Permalänk

PhysX ???

Hallå SweClockers, nybörjare här.

Jag hörde nyligen om att man kunde ha ett grafikkort som ett "PhysX kort" och jag hoppades få veta lite mer om vad det innebär.

Tänkte även fråga vad som är mest värt. Jag har nu ett 970 kort. Är det värt att köpa ett 980 och använda mitt 970 som PhysX kort eller ska jag köpa ett till 970 och köra SLI för att få mer gpu kraft i burken?

Tacksam för svar och hoppas ni förstod vad jag frågade efter.
Godjul

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem

Nej, nej och åter igen nej.

Värt hade det varit ifall du hade haft ett 660ti liggandes och bara spelar PhysX spel och då kör det som ett dedikerat PhysXkort tillsammans med ditt nuvarande 970.

Att använda ett 970 som dedikerat physx kort är ren kapitalförstöring och bör straffbeläggas.

Däremot så kan du absolut köpa ett till 970 och köra SLI och sen en markant fps-ökning i de spelen som har SLI-profiler. Om du nu behöver det dvs.

http://www.geforce.com/hardware/technology/physx - här finns mer info.

Permalänk
Skrivet av Santrik:

Nej, nej och åter igen nej.

Värt hade det varit ifall du hade haft ett 660ti liggandes och bara spelar PhysX spel och då kör det som ett dedikerat PhysXkort tillsammans med ditt nuvarande 970.

Att använda ett 970 som dedikerat physx kort är ren kapitalförstöring och bör straffbeläggas.

Däremot så kan du absolut köpa ett till 970 och köra SLI och sen en markant fps-ökning i de spelen som har SLI-profiler. Om du nu behöver det dvs.

http://www.geforce.com/hardware/technology/physx - här finns mer info.

Tackar tackar

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Avstängd

Vilket kort du själv väljer att använda till PhysX är ju upp till dig. Men ett GTX 970 dom PhysX är ganska dyrt eftersom du behöver köra GTX 980 i SLI för att de skall vara vettigt att ha ett så bra kort för de.
Däremot så är till exempel ett GTX 750 ett utomordentligt kort för dedikerad PhysX. Dom flesta system med NVIDIA grafikkort kan nyttja ett GTX 750 till PhysX.
Har du koll på fördelarna med ett d3dikerat PhysX kort?

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Skrivet av Evronius:

Vilket kort du själv väljer att använda till PhysX är ju upp till dig. Men ett GTX 970 dom PhysX är ganska dyrt eftersom du behöver köra GTX 980 i SLI för att de skall vara vettigt att ha ett så bra kort för de.
Däremot så är till exempel ett GTX 750 ett utomordentligt kort för dedikerad PhysX. Dom flesta system med NVIDIA grafikkort kan nyttja ett GTX 750 till PhysX.
Har du koll på fördelarna med ett d3dikerat PhysX kort?

I guess, tack för svar

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du koll på fördelarna med ett d3dikerat PhysX kort?

För oss som inte vet riktigt, någon vänlig själ som vill förklara mer ingående med fördelarna

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evronius:

Vilket kort du själv väljer att använda till PhysX är ju upp till dig. Men ett GTX 970 dom PhysX är ganska dyrt eftersom du behöver köra GTX 980 i SLI för att de skall vara vettigt att ha ett så bra kort för de.
Däremot så är till exempel ett GTX 750 ett utomordentligt kort för dedikerad PhysX. Dom flesta system med NVIDIA grafikkort kan nyttja ett GTX 750 till PhysX.
Har du koll på fördelarna med ett d3dikerat PhysX kort?

Att använda ett GTX 970 till PhysX alltid extremt överdrivet.
Finns det ens några stora fördelar med ett dedikerat PhysX kort om man inte har ett AMD grafikkort?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simon253:

Att använda ett GTX 970 till PhysX alltid extremt överdrivet.
Finns det ens några stora fördelar med ett dedikerat PhysX kort om man inte har ett AMD grafikkort?

Låste inte Nvidia ner sina drivrutiner så de inte gick att starta med en AMD GPU i burken? Inte ens som sekundärt kort för PhysX? Har för mig att detta skedde för ett par år sedan... Om de nu inte ändrat på det?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Hur stora är vinsterna med physx om man har ett spel som stödjer det?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Bara en bråkdel av spel som stödjer PhysX som kan använda GPU:n. 95% har enbart stöd för CPU delen av PhysX ändå.

Extremt bortkastat. Tror aldrig jag kört ett spel som stödjer det eller ens varit intresserad av ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Bara en bråkdel av spel som stödjer PhysX som kan använda GPU:n. 95% har enbart stöd för CPU delen av PhysX ändå.

Extremt bortkastat. Tror aldrig jag kört ett spel som stödjer det eller ens varit intresserad av ett.

Hittade denna lista. Vet dock ej hur komplett lr uppdaterad den är.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_hardware-ac...

Inte många titlar men några stora är med och de verkar använda GPUn.

EDIT Hittade en bättre lista här:
http://www.geforce.com/hardware/technology/physx/games

Eller kanske inte nu när jag tittar närmare lol
Kollade lite jämförelsevideos på YouTube. Ändå rätt coola effekter de kan göra i spelen med physx. Synd inte fler använder det men utvecklarna kanske får betala för att använda funktionerna eller nvidia tillhandahåller det gratis?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Låste inte Nvidia ner sina drivrutiner så de inte gick att starta med en AMD GPU i burken? Inte ens som sekundärt kort för PhysX? Har för mig att detta skedde för ett par år sedan... Om de nu inte ändrat på det?

Nu när du säger det.. Men det var inte sålänge sedan i så fall.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ett gammalt GTX 280/285 är redan där ganska OP som dedicerat PhysX kort.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av stimpen:

Hittade denna lista. Vet dock ej hur komplett lr uppdaterad den är.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_hardware-ac...

Inte många titlar men några stora är med och de verkar använda GPUn.

EDIT Hittade en bättre lista här:
http://www.geforce.com/hardware/technology/physx/games

Eller kanske inte nu när jag tittar närmare lol
Kollade lite jämförelsevideos på YouTube. Ändå rätt coola effekter de kan göra i spelen med physx. Synd inte fler använder det men utvecklarna kanske får betala för att använda funktionerna eller nvidia tillhandahåller det gratis?

Det kostar bara massa utvecklingstid att använda. Stora spel får till och med hjälp från Nvidia. Planetside 2 hade till exempel en ingenjör från Nvidia med i utvecklingsteamet ett bra tag. Problemet är väl att det kostar massa pengar att lägga den extra tiden på att utveckla effekterna och det är rätt få som faktiskt kan använda dem. Det är ju låst till Nvidia och i praktiken behövs de högre prisklasserna av grafikkort för att driva runt allt. Så varför lägga ner utvecklingstid på något som väldigt få kan använda? Hade inte Nvidia mer eller mindre betalat utvecklare för att använda det hade vi nog inte sett många spel med GPU-accelererad PhysX.

Värt att notera är att Planetside 2 har haft stödet avstängt i evigheter och verkar inte finnas några planer på att lägga till stödet igen. Något annat som är värt att notera är att det är svårt att hitta vettiga listor för att Nvidia medvetet gör rätt lite skillnad mellan fysikmotorn PhysX som används av flera hundra spel för att den är gratis och de GPU-accelererade fysikeffekterna. I deras egna marknadsföring lyfter de gärna fram de häftiga effekterna och sedan nämner de direkt spelen som bara kör på CPU som inte behöver ett Nvidiakort alls. De körde samma fulla teknik med CUDA och Photoshop tidigare också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Mitt 680 klarar inte av PhysX i maffia 2 då det är så mycket sämre än mitt gamla 480 på gpgpu/cuda.

Frågan är iofs redan svarad på.
Men om man har två likadana kort som då stöder SLI och vill köra ett spel som t.ex. har PhysX stöd via Cuda och inte bara kör PhysX via CPU som i de flesta fallen. (läs konsol)
Då kan man bryta SLI inställningarna och dedikerat ett kort till PhysX . Då man väl spelar ett/dem spelen som har Cuda PhysX stöd.

Edit:
Mycket.

Edit:
Pga Evronius:
Så sant PhysX fungerar oberoende av om har sli på eller av.
Ibland fungerar det inte för att man har någon gammal rest av gamla amd drivrutiner. (nvidia har något mjukvaru skydd som gör att det inte fungerar med ett nvida kort för physx och ett amd kort som main.

Går att kolla med GPU-Z om phys ex är stött av systemet med de drivrutinter/programvaror du kör. (hårdvara via cuda då)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simon253:

Att använda ett GTX 970 till PhysX alltid extremt överdrivet.
Finns det ens några stora fördelar med ett dedikerat PhysX kort om man inte har ett AMD grafikkort?

Extremt å extremt. Om något år så är ett grafikkort för 1200 kr likabra som ett GTX 970 för PhysX. Fördelarna är inte bara rena FPS ökningar. Den största skillnaden är att ett dedikerat kort jämnar ut renderingstiderna och ger jämnare flyt. FPS ökningen blir mer dom en bieffekt. I vissa fall får man lite lägre FPS men mab har fortfarande jämnare rendering och spelet upplevs då mindre ryckigt när de händer en massa saker på skärmen. Personligen föredrar jag att spelen flyter på utan ryck och andra ojämnheter. Ett dedikerat kort kan va skillnaden mellan flyt ellet ryckigt spel även om FPS nivån är detsamma.

Skrivet av stimpen:

Hur stora är vinsterna med physx om man har ett spel som stödjer det?

Läs ovanför.

Skrivet av pa1983:

Bara en bråkdel av spel som stödjer PhysX som kan använda GPU:n. 95% har enbart stöd för CPU delen av PhysX ändå.

Extremt bortkastat. Tror aldrig jag kört ett spel som stödjer det eller ens varit intresserad av ett.

Så fort just PhysX är inblandat så stödjer alla NVIDIA kort från 8000 serien och uppåt PhysX. Som standard använder drivrutinerna auto-läge och då körs ändå PhysX mestadels på GPU. De går att välja CPU men de är endast vettigt om man har grafikkort som INTE är ett NVIDIA kort. Har man inte ett kort från NVIDIA så körs PhysX alltid på CPU.

Skrivet av hACmAn:

Mitt 680 klarar inte av PhysX i maffia 2 då det är så mycket sämre än mitt gamla 480 på gpgpu/cuda.

Frågan är iofs redan svarad på.
Men om man har två likadana kort som då stöder SLI och vill köra ett spel som t.ex. har PhysX stöd via Cuda och inte bara kör PhysX via CPU som i de flesta fallen. (läs konsol)
Då kan man bryta SLI inställningarna och dedikerat ett kort till PhysX . Då man väl spelar ett/dem spelen som har Cuda PhysX stöd.

Edit:
Mycket.

Du kan fortfarande köra PhysX på GPU i SLI läge. Då delar grafikkorten på PhysX belastningen också. Generellt så presterar SLI med PhysX på GPU bättre än att dedikera ena grafikkortet. Optimalt i dom flesta system är att ha ett dedikerat kort både i singel och SLI system. Men de är inte alla moderkort där de går plats tre grafikkort på. Så de blir att anpassa sig efter vad man vill uppnå.

För den som är i tankarna på att köpa ett grafikkort för just dedikerat PhysX är GTX 750 och GTX 750 Ti de bästa alternativen idag sett ifrån pris / prestanda. Om de är värt de. De bestämmer du själv. Ingen annan skall bestämna om de är värt de eller ej. Men tänk lite på dom råd som ges och sök på google efter tester och dylikt.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem

Alla kort stödjer det från 8000 serien jag för alla kort sedan 8000 serien stödjer CUDA villket är programerigsspråket som ligger till grunden för PhysX och alla andra GPGPU program. Men ALLA spel stödjer INTE PhysX via GPU:n. Spelar igen som helst roll vad du väljer i din adrivrutiner. 95% av fallen så faller spelen tillbaks på CPU:n för det är en separat kodbas för just GPGPU stöda delen av PhysX. Stödjer spelet det bara via CPU:n så körs det via CPU:n. Dessutom stödjer lågt i från alla spel flertrådade versionen av PhysX för CPU delen heller.

Själv spelade jag mycket Kerbal Space Program som är fast på gammalt PhysX 2.x vilket är begränsat till en CPU kärna. Totalt dödar prestandan i spelet då fysik är det som är mest krävande i det spelet. Spelar igen roll att jag har en i7 3930K och ett GTX780. Datorn går på sparlågor då det ofta är gamla versioner av PhysX spelmotorerna använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evronius:

Du kan fortfarande köra PhysX på GPU i SLI läge. Då delar grafikkorten på PhysX belastningen också. Generellt så presterar SLI med PhysX på GPU bättre än att dedikera ena grafikkortet. Optimalt i dom flesta system är att ha ett dedikerat kort både i singel och SLI system. Men de är inte alla moderkort där de går plats tre grafikkort på. Så de blir att anpassa sig efter vad man vill uppnå.

Har för mig att det bara kör på ett kort som vanligt men den. Om man ska lite på inställningarna i drivrutinerna d.v.s.

Men att ha 2 kort kommer göra en någorlunda skillnad. testade Alice: Madness Returns och med ett kort så va det ospelbart vid vissa områden där Nvidia överdriver med Physx. Med 2 kort blev det inte så mycket bättre då det bara la till lite extra beräkning för grafik men inte Physx. Sist testade jag att sätta ett av de 2 GTX 480 som dedikerat och det blev spelbart.

Men jag kan rekommendera att "prioritera" Physx Beräkningar på det kortet som inte skärmen sitter i (Gav lite mer fps då).

Visa signatur

Main | Fractal Design R4 | Asrock B550 | AMD 5600X | 32Gb | RTX 2080Ti | Corsair RM1000
Hosting Server | Asrock B550 | AMD 5700G | 64Gb | SSD: ioDrive 2

Permalänk
Medlem

Har dom inget ändrat sedan jag pysslade med CUDA och SLI så får du igen förbättring av PhysX med SLI.

PhysX är bara ett API som bygger på CUDA så likt anda CUDA program bör prestandan vid SLI motsvara ett kort. Problemet med SLI och CF är att det är gjort för grafik och inget annat och man har därför när tekniken togs fram strävat efter att två eller fler kort i SLI och CF ska se ut som ETT kort för 3D accelererade spel och program.

Problemet som uppstår med CUDA och OpenCL är då att dom också bara ser ett kort men problemet är att man inte kan slå samman GPU:er för generella beräkningar så effekten blir att enbart ett kort hanterar CUDA och därmed PhysX i en SLI konfiguration.

Kan ha ändrats men var så när jag körde 2st GTX260 i SLI. Inga cuda program gick snabbare med SLI än med ett kort. Med SLI av så fick man 2x prestandan i CUDA och det är som sagt för när korten var i SLI läge så ser program som nyttjar CUDA eller OpenCL bara en GPU även om man har 2-4st.

SLI och CF är igen höjdare för GPGPU applikationer.