Permalänk

Bättre maxning av Battlefield 4

Vad hade ni gjort för ändringar av mina saker i min burk för att kunna maxa BF4? processorn på 3,30GHz vad jag har förstått är en flaskhals? Grafikkortet ska ju klara BF4 galant lr har jag fel? Klocka processorn kanske? Lr köpa ny?

Visa signatur

MB: GIGABYTE Z97X-GAMING 3 | CPU: I7 4790K 4.0Ghz | Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: EVGA 980 SC |
RAM: 10gb XMS 1600 MHz | SSD: | Chassi: Fractal Design Define R5 Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av __Larsson____:

Vad hade ni gjort för ändringar av mina saker i min burk för att kunna maxa BF4? processorn på 3,30GHz vad jag har förstått är en flaskhals? Grafikkortet ska ju klara BF4 galant lr har jag fel? Klocka processorn kanske? Lr köpa ny?

Du har ju en bra cpu kylare så testa att klocka till 4,0-4,2ghz iaf så borde du få bättre effekt, BF4 är ganska tungt på cpun.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

2500k + NH-D15 = 5GHz ez

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av __Larsson____:

Vad hade ni gjort för ändringar av mina saker i min burk för att kunna maxa BF4? processorn på 3,30GHz vad jag har förstått är en flaskhals? Grafikkortet ska ju klara BF4 galant lr har jag fel? Klocka processorn kanske? Lr köpa ny?

Med den kylaren bör du kunna dra upp den till 4.5GHz med ratio-instälningar. Kolla våran tråd för klockning.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Med den kylaren bör du kunna dra upp den till 4.5GHz med ratio-instälningar. Kolla våran tråd för klockning.

Joo det är ett jävla monster te fläkt haha =P, går det att få upp den till 5 som lowngcawt skrev? =P haha Låter som det kommer plåga den lite hehe.

Läst igenom endel och det är många som skriver att 4,7 behövs för att kunna köra BF4 utan att det ska strypas.

Visa signatur

MB: GIGABYTE Z97X-GAMING 3 | CPU: I7 4790K 4.0Ghz | Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: EVGA 980 SC |
RAM: 10gb XMS 1600 MHz | SSD: | Chassi: Fractal Design Define R5 Black

Permalänk
Medlem

Antar att du redan testat Mantle istället för DX11?

Permalänk
Skrivet av __Larsson____:

Joo det är ett jävla monster te fläkt haha =P, går det att få upp den till 5 som lowngcawt skrev? =P haha Låter som det kommer plåga den lite hehe.

Läst igenom endel och det är många som skriver att 4,7 behövs för att kunna köra BF4 utan att det ska strypas.

Vilken klockfrekvens du kan få på just din processor kan ingen svara på utan att pröva att klocka den. Jag har inte sett eller läst om någon som inte lyckats få ur minst 4GHz ur en 2500K. Hur mycket högre du kommer beror på hur mycket du vågar höja spänningen och vilka temperaturer du får. Vissa kommer upp i 5GHz men de flesta gör det nog inte. Mer realistiskt är nog mellan 4,2 och 4,7GHz.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Skrivet av dunis90:

Antar att du redan testat Mantle istället för DX11?

Whaaaaaat???? =O

Visa signatur

MB: GIGABYTE Z97X-GAMING 3 | CPU: I7 4790K 4.0Ghz | Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: EVGA 980 SC |
RAM: 10gb XMS 1600 MHz | SSD: | Chassi: Fractal Design Define R5 Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av __Larsson____:

Whaaaaaat???? =O

Google?

http://www.amd.com/en-us/innovations/software-technologies/te...

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

Har haft en 3570k klockad till 4.7. Det är som att sminka en gris. Flaskade ändå BF4 i multiplayer 64 spelare.
Funkar nu mycket bättre med en 4790k.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Irdeto:

Har haft en 3570k klockad till 4.7. Det är som att sminka en gris. Flaskade ändå BF4 i multiplayer 64 spelare.
Funkar nu mycket bättre med en 4790k.

Vad hade du för graffe då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vad hade du för graffe då?

970

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Irdeto:

Ja, då borde den gamla räckt för bra spel iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Klocka processorn till 4,5 eller mer så kommer den inte flaska

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Klocka processorn till 4,5 eller mer så kommer den inte flaska

Det kommer den göra i BF4 ialla fall.
Inte mycket, men man märker skillnad till en I7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ja, då borde den gamla räckt för bra spel iaf.

de gör ju tyvärr inte det längre eftersom när det verkligen händer mycket processorintensivt i multiplayer så hjälper de där extra HT trådarna verkligen till i nyare moderna spel som stödjer det så man slipper de där kraftfulla fps dropparna

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

de gör ju tyvärr inte det längre eftersom när det verkligen händer mycket processorintensivt i multiplayer så hjälper de där extra HT trådarna verkligen till i nyare moderna spel som stödjer det så man slipper de där kraftfulla fps dropparna

Precis, så är det. Tråkigt, men sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irdeto:

Precis, så är det. Tråkigt, men sant.

jag gick från en 5ghz i5 2500k till i7 3770k som var de bästa jag kunde stoppa i mitt moderkort och denna cpu'n behöver jag inte överklocka överhuvudtaget för att den ska hänga med

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Jag funderar på att byta till detta http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/uppgraderingspak...

Det borde väl ändå bli en bra kombo ihop med 7990 för BF4?

Visa signatur

MB: GIGABYTE Z97X-GAMING 3 | CPU: I7 4790K 4.0Ghz | Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: EVGA 980 SC |
RAM: 10gb XMS 1600 MHz | SSD: | Chassi: Fractal Design Define R5 Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av __Larsson____:

Jag funderar på att byta till detta http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/uppgraderingspak...

Det borde väl ändå bli en bra kombo ihop med 7990 för BF4?

Jo den e fin och levereras med en bra överklockning från fabrik

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Jo den e fin och levereras med en bra överklockning från fabrik

Skickades från m.sweclockers.com

Då får det fan bli en julklapp te mig själv hehe. Men frågan är den, måste typ Windows och allt installeras om igen? Även spel ock sådant? =S Befarar det då mitt internet inte är det snabbaste haha XD

Visa signatur

MB: GIGABYTE Z97X-GAMING 3 | CPU: I7 4790K 4.0Ghz | Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: EVGA 980 SC |
RAM: 10gb XMS 1600 MHz | SSD: | Chassi: Fractal Design Define R5 Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av __Larsson____:

Då får det fan bli en julklapp te mig själv hehe. Men frågan är den, måste typ Windows och allt installeras om igen? Även spel ock sådant? =S Befarar det då mitt internet inte är det snabbaste haha XD

Det är la lika bra att göra det. Små problem kan uppstå annars och det är den typen av problem som man inte pallar med.

Formatera och installera igen. Låt den stå under en natt. Bara att du köar alla installationer i Steam/Origin/Uplay/wutevah.

Gl&hf och en fortsatt trevlig jul och gott nytt!

Permalänk
Skrivet av Santrik:

Det är la lika bra att göra det. Små problem kan uppstå annars och det är den typen av problem som man inte pallar med.

Formatera och installera igen. Låt den stå under en natt. Bara att du köar alla installationer i Steam/Origin/Uplay/wutevah.

Gl&hf och en fortsatt trevlig jul och gott nytt!

Crap. Det tar typ 4 dagar för att få in hela BF4 på datorn hahaha XD

Ja tack detsamma du!

Visa signatur

MB: GIGABYTE Z97X-GAMING 3 | CPU: I7 4790K 4.0Ghz | Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: EVGA 980 SC |
RAM: 10gb XMS 1600 MHz | SSD: | Chassi: Fractal Design Define R5 Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av __Larsson____:

Crap. Det tar typ 4 dagar för att få in hela BF4 på datorn hahaha XD

Ja tack detsamma du!

Ajj, 4 dygn?! Det är ju larvigt, vad har du för internetuppkoppling?

Permalänk
Skrivet av Santrik:

Ajj, 4 dygn?! Det är ju larvigt, vad har du för internetuppkoppling?

Hahahaha, jo tack, asså det funkar fint att spela på åså, men när det kommer till att ladda ner skit då är det skrot. Tele2 ADSL 2 Mbit ^^

Visa signatur

MB: GIGABYTE Z97X-GAMING 3 | CPU: I7 4790K 4.0Ghz | Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: EVGA 980 SC |
RAM: 10gb XMS 1600 MHz | SSD: | Chassi: Fractal Design Define R5 Black

Permalänk
Skrivet av __Larsson____:

Hahahaha, jo tack, asså det funkar fint att spela på åså, men när det kommer till att ladda ner skit då är det skrot. Tele2 ADSL 2 Mbit ^^

Men tror jag klockar min 2500K sålänge. Liksom se om JAG märker någon skillnad från 3.3 - 4.4 eller se vad den pallar hehe. Men funderar på att skaffa en skärm, denna börjar bli lite trött nämligen. så funderar på denna http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-27-tum-och...

Kört det senaste med BenQ 60Hz skärmar å den är ju lite större denna med så och på 144Hz så det gör väl sitt det med hehe

Visa signatur

MB: GIGABYTE Z97X-GAMING 3 | CPU: I7 4790K 4.0Ghz | Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: EVGA 980 SC |
RAM: 10gb XMS 1600 MHz | SSD: | Chassi: Fractal Design Define R5 Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av __Larsson____:

Men tror jag klockar min 2500K sålänge. Liksom se om JAG märker någon skillnad från 3.3 - 4.4 eller se vad den pallar hehe. Men funderar på att skaffa en skärm, denna börjar bli lite trött nämligen. så funderar på denna http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-27-tum-och...

Kört det senaste med BenQ 60Hz skärmar å den är ju lite större denna med så och på 144Hz så det gör väl sitt det med hehe

Klocka i5an så långt det bara går. Din kylare är löjligt bra så det är bara att du maxar.

Utöver att det bara är 1080p på en 27" så är den väl okej. Det brukar kunna kännas lite grynigt efter ett tags användande med bara 1080p på 27 hela tum. Tycker jag iallafall.

Du skulle ju kunna köra på en 144hz TN-panel@1080p i storleken 24". Eller så kan du köra på en IPS 1440p skärm i 60hz á 27". Bästa är ju att du drar iväg och kollar på vad du föredrar mest.

Men av vad jag har för erfarenheter med 1080p på 27 tum så avråder jag dig från det. Hellre då en 1440p skärm med IPS/PLS-panel då det är ljusår bättre upplevelse.

Men iom. ditt grafikkorts kraft så bör ju en 144hz 24" 1080p skärm sitta perfekt. Då kan du ha rätt höga inställningar och dra upp resolution scale till underbara 150% i bf4. Det blir så fint då

Permalänk
Skrivet av Santrik:

Klocka i5an så långt det bara går. Din kylare är löjligt bra så det är bara att du maxar.

Utöver att det bara är 1080p på en 27" så är den väl okej. Det brukar kunna kännas lite grynigt efter ett tags användande med bara 1080p på 27 hela tum. Tycker jag iallafall.

Du skulle ju kunna köra på en 144hz TN-panel@1080p i storleken 24". Eller så kan du köra på en IPS 1440p skärm i 60hz á 27". Bästa är ju att du drar iväg och kollar på vad du föredrar mest.

Men av vad jag har för erfarenheter med 1080p på 27 tum så avråder jag dig från det. Hellre då en 1440p skärm med IPS/PLS-panel då det är ljusår bättre upplevelse.

Men iom. ditt grafikkorts kraft så bör ju en 144hz 24" 1080p skärm sitta perfekt. Då kan du ha rätt höga inställningar och dra upp resolution scale till underbara 150% i bf4. Det blir så fint då

Jag testade med att installera FPS mätar program skit. Och nu när jag installerat BF4 på en Inte 530 SSD så är det grym skillnad att ladda upp spelet å så. Och när jag väl spelar allt på ultra ock sådant så ligger jag vid ca FPS och det kan jag leva med liksom, men jag är mer kräsen när det gäller bild kvallen så vilket alternativ hade du då rekomenderat?

Visa signatur

MB: GIGABYTE Z97X-GAMING 3 | CPU: I7 4790K 4.0Ghz | Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: EVGA 980 SC |
RAM: 10gb XMS 1600 MHz | SSD: | Chassi: Fractal Design Define R5 Black