Permalänk
Medlem

Kylningsproblem, dator dör... Hjälp

Tjenare pojkar och flickor! Har jätteproblem med min processor att den blir överhettad när jag spelar t.ex wow, cs go bf4 osv.

Har gjort rent fläcken och så men vet att det är dåligt med kylpasta, kan det va hela problemet?

eller måste jag köpa en ny fläkt?

Väldigt tacksam för hjälp

MVH Rickard

Min setup
Moderkort: Gigabyte GA-970A-UD3
CPU: OctalCore AMD FX-8120, 3423 MHz (17 x 201)
8GB RAM
Grafikkort: nVIDIA GeForce GTX 760

Permalänk
Medlem

Hur gjorde du rent fläkten? Om du inte använde tryckluft så skulle jag föreslå att köpa tryckluft på tub/flaska och en tub kylpasta.
Sen kolla på youtube hur du skall rengöra, applicera kylpasta och kylaren.
Och sen se om det är bra. Vad kör du för kylare nu? Hur mycket är din prolle överklockad? (orkar inte kolla vad den går i orginal hastighet).
Kör du 201mhz på bussen?

Hur vet du att du överhettar? Vilket program kollar du tempen med? De flesta program visar fel på amd. AMD overdrive från AMD är det enda jag vet som visar helt rätt på AMD.
Obs AMD overdrive visar hur långt du har kvar till maxtemperaturen av din processor och inte direkt hur varm den är. Bara om du ej använt det innan så kan det se konstigt ut att den räknar ner när processorn blir varmare.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Jag gjorde rent med damsugare bara, får testa med tryckluft då.

Vad det är för kylare har jag ingen aning om, och om den är överklockad tror jag inte.

Bussen har jag ingen aning om vad det är heller

Och jag använde mig av hv att kolla temp men kan kolla med overdrive.

Saken som gör att jag är säker på att den överhettas är att när datorn dör så är chassidelen vid processor området skållhet.

Permalänk
Medlem

Byt pasta, 99% säkert felet..
Edit. Hur vet du att det är dåligt med kylpasta...?
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Hur har du det med vädring genom chassiet? Alltså hur har du det med chassiefläktar? Testa utan chassiesidan och se om det blir bättre.

Om du kör med standard (dvs den som följde med) kylaren då skulle jag rekommendera dig att köpa en ny, om inte annat för lite peace and quite. Testa med tryckluft ändå, får bort bättre än dammsugare. Använd för övrigt inte den mer, det finns risk för ESD skador i datorn om du dammsuger i den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag vet att det är lite kylpasta för att när vi gjorde rent fläkten så kollade vi, och då var den helt torr, så vi la på det sista vi hade men det var inte mycket :/ så jag ska köpa kylpasta och köra riktigt rent med tryckluft. tack alla för hjälp ! uppskattas väldigt mycket

Men min processor fläck låter riktigt mycket och jag vill ha en ny som är tyst vet ni vad det är för fläkt jag ska köpa ? någon ni kan rekommendera?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ett mycket bra val i den prisklassen, hade tänkt rekommendera den till dig!

Sen, angående kylpasta, det var svårt att läsa ut vad du menade, menade du att du bara la på mer? För det är isåfall fel. Du skall ALLTID tvätta bort den gamla (isopropyl/aceton) och lägga på ny, lägg ett okokt riskorn i mitten, tryck fast och lyft ej kylaren för att titta, det kommer vara bra applicerat. Lyfter du på den lär du börja om för att minska risken för luftbubblor.

Lycka till, hoppas det löser sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edlund94:

Jag vet att det är lite kylpasta för att när vi gjorde rent fläkten så kollade vi, och då var den helt torr, så vi la på det sista vi hade men det var inte mycket :/ så jag ska köpa kylpasta och köra riktigt rent med tryckluft. tack alla för hjälp ! uppskattas väldigt mycket

Men min processor fläck låter riktigt mycket och jag vill ha en ny som är tyst vet ni vad det är för fläkt jag ska köpa ? någon ni kan rekommendera?

lyft aldrig på en kylare utan att byta pastan helt, det blir luftbubblor och det är inte bra

Dessutom, ALDRIG ALDRIG ALDRIG dammsuga i en dator!!
ESD skador är inte att leka med, har du otur så dödar du dina komponenter.

vill du ha tyst så ska du titta på en stor luftkylare, t.ex http://www.inet.se/produkt/6909841/phanteks-ph-tc14pe-svart

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälp allihop !

Hoppas jag får hem kylaren imorgon så hör jag av mig hur det har gått

God jul på er

Permalänk
Medlem

Nu jag jag sätt den till rätta och allt gick bra, och temp och allt är som det ska vara nu. Är riktigt nöjd

Tackar alla för hjälpen med detta <3

God jul på er !

http://imgur.com/GmsXa1O