Permalänk
Medlem

Ny Vattenkylning!

Har nyligen införskaffat mig en Corsair h80i med min Intel Core i5-4690K 3.5GHz,6MB,88W och har kört det under prime 95 ett tag nu, högsta värmen jag kom upp i var 80 grader. Frågan jag har är om det då är ens värt att clocka den alls, känns redan som att värmen blir relativt hög med endast base clocken. Ifall clockning är möjligt, hur mycket skulle ni säga är en säker nivå? Såklart stress testar jag ju efter också, men är rätt ny till överclockning generellt, undrade endast om ni hade några ideér. Går dock aldrig över 60 grader i bf4 med allt maxat även om fläktarna inte ens går på max.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

80 grader i stock låter mycket, kanske prova att montera om kylaren?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Håller med föregående inlägg. Pröva att montera om kylaren och att byta kylpasta. Kan det kanske vara fel med tempratur-sensorerna?

Permalänk
Medlem

Installera mjukvaran Corsair Link om du inte gjort det redan.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Haswell och Prime ger tokhöga temperaturer, onaturlig belastning enligt många.
Testa med Aida istället.

Som jämförelse så med en H100i klockar jag en 4790K till 4,8ghz@1,288v och det högsta jag kommer upp till med Aida är 70/C
Med Prime ligger jag över 90/C, innan klock låg jag på 75/C i prime och innan jag uppdaterade bios på moderkortet var jag också uppe på 90/C

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Relativt säker på att den är installerad korrekt, men jag ju testa om jag inte hittar något annat fel.. Har dock inte lyckats uppdatera bios och det kan vara felet. Har försökt installera dom från Gigabyte men värkar inte finnas för win 8.1. När jag testar och ladda ner dom som existerar så går det inte att köra dom. Har en Gigabyte GA-Z97MX-GAMING 5, Socket-1150

Permalänk

Tog bort skyddsplasten under kylaren?

Permalänk
Medlem

Då finns det ju antal saker du kan göra nu först och främst kan du ju se vad för RPM som fläkten går i på kylaren tex i hwmonitor.
Sen kan du ju också testa ett annat program såsom aida som föreslags ovan eller intel burn test.
Skulle du kunna beskriva hur du monterade på själva cpu blocket och spände skruvarna?, så du inte kanske råkat montera de fel på något sätt eller så.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Vet att den är korrekt installerad, åtminstone 90%. Hade en corsair h60 innan som hade liknande problem, skickade tillbaka den och bytte till en h80i för att jag trodde det var kylaren som var pajj. Men nu med den nya uppstår samma problem, tveksamt på att jag gjorde något tokigt båda gångerna. Gissar på att det är mina bios, men kan ej instalera dom från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Jag har hört många som sagt att de inte kunnat skruva in skruvarna tillräckligt hårt. alltså att blocket inte trycker tillräckligt på processorn. så testa att sätta några "distanser" eller muttrar mellan bak på moderkortet och den lilla brickan man fick med ^^

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini