Permalänk
Medlem

Telia Fiber -> pfSense?

Jag har fiber från Telia med 250 mbit. Jag skulle nu helst vilja koppla direkt från medieomvandlaren till min pfsense-router. (Utan att använda den Thomson router som är på väg från Telia.)

Går det på något rimligt enkelt sätt?

Permalänk
Medlem

Du har väl ett vanligt tp uttag i hallen ?
Bara att plugga sig in i det.
Jag har inga routrar eller annat till mitt telia fiber

edit såg nu att du skrev att du hade media omvlandare .. vilka uttag har du på den ?

Visa signatur

I7 4790K | 16 gb | Gigabyte 980 | 1TB Evo 840 | Node 304 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av woland65:

Jag har fiber från Telia med 250 mbit. Jag skulle nu helst vilja koppla direkt från medieomvandlaren till min pfsense-router. (Utan att använda den Thomson router som är på väg från Telia.)

Går det på något rimligt enkelt sätt?

Tja det borde gå. Jag jobbar på isp som levererar i Telia öppen fibers nät. Du borde kunna i deras cpe(medieomvandlare) kunna koppla in din router i uttag 1 som då är för data/dator. Om du är tvungen att ha en Thomson router när du har Telia vet jag inget om dock men det bör du inte behöva.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

När jag bara kopplar in pfSense till lan-porten på medieomvandlaren i simpel konfiguration verkar jag inte ens få en ip adress av telia.

Permalänk
Medlem

Har telia kvar ip adress låsningstiderna fårtfarande ? Kanske hoppar igång om du väntar ett tag eller gör en release på adressen i thomson routern

Är fibern igång ännu då ?

Visa signatur

I7 4790K | 16 gb | Gigabyte 980 | 1TB Evo 840 | Node 304 |

Permalänk
Medlem

Ja fibern är igång. När jag kopplade in en laptop direkt till medieomvandlaren så kunde jag surfa. När jag sedan bytte till min pfsense server så kommer inte wan anslutningen igång. Jag väntade några timmar utan någon skillnad. Har jag gjort något simpelt fel?

Permalänk
Medlem

Det bästa skulle ju vara om det gick att konfigurera pfsense på samma sätt som Telias router, dvs så att både internet och iptv gick ut på samma lan-port. IPTV skulle ju kunna bryggas. Men den konfigurationen tror jag inte att jag klarar på egen hand.

Permalänk
Medlem

Kör en release på IP adressen innan du kopplar bort den fungerande laptopen. Sen borde pfsense kunna få en IP

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det var något så trivialt som en trasig kabel. Fick ip adress direkt när jag bytte kabel.

Permalänk
Medlem

Är det någon som klarar av att konfigurera pfsense så att man kan både routa internet och vidarebefordra Telias iptv-trafik? Precis som deras egen "smart"-router gör?