Permalänk
Medlem

Tips på Processor + Kylare

Tänkte uppgradera min processor och behöver tips.

Idag har jag en i5 4440 3.1 Ghz

Är det värt att uppgradera från 4440 till 4690k eller ska man satsa på en i7 4790k?

Tänkte passa på att köpa en kylare också, har tittat mycket på noctua dock passar inte NH-D15, NH-U14S eller NH-U12S mitt chassi eftersom chassit är 160mm i höjden.

Har tittat på Noctua NH-U9B SE2 och den passar perfekt men går det bra ihop med en 4790K?
Alla andra tips på kylare är välkommna men det får vara max vara 150mm allt över passar nog inte.

Vill tillägga att det är enbart för gaming.
Vill kunna spela BF4, cod Far cry 4 i högsta inställningar

Mitt modekort är Asus Z97 pro gamer och GPU Asus gtx 970 strix.

För ytterligare specifikationer så kolla nere på signatur

God jul

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenerim:

Tänkte uppgradera min processor och behöver tips.

Idag har jag en i5 4440 3.1 Ghz

Är det värt att uppgradera från 4440 till 4690k eller ska man satsa på en i7 4790k?

Tänkte passa på att köpa en kylare också, har tittat mycket på noctua dock passar inte NH-D15, NH-U14S eller NH-U12S mitt chassi eftersom chassit är 160mm i höjden.

Har tittat på Noctua NH-U9B SE2 och den passar perfekt men går det bra ihop med en 4790K?
Alla andra tips på kylare är välkommna men det får vara max vara 150mm allt över passar nog inte.

Vill tillägga att det är enbart för gaming.
Vill kunna spela BF4, cod Far cry 4 i högsta inställningar

Mitt modekort är Asus Z97 pro gamer och GPU Asus gtx 970 strix.

För ytterligare specifikationer så kolla nere på signatur

God jul

Då kan du glömma en i7 4790k, du har ingen nytta av den om du bara ska spela, en i% är vad du ska satsa på.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk

Får man fråga varför du ska uppgradera? Enda anledningen jag kan se är för att du vill ha en k-processor. Någon större prestandaskillnad kommer det inte bli om du inte avser klocka rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Då kan du glömma en i7 4790k, du har ingen nytta av den om du bara ska spela, en i% är vad du ska satsa på.

Menar du i5?

TS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenerim:

Menar du i5?

Jag tror han menar det eftersom "%" och "5" är på samma tangent

Även jag rekommenderar att satsa på en I5, bra processor och om du bara ska spela vinner du inget nämnvärt på att ha en I7

Visa signatur

Ryzen 5 7600 | RX 7900 XTX
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Men är det värt då att uppgradera från 4440 till 4690K? blir det jätte stor skillnad?

TS

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Njae, det blir ingen större skillnad alls utan överklockning. Om du överklockar blir det lite större skillnad men fortfarande ingen enorm sådan.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenerim:

Menar du i5?

LOL...ja, råkade tydligen använda mig av Shift där av någon outgrundlig anledning

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Då behåller jag min 4440 och struntar i att uppgradera

TS