ration på 46 med en spänning på 1.2 volt. Detta testade jag med ett stresstest på 8 timmar i RealBench och det var stabilt med en maxtemperatur på 66 grader. Jag tänkte höra med er vilket sätt som är enklast att gå vidare för att kolla vad min cpu går för? När jag ökar Cpu core ration till 47 med 1.2 volt så får jag blåskärm efter en stunds testande i Realbench. Är det volten man ska öka lite i taget tills det blir stabilt? Isåfall hur mycket i taget ska man testa med? Eller finns det några andra inställningar man vill göra före ?

Moderkortet är ett Asus maximus VII, och processorn är som sagt en i7 4790k som kyls av en Noctua NH-D15.

Tack på förhand // En vilsen själ i klockardjungeln.

Permalänk
Testpilot
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Mycket tack ska du ha! Väldigt intressant läsning måste jag säga!

Permalänk

Läste igenom det som vart länkat här i tråden och testade med 4.7 GHz med 1.225 volt, och fick då felmeddelandet instability detected, så just nu testar jag med 4.7 GHz med 1.250v! Får hoppas att det fungerar nu.

Permalänk
Testpilot

Hoppas det hjälper, du borde iaf kunna landa på 4.6 GHz utan problem med guiderna, du kan säkert nå 4.7+ Ghz med lite knep och knåp bara, dock inte säker på hur långtidsanvändning blir med så hög spänning.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av phoenixdisciple:

Hoppas det hjälper, du borde iaf kunna landa på 4.6 GHz utan problem med guiderna, du kan säkert nå 4.7+ Ghz med lite knep och knåp bara, dock inte säker på hur långtidsanvändning blir med så hög spänning.

Ja guiderna hjälpte mig på vägen! Just nu efter ca en timmes test och lite spelande av BF4 så verkar det vara stabilt med 4.7GHz med 1.250v.

Angående spänningen så ska man väl kunna köra med 1.3-1.35 utan problem vid en 24/7 setup. Så mina 1.250 ska nog inte vara några problem alls. Eller har jag fel här ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pattepundhuve:

Ja guiderna hjälpte mig på vägen! Just nu efter ca en timmes test och lite spelande av BF4 så verkar det vara stabilt med 4.7GHz med 1.250v.

Angående spänningen så ska man väl kunna köra med 1.3-1.35 utan problem vid en 24/7 setup. Så mina 1.250 ska nog inte vara några problem alls. Eller har jag fel här ?

Runt 1.3v är nog bäst att hålla sig, visst går köra högre också men det ger oftast så lite.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Runt 1.3v är nog bäst att hålla sig, visst går köra högre också men det ger oftast så lite.

unless man har en sjukt törstig 5820k...

1.3v lämnade jag bakom mig för att bryta 4Ghz stabilt... :S

Skrivet av Pattepundhuve:

Ja guiderna hjälpte mig på vägen! Just nu efter ca en timmes test och lite spelande av BF4 så verkar det vara stabilt med 4.7GHz med 1.250v.

Angående spänningen så ska man väl kunna köra med 1.3-1.35 utan problem vid en 24/7 setup. Så mina 1.250 ska nog inte vara några problem alls. Eller har jag fel här ?

Är 4.7 stabilt med så lite spänning ska du vara supernöjd! Du har dels fått ett väldigt bra exmeplar och lyckats väldigt bra med din överklock.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

unless man har en sjukt törstig 5820k...

1.3v lämnade jag bakom mig för att bryta 4Ghz stabilt... :S

Törstiga s2011 cpuer känner man igen
http://valid.canardpc.com/qmtqye

OBS, KÖR ALDRIG SÅ HÖG VCORE.
RISKEN ÄR ATT NI BRÄNNER ER CPU!

För 24/7 dock är jag lite snällare mot min CPU
http://valid.x86.fr/rh7l1m
Vcore stämmer inte dock, är 1.45V

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Törstiga s2011 cpuer känner man igen
http://valid.canardpc.com/qmtqye

OBS, KÖR ALDRIG SÅ HÖG VCORE.
RISKEN ÄR ATT NI BRÄNNER ER CPU!

För 24/7 dock är jag lite snällare mot min CPU
http://valid.x86.fr/rh7l1m
Vcore stämmer inte dock, är 1.45V

Indeed Tråkigt då många 5820k verkar klara 4.5Ghz på 1.3V, men min klarar det inte ens på 1.375v

Har dock inga problem med tempsen, så är inte direkt orolig för försämrad cpu-skit, jag har gått om utrymme att höja volten om de skulle behövas. Maxar typ 72C i spel

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Indeed Tråkigt då många 5820k verkar klara 4.5Ghz på 1.3V, men min klarar det inte ens på 1.375v

Har dock inga problem med tempsen, så är inte direkt orolig för försämrad cpu-skit, jag har gått om utrymme att höja volten om de skulle behövas. Maxar typ 72C i spel

jag har inte heller problem med temps, tyvärr är det mängden vcore som håller mig tillbaks

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av WoG:

Indeed Tråkigt då många 5820k verkar klara 4.5Ghz på 1.3V, men min klarar det inte ens på 1.375v

Har dock inga problem med tempsen, så är inte direkt orolig för försämrad cpu-skit, jag har gått om utrymme att höja volten om de skulle behövas. Maxar typ 72C i spel

Var försiktig med volten. Rekommenderar att stanna under 1.4v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Var försiktig med volten. Rekommenderar att stanna under 1.4v.

Jag kör på 1.37v å 4.35Ghz nu. Fungerar prima

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

Jag tänkte testa att få upp den till 4.8 GHz när jag kommer hem! Vad rekommenderar ni för maxtemperatur samt maxspänning för en 4790k om man tänkte ha den som en 24/7- klockning?

Permalänk
Medlem

Själv får jag nöja mig med 4,6 på min. Ligger på ca 1.320 om ajg inte minns fel. Tempen sätter stopp, trots att den är vattenkyld. Skulle rekommendera att du håller dig under 85 åtminstone under full load efter ca 30min. Själv tycker jag att det bör vara max runt 80-graderssträcket.

Tänk också på att det är vinter och svalare nu, speciellt viiktigt om du har luftkylare! Det där med spänning och vad som är "safe" är väldigt personligt egentligen. Folk pratar om att chippet blir sämre, kräver mer spänning osv. Det man bör fråga sig är, när kommer du uppgradera nästa gång? De flesta entusiaster uppgraderar cpu vartannat eller vart tredje år, då kan man absolut vara mer generös med spänningen om du frågar mig.

MEN, å andra sidan kan du också fråga dig en kanske mer relevant fråga; vinner jag 80% extra systemkraft med 100Mhz högre på prollen? Mjae, inte direkt

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Själv får jag nöja mig med 4,6 på min. Ligger på ca 1.320 om ajg inte minns fel. Tempen sätter stopp, trots att den är vattenkyld. Skulle rekommendera att du håller dig under 85 åtminstone under full load efter ca 30min. Själv tycker jag att det bör vara max runt 80-graderssträcket.

Tänk också på att det är vinter och svalare nu, speciellt viiktigt om du har luftkylare! Det där med spänning och vad som är "safe" är väldigt personligt egentligen. Folk pratar om att chippet blir sämre, kräver mer spänning osv. Det man bör fråga sig är, när kommer du uppgradera nästa gång? De flesta entusiaster uppgraderar cpu vartannat eller vart tredje år, då kan man absolut vara mer generös med spänningen om du frågar mig.

MEN, å andra sidan kan du också fråga dig en kanske mer relevant fråga; vinner jag 80% extra systemkraft med 100Mhz högre på prollen? Mjae, inte direkt

Okej, då ska jag vara ganska nöjd över min processors prestanda med såpass låg volt ändå.. Jo det är nog säkrast så, även om man förmodligen aldrig kommer att pressa processorn så mycket som under ett stresstest under vanlig användning så är det ju bra att ha lite marginaler eftersom det är som du säger kallare just nu än under sommarhalvåret. Okej, ja nå många år kommer man ju inte att använda processorn direkt, utan det blir nog ett nyinköp om några år igen om jag känner mig själv rätt. Jag ska laborera lite till nu under kvällen så kan jag skriva ifall jag får upp den ännu lite mera med behagliga värden.

Permalänk

Jag har nu pillat lite mer, och för att få upp den till 4.8GHz så krävdes det en del mer spänning såklart. Närmare bestämt 1,325v för att få den stabil (ca 1h@Realbench stresstest). Men då kröp temperaturen upp till hela 84 grader i maxtemperatur. Vad tycker ni, borde jag behålla den i 4.8Ghz på 1.325v och 84 graders maxtemperatur under load, eller ska jag gå ner till 4.7GHz på 1.250v och betydligt mycket svalare? Har inte exakt koll på maxtemperaturen vid 4.7GHz, men den låg på ungefär 60-65 grader har jag för mig. Hur mycket skillnad märker man i tex BF4 i 4.7GHz respektive 4.8GHz? Det kan väl inte skilja mer än någon enstaka FPS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pattepundhuve:

Jag har nu pillat lite mer, och för att få upp den till 4.8GHz så krävdes det en del mer spänning såklart. Närmare bestämt 1,325v för att få den stabil (ca 1h@Realbench stresstest). Men då kröp temperaturen upp till hela 84 grader i maxtemperatur. Vad tycker ni, borde jag behålla den i 4.8Ghz på 1.325v och 84 graders maxtemperatur under load, eller ska jag gå ner till 4.7GHz på 1.250v och betydligt mycket svalare? Har inte exakt koll på maxtemperaturen vid 4.7GHz, men den låg på ungefär 60-65 grader har jag för mig. Hur mycket skillnad märker man i tex BF4 i 4.7GHz respektive 4.8GHz? Det kan väl inte skilja mer än någon enstaka FPS?

Om temperaturen oroar dig kan du ju också kolla vad den maximalt går upp i vid vanligt användande. Vad blir maxtempen under ett pass BF4..?

Jag kör min 4790K i 4,8 GHz och 1.32 V. Blir max ca 85 under stresstest men ca 70 (har jag för mig) i BF4.

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Om temperaturen oroar dig kan du ju också kolla vad den maximalt går upp i vid vanligt användande. Vad blir maxtempen under ett pass BF4..?

Jag kör min 4790K i 4,8 GHz och 1.32 V. Blir max ca 85 under stresstest men ca 70 (har jag för mig) i BF4.

Ja så kan man nog alltid göra! Men jag tänker nog köra på 4.8GHz 1.325 volt. Men en sak jag inte förstår mig på är hur adaptive mode fungerar. Så fort jag ställer om till detta så får jag en BSOD innan jag ens har kommit in i Windows. Hur ska man lösa detta? Jag har läst runt lite, men förstår inte hur man ska få sina stabila klock i manual mode att även fungera i adaptive mode. Någon som kan förklara detta för mig?

Tack på förhand // Patrik

Edit: Löste det själv. Fick lite hjärnsläpp där ett litet tag

Permalänk

http://imgur.com/MSPnzP9 Såhär ser det ut för tillfället! Aktiverade precis Adaptive mode, och allting rullar på som det ska! Tack så mycket allihopa för hjälpen! <3

Permalänk

Jag skulle stannat på 4,6ghz@1.2v.

Jag håller med om att det kan vara kul att testa gränser så gör det du, men välj en av de lägre,svalare klocksen för 24/7.

(Såvida du inte håller på med renderering eller annat som markant förbättras av något höjd cpu speed,då kanske tid är pengar,men i spel tror jag inte du märker skillnad på 4,6 eller 4,8, mer än att det kanske krashar för dig när du som minst behöver det)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pattepundhuve:

Läste igenom det som vart länkat här i tråden och testade med 4.7 GHz med 1.225 volt, och fick då felmeddelandet instability detected, så just nu testar jag med 4.7 GHz med 1.250v! Får hoppas att det fungerar nu.

Kom ihåg att ingen CPU är identisk. Vissa är extremt överklockningsvänliga och behöver inte mycket rörande av spänningen för att få upp i hyfsad överklock. Andra är inte lika klockningsvänliga och de når inte heller samma nivåer. Detta handlar helt enkelt om ren och skär tur.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds